|
Auteur |
Bericht |
Webo
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 08 jan 2007 19:22 Onderwerp: scheidingsconvenant |
|
|
hallo,
Ik heb een vraag over het volgende:
Tot hoever is een scheidingsconvenant rechtsgeldig, zonder tussenkomst van een Notaris of advocaat?
En wat zijn je rechten als een (1) van de partijen de scheidingsconvenant niet nakomt? |
|
|
|
 |
Webo
|
Geplaatst: do 11 jan 2007 12:54 Onderwerp: |
|
|
Niemand????? ... dan mag deze topic gesloten worden  |
|
|
|
 |
bientje
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
|
Geplaatst: do 11 jan 2007 12:57 Onderwerp: |
|
|
Niet dat ik het antwoord weet, maar misschien zijn andere mensen het voor je aan het opzoeken en hebben ze even de tijd nodig  _________________ I haven't failed, I've found 10,000 ways that don't work. =Thomas Edison= |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 12 jan 2007 18:04 Onderwerp: |
|
|
Sorry, had je graag geholpen, maar zit helaas nog niet in het onderwerp. Als je een halfjaartje geduld hebt weet ik d'r alles van  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: za 13 jan 2007 0:09 Onderwerp: |
|
|
Een scheidingsconvenant opstellen zonder tussenkomst van een notaris of advocaat kan natuurlijk. Maar voor de scheiding zelf heb je toch een vertegenwoordiger nodig bij de rechtbank... Het kan natuurlijk advocaatkosten schelen als je die advocaat alleen 'gebruikt' voor het formele gedeelte (indienen echtscheidingsverzoek bij de rechter, etc.) en het 'voorwerk' (zoals het convenant) zelf doet. Of een advocaat daar blij mee is en zijn/haar medewerking wil verlenen is misschien nog de vraag, omdat hij/zij dan niet betrokken is bij het opstellen, maar wel verantwoordelijk is voor het behartigen van de belangen. Maar goed, daar is ook wel een mouw aan te passen.
Doordat er een rechterlijke uitspraak (de scheiding wordt uitgesproken door de rechter, met bijbehorende voorwaarden/afspraken e.d.) komt, waarin het convenant opgenomen wordt of ernaar verwezen wordt, zodat het er toch onderdeel van uitmaakt, is het convenant een deel van het vonnis geworden en dus ook een executoriale titel. Dat laatste houd in: je kunt je er direct op beroepen als de ander het convenant niet nakomt. Een rechterlijk vonnis heeft veel 'kracht' bij de handhaving van de afspraken.
(Bij een flitsscheiding (je weet hoe dat werkt?) is het een ander verhaal. Daar komt immers geen rechter aan te pas, je huwelijk wordt voor de burgerlijke stand omgezet in een geregistreerd partnerschap en dat ontbindt je dan. In dat geval is het voor de handhaving wel érg handig om bijv. een notaris te betrekken bij het scheidingsconvenant, omdat je dan óók een executoriale titel hebt, waar je je op kunt beroepen. Regel je het convenant 'onderhands' (samen) dan mis je die titel.)
Ik hoop dat 't zo een beetje duidelijk is, anders vraag je 't maar hoor. (Ben voor m'n gevoel niet zo in een heldere bui nu, waardoor ik misschien een beetje wazig formuleer.. ) _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
Flash Moderator
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: za 13 jan 2007 10:50 Onderwerp: |
|
|
LeChat schreef: |
(Bij een flitsscheiding (je weet hoe dat werkt?) is het een ander verhaal. Daar komt immers geen rechter aan te pas, je huwelijk wordt voor de burgerlijke stand omgezet in een geregistreerd partnerschap en dat ontbindt je dan. In dat geval is het voor de handhaving wel érg handig om bijv. een notaris te betrekken bij het scheidingsconvenant, omdat je dan óók een executoriale titel hebt, waar je je op kunt beroepen. Regel je het convenant 'onderhands' (samen) dan mis je die titel.)
|
Geheel zonder notaris kun je een flitsscheiding niet toepassen. De notaris moet een verklaring afgeven waarin hij/zij aangeeft dat er een convenant is opgesteld (notarieel of onderhands) dat aan een aantal voorwaarden voldoet. Pas als de notaris die verklaring heeft afgegeven zal het geregistreerd partnerschap ontbonden kunnen worden. _________________ Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig.... |
|
|
|
 |
Webo
|
Geplaatst: za 13 jan 2007 21:05 Onderwerp: |
|
|
Ik ben niet getrouwd geweest, alleen hebben we samengewoond, echter omdat we samen kinderen hebben.
Hebben we een convenant opgemaakt mbt, alimentatie, omgangsregelingen en dergelijke.. |
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: ma 15 jan 2007 18:49 Onderwerp: |
|
|
Zo'n convenant is op zich dus wel geldig. Zijn er problemen met de naleving? _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
Webo
|
Geplaatst: di 16 jan 2007 1:13 Onderwerp: |
|
|
LeChat schreef: | Zo'n convenant is op zich dus wel geldig. Zijn er problemen met de naleving? |
Ja dat klopt.. Mijn ex zou een lening volledig op zich nemen (hetgeen wat ook door de rechter is uitgesproken, want we zijn ook naar de rechter geweest voor het 1 en ander), dat komt omdat ik niets met de lening te maken heb en dat ik er geen vruchten van had maar hij wel.
Hij komt zijn afspraken die gemaakt zijn (en op schrift staan) niet na  |
|
|
|
 |
LeChat
|
Geplaatst: di 16 jan 2007 10:25 Onderwerp: |
|
|
Het staat dus ook in een rechterlijk vonnis dat je ex die lening moet afbetalen?
En jij wordt er nu door de schuldeiser op aangesproken? Heb je hen er al op gewezen dat ze bij hem moeten zijn, met dat vonnis in de hand?
Staat de lening nog op jullie beider naam eigenlijk? _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
Webo
|
Geplaatst: di 16 jan 2007 19:59 Onderwerp: |
|
|
LeChat schreef: | Het staat dus ook in een rechterlijk vonnis dat je ex die lening moet afbetalen?
En jij wordt er nu door de schuldeiser op aangesproken? Heb je hen er al op gewezen dat ze bij hem moeten zijn, met dat vonnis in de hand?
Staat de lening nog op jullie beider naam eigenlijk? |
Er is inderdaad een gerechtelijke vonnis waarin staat dat hij de lening over moet nemen, gezien het feit dat hij alle vruchten van de lening heeft. Te denken valt aan, auto, huis, inboedel enz enz.. ik ben met niets weggegaan (wat ik zelf wilde overigens).
Ik ben nog niet aangesproken door een schuldeiser, maar dat wil ik juist voorkomen indien hij niet maandelijks netjes betaald, dat ze aan de deur komen. Los daarvan, staat inderdaad mijn naam ook nog steeds op de lening. Nu is het zo dat ik niet verder kan gaan, zolang mijn naam ook op het contract sta. En ik wil er vanaf (zoals onderling is afgesproken en zoals de rechter heeft uitgesproken).
Is hij nu niet nalatig?? En kan ik hier wat mee?? Deurwaarder inschakelen of iets dergelijks? Al is het maar om hem even wakker te schudden dat hij aan zijn afspraken moet komen.
thnx LeChat voor je reactie  |
|
|
|
 |
LeChat
|
Geplaatst: di 16 jan 2007 20:42 Onderwerp: |
|
|
Ah, het belangrijkste op dit moment is dus dat jouw naam van die lening verdwijnt. Nu in het rechterlijke vonnis is opgenomen dat je ex deze lening zal overnemen, heb je een 'executoriale titel' (waarover het al eerder ging). Je kan dus inderdaad naar een deurwaarder stappen om naleving van dit vonnis af te dwingen. Als praten/zelf een brief schrijven/aankondigen dat je juridische stappen gaat ondernemen niet meer helpt... Want het is natuurlijk ook in jouw (financiële) voordeel om te proberen dit in onderling 'overleg' alsnog voor elkaar te krijgen. Om iemand wakker te schudden wil dreigen met juridische stappen ook nog wel 'ns helpen.
Succes, enne, graag gedaan hoor . Als je nog meer vragen hebt, horen we het wel! _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
Webo
|
Geplaatst: di 16 jan 2007 21:01 Onderwerp: |
|
|
LeChat schreef: | Ah, het belangrijkste op dit moment is dus dat jouw naam van die lening verdwijnt. Nu in het rechterlijke vonnis is opgenomen dat je ex deze lening zal overnemen, heb je een 'executoriale titel' (waarover het al eerder ging). Je kan dus inderdaad naar een deurwaarder stappen om naleving van dit vonnis af te dwingen. Als praten/zelf een brief schrijven/aankondigen dat je juridische stappen gaat ondernemen niet meer helpt... Want het is natuurlijk ook in jouw (financiële) voordeel om te proberen dit in onderling 'overleg' alsnog voor elkaar te krijgen. Om iemand wakker te schudden wil dreigen met juridische stappen ook nog wel 'ns helpen.
Succes, enne, graag gedaan hoor . Als je nog meer vragen hebt, horen we het wel! |
Kijk hier kan ik wat mee Mijn naam moet inderdaad van de lening af zodat ik ook verder kan gaan met mijn (en mijn kinderen) leven. Ik zal gelijk een brief schrijven dat hij nalatig is geweest en dat hij de gemaakte afspraken niet na komt.
Even ter verduidelijking? Indien hij binnen 14 dagen (redelijk termijn toch??) niet reageert dat ik juridische stappen ga ondernemen via een gerechtsdeurwaarder.
De kosten die de deurwaarder maakt, komen toch wel voor zijn rekening?? En kan een deurwaarder een soort van schadevergoeding eisen? doordat hij ingebreke is gebleven en ik de financiele gevolgen heb gekregen, door bijvoorbeeld zelf geen hypotheek en dergelijk meer kan aanvragen?
dank je wel, voor je duidelijke antwoord  |
|
|
|
 |
LeChat
|
Geplaatst: wo 17 jan 2007 10:22 Onderwerp: |
|
|
Ik kan je niet garanderen dat het je *niks* zou gaan kosten. Een kostenveroordeling dekt regelmatig niet álle gemaakte kosten.
Die schadevergoeding, dat vind ik lastig. Hangt m.i. ook heel sterk af van de exacte omstandigheden, zoiets wordt ook niet zo snel aangenomen volgens mij. Wel kan de deurwaarder een dwangsom opnemen: als je ex niet binnen een bepaalde termijn aan zijn verplichtingen voldoet dan moet hij een x bedrag betalen.
Maar eerst maar even afwachten of en hoe er gereageerd wordt op je brief! _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
abraxes
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 17 jan 2007 10:57 Onderwerp: |
|
|
!! |
|