Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 16 aug 2025 13:27
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Bedrijf levert verkeerde kleur
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
dof

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UA

BerichtGeplaatst: wo 06 jun 2007 9:52    Onderwerp: Bedrijf levert verkeerde kleur Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor onze vereniging hebben we een aantal vlaggen besteld. We hebben een voorbeeld meegestuurd waarin deze donkerblauw met groen is en dit is er ook bij vermeld. Toen kregen we drukvoorbeeld en deze was ook groen met donkerblauw en er stonden 2 kleurcodes bij. Nu bij de levering bleek het donkerblauw opeens paars te zijn. Volgens het bedrijf klopt dit omdat die kleurcode uit het paarse gebied komt en we dit dus hadden controleren. Alleen die kleurcodes kunnen wij nergens opvragen.

Nu willen we nieuwe vlaggen, maar het bedrijf weigert omdat wij akkoord zijn gegaan met het door hun opgestuurde concept.

Hebben we recht op nieuwe vlaggen? Wat de opdracht was donkerblauw en het concept was ook donderblauw.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 06 jun 2007 12:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat lijkt me wel een vorm van wanprestatie (6:74). Kijk, als jullie nu alleen die kleurcodes hadden ontvangen, dan lag het wel anders. Maar jullie kregen er ook een voorbeeld bij dat aan de door jullie gestelde eisen voldeed.
Bovendien hebben jullie alle inspanning verricht om duidelijk te maken welke kleuren de vlaggen moeten hebben.

Nu is verbintenissenrecht (nog) niet mijn sterkste kant, maar mijn advies zou zijn om even een aangetekende brief te sturen waarin je aangeeft dat het produkt niet voldoet aan dat wat overeengekomen is en je een redelijke termijn stelt de verbintenis alnog na te komen. Dit in verband met 6:82 BW.

Afhankelijk daarvan kun je vervolgstappen ondernemen.
Marco Knol

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: do 07 jun 2007 3:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kijk ook even of het bedrijf heeft aangegeven dat de werkelijke kleur kan afwijken van de kleur op de drukproef. Is de drukproef op papier geweest of op het te gebruiken materiaal? Dat schijnt nogal uit te maken voor de kleur.
dof

BerichtGeplaatst: vr 08 jun 2007 13:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marco Knol schreef:
Kijk ook even of het bedrijf heeft aangegeven dat de werkelijke kleur kan afwijken van de kleur op de drukproef. Is de drukproef op papier geweest of op het te gebruiken materiaal? Dat schijnt nogal uit te maken voor de kleur.

de drukproef is gewoon digitaal aangeleverd, maar ze geven nu aan dat in ons voorbeeld het donkerblauw ook een paarstint heeft, we hebben dit nagekeken en het klopt idd dat het niet geheel donkerblauw is. Maar het is absoluut niet paars, zoals zij hebben afgeleverd
Pax et iustitia

Pax et iustitia

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 08 jun 2007 21:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vernietig de koopovereenkomst op grond van dwaling, 6:228 lid 1 sub c. Nu er een kleurmoster was opgestuurd die donkerblauw was, komt de dwaling niet voor uw rekening(lid 2).

Of ontbind de overeenkomst op grond van tekortkoming, nu de tekortkoming toerenbaar is aan de verkoper (mijn inziens mag je uitgaan op het kleurmonster of enig ander mededeling ex HR baris/riezekamp) kun je ook schadevergoeding vorderen ex artikel 6:277BW.

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 08 jun 2007 21:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dof schreef:
de drukproef is gewoon digitaal aangeleverd

En ook nog op een lcd-scherm bekeken?

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: za 09 jun 2007 0:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Of met de juiste software bekeken?

Stond er bij met welke hard- en software en met welke instellingen het kleurmonster bekeken moest worden? Niet allen het type monitor, maar zelfs het merk monitor kan verschil uitmaken. En dan heb ik het nog niet over de software.
Pax et iustitia

Pax et iustitia

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: za 09 jun 2007 1:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wilt u de kleurcode posten, dan kan ik in photoshop even bekijken hoe donkerblauw dat eruit ziet.

BerichtGeplaatst: zo 10 jun 2007 15:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
dof schreef:

Uiteraard, we mogen toch aannemen dat we niet een of andere speciaal beeldscherm nodig hebben
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 10 jun 2007 15:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dof schreef:
bona fides schreef:
dof schreef:

Uiteraard, we mogen toch aannemen dat we niet een of andere speciaal beeldscherm nodig hebben

Kleuren zoals die door een gemiddeld lcd-scherm worden weergegeven hebben niets te maken met de werkelijke kleuren. Voor wiens risico dit misverstand komt is een ander punt; de verkoper had je misschien moeten waarschuwen.

Natuurgetrouwe weergave van kleuren is overigens een heel algemeen probleem in de computerwereld, maar vooral bij lcd-schermen kun je dus eigenlijk nooit ergens van op aan (misschien muv professionele modellen). Dat een gemiddeld plaatje ergens op lijkt is volgens mij te danken aan je hersenen die automatisch bijstellen.

BerichtGeplaatst: di 12 jun 2007 11:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

We hebben de kleurcode vergeleken met een gecalibreerde kleurenkaart en het is echt veel lichter en paarser.
dof

BerichtGeplaatst: ma 25 jun 2007 12:39    Onderwerp: Re: Bedrijf levert verkeerde kleur Reageer met quote Naar onder Naar boven

dof schreef:
Voor onze vereniging hebben we een aantal vlaggen besteld. We hebben een voorbeeld meegestuurd waarin deze donkerblauw met groen is en dit is er ook bij vermeld. Toen kregen we drukvoorbeeld en deze was ook groen met donkerblauw en er stonden 2 kleurcodes bij. Nu bij de levering bleek het donkerblauw opeens paars te zijn. Volgens het bedrijf klopt dit omdat die kleurcode uit het paarse gebied komt en we dit dus hadden controleren. Alleen die kleurcodes kunnen wij nergens opvragen.

Nu willen we nieuwe vlaggen, maar het bedrijf weigert omdat wij akkoord zijn gegaan met het door hun opgestuurde concept.

Hebben we recht op nieuwe vlaggen? Wat de opdracht was donkerblauw en het concept was ook donderblauw.

We hebben ze uiteindelijk in gebreke gestelt op grond van BW7:17, dit scheen ook te kunnen voor een vereniging volgens de jurofoon. Nu stellen zij:

1. De kleur kan volgens hun AV 10% afwijken
2. We zijn een overeenkomst aangegaan onder hun voorwaarden
3. Het BW is niet van toepassing op een vereniging

punt 3 is sowieso onzin natuurlijk, aangezien een vereniging geregeld is in BW2

De afwijking in kleur is natuurlijk raar, naar ons idee wijkt hij 2 kleurcodes af. Maar wat is 10% afwijking, hoe kan je dat meten?...
Mogen ze dit trouwens wel in de AV zetten, het is toch een belangrijk gegeven voor de overeenkomst?

Wat ze met 2 willen weet ik ook niet...

Maar kunnen we een iets met een dergelijke bepaling in de AV, mogen we die nietig verklaren?
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 25 jun 2007 13:40    Onderwerp: Re: Bedrijf levert verkeerde kleur Reageer met quote Naar onder Naar boven

dof schreef:
punt 3 is sowieso onzin natuurlijk, aangezien een vereniging geregeld is in BW2

Klopt. Art 2:3 jo. 5 BW.

Quote:

Met 2 bedoelen ze dat hun AV deel uitmaken van de overeenkomst.

Quote:
Maar kunnen we een iets met een dergelijke bepaling in de AV, mogen we die nietig verklaren?

Zijn de AV op correcte wijze ter hand gesteld en dergelijke?

De vereniging is geen consument, dus de zwarte en grijze lijst zijn niet automatisch van toepassing (wellicht via reflexwerking, is mij niet duidelijk). (Ik heb overigens niet gekeken of ik een bepaling als deze op 1 van die lijsten kan terugvinden.)

BerichtGeplaatst: ma 25 jun 2007 14:20    Onderwerp: Re: Bedrijf levert verkeerde kleur Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Quote:

Met 2 bedoelen ze dat hun AV deel uitmaken van de overeenkomst.

Quote:

Zijn de AV op correcte wijze ter hand gesteld en dergelijke?

De vereniging is geen consument, dus de zwarte en grijze lijst zijn niet automatisch van toepassing (wellicht via reflexwerking, is mij niet duidelijk). (Ik heb overigens niet gekeken of ik een bepaling als deze op 1 van die lijsten kan terugvinden.)

[/b][/quote]

Bedankt voor je tip.
Het beste is denk ik:
Onredelijk bezwarend is een beding dat de beoordeling van de vraag of de gebruiker in de nakoming van een of meer van zijn verbintenissen is te kort geschoten aan hem zelf overlaat, of dat de uitoefening van de rechten die de wederpartij ter zake van een zodanige tekortkoming volgens de wet toekomen, afhankelijk stelt van de voorwaarde dat deze eerst een derde in rechte heeft aangesproken.

Valt die 10% daaronder, want hoe kan je toetsen of een kleur een afwijking heeft van 10%, 10% waarvan in godsnaam???
dof

BerichtGeplaatst: ma 25 jun 2007 16:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nu blijkt dat het bedrijf de 10% afwijking heeft genoemd op de orderbevestiging.

Er staat overigens: Aantallen, maten en kleuren kunnen 10% afwijken.
Rolling Eyes

Maar mijn vraag is, is dit nog op tijd? Aangezien we de overeenkomst hadden gesloten zonder het over die 10% te hebben, maar dit opeens wel op de bevestiging staat. Terwijl er al eerder getekend was.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds