|
Auteur |
Bericht |
Isa31
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 28 okt 2007 10:46 Onderwerp: Contactverbod |
|
|
Goeiemorgen allemaal,
Weet iemand misschien hoe het zit met het willen intrekken van een contactverbod?
Stel de politierechter heeft op verzoek van de echtgenote van een man (mishandeling/huiselijk geweld) een contactverbod opgelegd.
Deze mevrouw wil dit contactverbod nu beeindigen en de eis dus intrekken.
Is er een manier waarop zij dit contactverbod kan laten beeindigen?
En hoe kan zij dat eventueel doen?
Groetjes Isa |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 28 okt 2007 10:53 Onderwerp: |
|
|
Het is een rechterlijk vonnis, dus er is niets in te trekken, er van uitgaand dat het vonnis onherroepelijk is.
Ik denk dat de enige manier om wat te bereiken via de civiele weg is, zodat een andere rechter daar een vonnis overheen kan zetten.
Daarbij zal de reden waarom mevrouw geen bezwaar (meer) heeft tegen contact een belangrijke rol spelen.
Laat mevrouw daarbij goed in het oog houden dat het, wanneer het wederom mis gaat, een stuk lastiger zal worden om weer een contactverbod te krijgen. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Isa31
|
Geplaatst: zo 28 okt 2007 11:01 Onderwerp: |
|
|
Hallo,
Dank je wel voor je antwoord.
Zal ze daarvoor haar advocaat opdracht moeten geven of iets dergelijks?
Indien haar echtgenoot in hoger beroep zou gaan tegen dit contactverbod en ZIJN advocaat hierin kan aangeven dat zij akkoord zou gaan met contact.... zou dat iets kunnen uithalen?
Groetjes Isa |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 28 okt 2007 12:39 Onderwerp: |
|
|
Het gaat hier om een civielrechtelijk contactverbod, neem ik aan? (Andere bestaan er niet, denk ik.)
Zo'n vonnis werkt alleen tussen de partijen, en de partijen kunnen gewoon overeenkomen dat het niet meer tussen elkaar geldt.
Zij hoeft dus niet naar de rechter. Voor hem is het m.i. wel noodzakelijk om ondubbelzinnig op papier te hebben dat zij geen aanspraak meer zal maken op het verbod. Wellicht is het verstandig om dit bij de notaris vast te leggen, zodat er later geen beroep op een wilsgebrek kan worden gedaan.
Of zij hier verstandig aan doet is een andere zaak. Ik kan daar uiteraard niet over oordelen, maar zij zal het verbod toch niet voor niets hebben toegewezen gekregen? Vandaag mooie woorden en morgen valt ie terug in zijn oude gedrag, of is onderliggende oorzaak van alle problemen plots verdwenen? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Isa31
|
Geplaatst: zo 28 okt 2007 13:07 Onderwerp: |
|
|
Hoi,
Jij ook bedankt voor je antwoord.
Hij heeft dit contactverbod uiteraard niet voor niks opgelegd gekregen. In eerste instantie gold het voor een week en eigenlijk door advies en druk van slachtofferhulp (ik wil hen niet afkraken overigens!) heeft mevrouw gekozen om een verzoek in te dienen om het contactverbod te verlengen.
Nou is het geval dat zij inmiddels al heel wat maanden zwanger is en haar echtgenoot hier uiteraard de vader van is. De echtgenoot heeft inmiddels professionele hulp en lijkt toch wel degelijk te veranderen. Ze zouden de rest van de zwangerschap en de bevalling dan ook graag samen doorbrengen en samen met professionele hulp gaan werken aan hun relatie.
Ik dacht alleen eigenlijk dat de politierechter onder het strafrecht viel maar misschien kan hij inderdaad ook uitspraken doen die weer onder civiel vallen....
In ieder geval bedankt voor het meedenken en het advies allemaal en als iemand nog iets meer weet dat hoor ik dat graag!
Groetjes |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 28 okt 2007 13:35 Onderwerp: |
|
|
Isa31 schreef: | Ik dacht alleen eigenlijk dat de politierechter onder het strafrecht viel maar misschien kan hij inderdaad ook uitspraken doen die weer onder civiel vallen.... |
Hmm inderdaad, ik denk dat je gelijk hebt dat het een om een strafrechtelijk verbod gaat. Misschien is het verbod opgelegd als voorwaarde bij een voorwaardelijk straf?
In dat geval is het waarschijnlijk niet voldoende om onderling af te spreken dat er weer contact mag zijn. Als er nog een hoger beroep loopt zou het inderdaad kunnen helpen als zij een goed woordje voor hem doet.
Aangenomen dat het om een voorwaarde op grond van art. 14c lid 2 sub 5 Sr gaat ("andere bijzondere voorwaarden, het gedrag van de veroordeelde betreffende, waaraan deze gedurende de proeftijd, of een bij de veroordeling te bepalen gedeelte daarvan, heeft te voldoen"), kan de rechter op grond van art. 14f lid 2 Sr op verzoek van de veroordeelde de gestelde voorwaarde wijzigen of opheffen. Dit kan m.i. ook als het hoger beroep nog loopt, en is vermoedelijk sneller. Ik neem aan dat zijn advocaat wel weet hoe zo'n verzoek moet worden gedaan. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|