|
Auteur |
Bericht |
BvM
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 08 jul 2007 15:17 Onderwerp: Particuliere verkoop opgevoerde brommer |
|
|
Hoi , ik heb een probleempje en ben op zoek naar advies van meerdere mensen met verstand van zaken
Ik heb onlangs een brommer gekocht die op Marktplaats aangeboden werd als een perfecte brommer , alleen dan moest de krukas vervangen worden (pechgevalletje gehad daarmee) maar de rest was puik in orde.
Brommer liep niet meer door dat mankement. Reparatie zou zo'n 250 euro gaan kosten volgens de dealer , stond in de advertentie.
Ik schrik daar erg van terug om iets te kopen dat niet werkt , maar vond het toch wel een heel leuk ding om te zien , en ben aan het mailen gegaan met de verkoper en heb flink wat vragen gesteld om een goed compleet beeld te krijgen van de brommer. Heb gevraagd naar alle bijzonderheden qua wat er vervangen was , qua beschadigingen en veranderingen. Zelfs nog gericht gevraagd naar of hij niet opgevoerd was , want dat wil ik absoluut niet , dat geeft alleen maar gedonder.
Volgens verkoper was de brommer helemaal top op wat gebruikerskrasjes na , was er een nieuwe 50cc ingezet en mooiere uitlaat op gegaan.
Dus wezen kijken. Er ontbrak wel een stepje van de versnelling , zat scheurtje in de tankkap , maar verder zag hij er goed uit en ik wilde hem wel nemen , wilde de gok wel wagen en al zou het dubbel zo duur worden om te repareren dan zou ik dat niet erg vinden omdat ik hem zo leuk vond. En als hij verder gewoon helemaal perfect in orde is , al het 1 en ander vernieuwd dan hoef ik dat alvast niet te doen , mooi dus
Afijn brommer betaald en meegenomen en naar eigen dealer gebracht.
Dealer het ding uit elkaar gehaald om die krukas te vervangen , en was zwaar perplex over wat hij aantrof toen hij hem openmaakte.
Geheel hing met tie-rips aan elkaar , uitlaat ongeschikt voor de motor , gereden zonder koelvloeistof , geen boutje origineel en het versnellings pedaaltje was op een andere plek vastgezet dan waar hij hoorde , voelde bovendien qua schakelen helemaal niet goed aan dus daar zit ook nog het 1 en ander fout. Ook blijkt een deel van het frame verbogen te zijn , dus de brommer heeft een keer een goede klap te verwerken gehad. Krukas + ook de zuiger kapot , dus dat moet vervangen. Maar nu blijkt er ook een 70cc in te zitten ipv een 50cc...dus het is voor de wet helemaal geen brommer maar een motor !
Al met al is het dus absoluut niet die perfecte brommer met een kleine schade , maar een opgevoerd probleemding.
De verkoper zegt dat hij niks hiervan afwist en me gewoon eerlijk heeft verteld wat hij wist , dus zich ook niet verantwoordelijk voelt voor dwaling of iets dergelijks.
Ik wil deze brommer absoluut niet hebben. Natuurlijk vanwege alle andere minpunten die nu ineens aan het licht komen , opgevoerd + rijden zonder koelvloeistof + een klap gehad hebben , wie weet wat voor schade daardoor nog meer boven water komt !
Maar dat allemaal even daargelaten , puur het feit dat het een 70cc is terwijl hij mij vertelde dat hij 50cc was. Dat is toch zeker al genoeg om de koop te ontbinden , ook al was de verkoper er naar eigen zeggen van overtuigd dat het een 50cc was ?
Hij dacht dit nav. de eerste eigenaar en zijn dealer die hem wel eens gezegd zou hebben dat het een snelle 50cc was.
Hij heeft mij iig. meerdere malen gezegd dat het een brommer en een 50cc was , en dit is gewoonweg niet waar. Ik wil absoluut geen opgevoerde brommer en wil de koop terugdraaien.
Heb hem een zeer goed voorstel gedaan waarbij hij er alleen maar op vooruit gaat en ik de gemaakte kosten op mij neem.
Verkoper wil de brommer echter niet terugnemen omdat hij niks wist van de gebreken en de 70cc en dus ook denkt dat ik geen "zaak" heb.
Wat is jullie mening hierover ? En wat kan ik nu het beste doen om die koop toch ontbonden te krijgen ? |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: zo 08 jul 2007 15:25 Onderwerp: |
|
|
Dit lijkt mij een typisch geval 'non-conformiteit'. Er is een 70 cc geleverd, terwijl er expliciet gevraagd is of het ding opgevoerd was.
Een vordering tot ontbinding van de overeenkomst zal met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid door een rechter toegewezen worden. |
|
|
|
 |
BvM
|
Geplaatst: zo 08 jul 2007 15:35 Onderwerp: |
|
|
Dat lijkt mij dus ook....maar kan het nog mee gaan spelen dat de verkoper het niet wist ?
En ook al kan ik niet bewijzen dat ik gevraagd heb of hij niet opgevoerd is ?
Heb wel in de mail staan dat er een nieuwe 50cc inzit , en dat er verder niks op te merken viel over de brommer. Daarom ging ik er vanuit dat hij niet opgevoerd was. Maar ter plaatse heb ik het mondeling nog een keer duidelijk gevraagd of hij niet opgevoerd was , om echt zekerheid te hebben.
Nu ja zekerheid tussen " " dan  |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: zo 08 jul 2007 15:50 Onderwerp: |
|
|
De verkoper heeft - per mail - aangegeven dat er een 50cc op zou zitten, maar er zit een 70cc op.
Als de verkoper dit niet wist, had 'ie dat niet moeten zeggen; nu is het, in juridische optiek, zijn probleem. |
|
|
|
 |
MarijnP
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 321
|
Geplaatst: zo 08 jul 2007 18:32 Onderwerp: |
|
|
Zou een beroep op dwaling hier ook kunnen slagen? Lijkt me van wel toch? |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
|
Geplaatst: zo 08 jul 2007 20:30 Onderwerp: |
|
|
MarijnP schreef: | Zou een beroep op dwaling hier ook kunnen slagen? Lijkt me van wel toch? |
Ja, maar dan is de bewijslast zwaarder dan bij een beroep op het ontbreken van conformiteit. |
|
|
|
 |
Marco Knol
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: zo 08 jul 2007 22:04 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat ook dwaling qua bewijslast, in dit geval, geen enkel probleem hoeft op te leveren nu er emailtjes bestaan waarin duidelijk wordt gevraagd naar het motorvolume en daar ook (onjuist) op geantwoord is. _________________ Gelijk hebben is niet hetzelfde als bewijs hebben. |
|
|
|
 |
BvM
|
Geplaatst: di 10 jul 2007 21:02 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor jullie kennis
Ik heb nog een klein beetje hoop dat de verkoper misschien toch op mijn aanbod ingaat , al lijkt het er niet echt op op het moment.
Ik heb aangeboden om de brommer weer terug te brengen , eventueel zelfs naar zijn dealer zodat hij hem daar kan laten repareren en er zelf niet mee hoeft te gaan duwen en klooien , dat ik 50 euro minder ervoor terug hoef dan ik ervoor betaald heb , dat ik de overschrijvingskosten van het kentekenbewijs voor mijn rekening neem , en dat ik de verdere gemaakte kosten van de brommerboer voor mijn rekening neem.
Die heeft hem namelijk opengemaakt voor vervanging van die krukas , is daar 3 uur mee bezig geweest en hing erg verontwaardigd aan de telefoon dat iemand een brommer in deze staat verkocht heeft , wat er onder de kappen vandaan kwam.... kost ook 40 euro per uur bij zo'n zaak dus dat tikt ook aan.
Als de verkoper de brommer terugneemt dan staat hij er dus beter voor dan voordat ik hem meenam !
Hij heeft er wat geld aan over gehouden , brommer direct bij zijn dealer zonder tobben , brommer ligt al open dus die kosten hoeft hij al niet meer te betalen....
Volgens mij doe ik hiermee een zeer goed aanbod ? (te goed )
Maar vooralsnog zegt de verkoper dat hij hem echt niet terug wil nemen.
Dus tja dan ga ik er toch werk van maken want dan is het voor mij ook een principe-kwestie.
Hoe zouden jullie dit verder aanpakken....?  |
|
|
|
 |
MarijnP
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 321
|
Geplaatst: di 10 jul 2007 22:33 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Volgens mij doe ik hiermee een zeer goed aanbod ? (te goed Embarassed ) |
Wat mij betreft echt veels te goed. Jou valt absoluut niks te verwijten dus al die kosten op je nemen is echt nergens voor nodig.
Wel erg nobel van je dat je op zo'n manier de kwestie probeert op te lossen, maar ik zou het nooit doen.
Hoe het verder moet: ik denk dat je hem in gebreke moet gaan stellen. Een brief sturen waarin je eist dat hij alsnog de prestatie levert waar je recht op hebt (binnen een redelijke termijn).
Doet hij dat niet (en dat lijkt me nogal voor de hand liggen), is hij in verzuim en kun je verder stappen ondernemen om nakoming af te dwingen of het contract te ontbinden. Wat die stappen precies zijn kan ik je niet vertellen. |
|
|
|
 |
Nemine contradicente Moderator
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 2250
|
Geplaatst: wo 11 jul 2007 11:09 Onderwerp: |
|
|
Ik zou mocht je nog geen aanbod hebben gedaan, eerst eens vragen aan de verkoper welke dealer hem vertelde dat het "maar" 250 euro zou kosten om de brommer te (laten) repareren. Als hij deze niet kan noemen lijkt mij dat het ontbinden van de overeenkomst geen probleem oplevert
Alhoewel ik het zo snel niet precies in de algemene voorwaarden van Marktplaats kan vinden lijkt mij dat de verkoper ook hiermee in strijd heeft gehandeld.
Als je al een aanbod hebt gedaan en de verkoper deze niet accepteerd, dan kun je altijd nog de koop ontbinden op grond van non-conformiteit (of zelfs op grond van bedrog, art. 3:44 lid 3 BW) _________________ Legere Iudicare Reparare |
|
|
|
 |
BvM
|
Geplaatst: wo 11 jul 2007 18:10 Onderwerp: |
|
|
Op zich klopt dat van die 250 euro wel aardig , als alleen de krukas vervangen had moeten worden. Voor de rest zou het een perfecte brommer zijn waar al het 1 en ander aan vervangen was qua normaal onderhoud dat je hebt na zoveel km rijden.
Voor de zekerheid toch doorgevraagd via mailtjes en daar werd nog eens bevestigd dat het echt een supernet probleemloos ding zou zijn waar verder niks op aan te merken viel , niks raars mee gebeurd was , niet mee geklooid was.
Ik wil de verkoper wel geloven dat hij het zelf ook niet wist en me gewoon verteld heeft wat hij ervanaf wist.
Maarja ook al vertel je niet opzettelijk een niet-kloppend verhaal , het feit blijft dat ik op basis van zijn verkeerde informatie de brommer gekocht
heb....
Hij wil op zich wel meewerken en biedt bvb. aan dat hij hem wel voor me te koop aan wil bieden en eerste aanspreekpunt voor kopers wil zijn.
Nu is dat wel een teken van goede wil , maar ik heb er natuurlijk geen fluit aan. Is een vreemde constructie en daarmee trek je niet snel andere kopers... bovendien kan het wel ikweetniet hoe lang duren , en ben ik officieël nog steeds de verkoper en krijg ik het gedonder als er nog meer fout blijkt te zijn. En ik krijg er minder voor terug nu bekend is wat de werkelijke staat ervan is.
Dus nee , met dat aanbod ga ik uiteraard niet accoord.
Ik heb hem nu laten weten dat mijn aanbod nog tot a.s. zondag staat.
Heeft hij voor die tijd geen voorstel gedaan welke tijd en dag ik hem terug kan komen brengen / we de koop terugdraaien , dan ga ik er maandag werk van maken en de zaak uit handen geven.
Dus nu kan hij het nog vrijwillig oplossen en zo niet dan vervalt mijn aanbod en stel ik hem aansprakelijk voor alle kosten.
Dus hoe dan ook , na het weekend weet ik zeker waar ik aan toe ben.
Het duurt nu al een paar weken en ben het nu zat , ik heb m'n best gedaan en heb hem alle kans gegeven  |
|
|
|
 |
|