|
Auteur |
Bericht |
jorisvanbaal
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 05 jul 2007 9:24 Onderwerp: Woon- werkverkeer; reiskostengoeding (woonplichtig 5km) |
|
|
Mensen,
Mijn vriendin werkt bij een ambulancedienst. In haar contract is opgenomen dat zij binnen een straal van 5 km woonplichtig is. Omdat ze op dit moment nog bij haar ouders woont is dat geen probleem. Eind 2007 gaat ze verhuizen naar mijn appartement. 1 nadeel, dit appartement staat 75 km verderop!
Haar werkgever vindt dit geen probleem. Reiskostenvergoeding voor het woon- werkverkeer vindt hij wel een probleem. Dit wordt dus ook niet uitgekeerd.
Heeft iemand enig idee of er toch ergens nog een potje is om de kosten te declareren?
Is haar werkgever trouwens niet verplicht om een woon- werkvergoeding uit te keren?
Dankje,
Joris |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: do 05 jul 2007 10:13 Onderwerp: Re: Help! Woon- werkverkeerprobleem |
|
|
jorisvanbaal schreef: | Mensen,
Mijn vriendin werkt bij een ambulancedienst. In haar contract is opgenomen dat zij binnen een straal van 5 km woonplichtig is. Omdat ze op dit moment nog bij haar ouders woont is dat geen probleem. Eind 2007 gaat ze verhuizen naar mijn appartement. 1 nadeel, dit appartement staat 75 km verderop!
Haar werkgever vindt dit geen probleem.
|
Dan is zij al spekkoper.
Quote: |
Reiskostenvergoeding voor het woon- werkverkeer vindt hij wel een probleem. Dit wordt dus ook niet uitgekeerd.
Heeft iemand enig idee of er toch ergens nog een potje is om de kosten te declareren?
|
Nee.
Quote: |
Is haar werkgever trouwens niet verplicht om een woon- werkvergoeding uit te keren?
|
Nee, tenzij CAO / arbeidscontract anders bepaalt.
Waarom zou een werkgever ervoor moeten opdraaien dat een werknemer besluit te verhuizen? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: do 05 jul 2007 10:26 Onderwerp: |
|
|
Reiskosten voor woon-werkverkeer zijn aftrekbaar van de belasting.
Waarom je denkt dat de werkgever zou moeten dokken wanneer een werknemer van 5km afstand naar 75km afstand verhuist is mij niet duidelijk, dat zou toch een vreemde situatie zijn. Wel kan de werkgever een werknemer gedurende 1 jaar na indiensttreding de kosten van het woon-werkverkeer belastingvrij vergoeden. Dat kan de werkgever, hij hoeft dat niet te doen. Als de werknemer bij aanvang van de arbeidsovk al binnen 5km woont, geldt dat natuurlijk niet. Het is puur een regeling om de arbeidsmobiliteit te verhogen en tegelijkertijd de werknemer te stimuleren om binnen het jaar te verhuizen.
Op details kan ik het mis hebben, maar de strekking van het bovenstaande lijkt mij correct. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
jorisvanbaal
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 05 jul 2007 10:52 Onderwerp: |
|
|
Jullie doen net over ik het gedachtegoed van haar werkgever verwerp. Dat is helemaal niet zo. Ik wilde alléén weten of er nog meer wegen zijn te bewandelen om aan een onkostenvergoeding te komen. Daar is toch niets mis mee....
In ieder geval bedankt voor jullie reacties. Mijn vermoedens worden werkelijkheid. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 06 jul 2007 21:13 Onderwerp: |
|
|
Laat die toestemming voor het verder weg wonen wél even schriftelijk vastleggen! _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: vr 06 jul 2007 21:38 Onderwerp: |
|
|
Via belastingaftrek, dat lijkt mij toch een aardige weg om te bewandelen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|