Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 13 aug 2025 8:50
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

opzeggen arbeidsovereenkomst bepaalde tijd
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
henkborst

Leeftijd: 55
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: wo 11 jul 2007 20:00    Onderwerp: opzeggen arbeidsovereenkomst bepaalde tijd Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zit in een situatie waar zelfs mijn rechtsbijstandverzekering niet direct raad mee wist. Wie kan mij helpen.

De situatie is als volgt:

Ik ben van 1 augustus 2006 tot 1 augustus 2007 een contract voor bepaalde tijd aangegaan met mijn werkgever voor 3 dagen in de week. Nu hebben ze een maand geleden gevraagd of ik de arbeidsovereenkomst voort wilde zetten in de vorm van een halfjaarcontract voor bepaalde tijd. Dat zou dan lopen van 1 augustus 2007 tot 1 februari 2008. Ik ben daarmee mondeling akkoord gegaan en heb tot op heden nog geen nieuw contract ondertekend.

Nu krijg ik echter de kans om bij een andere werkgever te gaan werken voor 5 dagen. Voor mij een enorme vooruitgang. Alleen wil deze werkgever graag dat ik per 1 september start. Helaas lijkt dit voor mij niet mogelijk aangezien er in mijn CAO is opgenomen dat ik 3 maanden opzegtermijn heb.

Kan ik nu alsnog zeggen dat ik afzie van de verlenging van mijn contract bij mijn huidige werkgever of heb ik helaas te maken met de 3 maanden en ben ik zodoende kansloos voor mijn nieuwe baan, want dat is het gevolg?

Bedankt voor jullie advies en/of tips.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 11 jul 2007 21:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even afgezien van de bewijskwestie is een mondelinge overeenkomst in beginsel gewoon rechtsgeldig. Dat je niets getekend hebt, heeft alleen gevolgen voor de rechtsgeldigheid van eventuele bedingen die schriftelijk vastgelegd moeten worden, bijv. een concurrentiebeding.

Je hebt dus een contract voor bepaalde tijd van 1 augustus 2007 tot 1 februari 2008. Je spreekt van een opzegtermijn van 3 maanden. Echter, een contract voor bepaalde tijd is in beginsel niet tussentijdig op te zeggen. Zie art 7:667 BW:
Quote:
1. Een arbeidsovereenkomst eindigt van rechtswege, wanneer de tijd is verstreken bij overeenkomst, bij de wet of door het gebruik aangegeven.

2. (...)

3. Een arbeidsovereenkomst als bedoeld in lid 1 kan slechts tussentijds worden opgezegd indien voor ieder der partijen dat recht schriftelijk is overeengekomen.

Tussentijdse opzegging van een arbeidsovk voor bepaalde tijd kan dus alleen wanneer die mogelijkheid schriftelijk is overeengekomen. Die schriftelijkheid mist natuurlijk bij een mondelinge overeenkomst, maar het lijkt mij bij dit beding alleszins redelijk om hiervoor naar de schriftelijke arbeidsovk te kijken die tot 1 augustus 2007 loopt. (En natuurlijk ligt het in de lijn der verwachting dat je binnenkort de kans krijgt een schriftelijke overeenkomst te tekenen.)

Maar goed, veel helpt dat dus niet. Zelfs als jouw huidige contract (of de CAO) bepaalt dat je een contract voor bepaalde tijd tussentijds kunt opzeggen, blijf je met de opzegtermijn van 3 maanden zitten.

Verder kun je je ook niet op een proeftijd beroepen, want een proeftijd kan bij de verlenging van een arbeidsovereenkomst niet opnieuw worden afgesproken.

Volgens mij ben je afhankelijk van je werkgever. Als hij je per 1 augustus of 1 september 2007 wil laten gaan, dan is er natuurlijk geen enkel probleem. Maar hij kan je in principe dus aan je contract houden.

Het lijkt mij het verstandigst om gewoon open kaart te spelen. Niet gelijk beginnen over het feit dat je weet dat je eigenlijk al aan verlenging vast zit, maar aangeven dat je bij nader inzien het contract liever toch niet verlengt, omdat je bij een kans hebt gekregen die je niet kunt laten lopen.

Mocht de werkgever niet willen meewerken en je kost wat kost deze kans wilt grijpen, dan kan dat ook. Als het echt een enorme vooruitgang is, en het van je hudiige werkgever niet redelijk zou zijn om je tegen te houden, dan maak je wel kans om een gerechtelijke procedure te winnen. Maar als je verliest, dan kan dat geld kosten.

Als alternatief zou je het standpunt kunnen innemen dat er mondeling slechts voorlopige intenties zijn uitgesproken, of dat jij wel de toezegging hebt gekregen dat je verlenging krijgt, maar dit aanbod pas door te tekenen zou aanvaarden. Ligt er een beetje aan hoe het precies is gelopen; als er duidelijke e-mails zijn waarin je aangeeft blij te zijn met de verlenging ligt het wat moeilijker natuurlijk. Verder is het niet noodzakelijk verstandig om een werkgever tegen je in het harnas te jagen, je weet niet of je hem in de toekomst nog eens nodig hebt.

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: wo 11 jul 2007 21:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je reactie. Ik was zelf al van plan om in eerste instantie open kaart te spelen en gewoon aan te geven dat ik liever van de verlenging afzie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 11 jul 2007 21:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Normaal gesproken zal een werkgever toch wel gevoelig zijn voor het argument dat je je ergens anders sterk kunt verbeteren, zeker als de werkgever jou dat gewoon niet kan bieden (en hij niet direct zelf in de problemen komt als je vertrekt). Tenminste, dat hoop ik dan maar. En anders speelt dit bij de rechter toch zeker een rol.

Je kunt ook nog even afwachten hoe andere forumleden over deze casus denken.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds