|
Auteur |
Bericht |
Anien
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 84
|
Geplaatst: zo 15 jul 2007 20:31 Onderwerp: Vanaf welk tijdstip kan men aanspraak maken op vermogenschde |
|
|
Ik verkoop een fles cola en stuur een factuur ZONDER fatale betalingstermijn.
debiteur voldoet de factuur niet. Na 60 dagen stuur ik een schritelijke aanmaning met een fatale termijn. Binnen 8 dagen voldoen.
Het klopt toch dat de debiteur pas na deze 8 dagen in verzuim is? ondanks dat er wettelijke betalingstermijn van 30 dagen geldt?
Het klopt toch dat ik geen aanspraak kan maken op wettelijke rente danwel vermogensschade indien debiteur gewoon binnen 8 dagen gaat betalen?
Het klopt toch dat indien er in de factuur WEL een fatale betalingstermijn stond, dat de debiteur op grond van artikel 6:83 BW direct in verzuim is (zonder ingebrekestelling) op het moment dat de fatale betalingstermijn verloopt? en er dus ook rente en vermogenschade verschuldigd is direct nadat de fatale betalingstermijn is verstreken. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: zo 15 jul 2007 20:57 Onderwerp: Re: Vanaf welk tijdstip kan men aanspraak maken op vermogenschde |
|
|
Anien schreef: | Ik verkoop een fles cola en stuur een factuur ZONDER fatale betalingstermijn.
debiteur voldoet de factuur niet. Na 60 dagen stuur ik een schritelijke aanmaning met een fatale termijn. Binnen 8 dagen voldoen.
Het klopt toch dat de debiteur pas na deze 8 dagen in verzuim is?
|
Yep.
Quote: | ondanks dat er wettelijke betalingstermijn van 30 dagen geldt?
|
Welke wettelijke betalingstermijn ?
Quote: |
Het klopt toch dat ik geen aanspraak kan maken op wettelijke rente danwel vermogensschade indien debiteur gewoon binnen 8 dagen gaat betalen?
|
Yep.
Quote: |
Het klopt toch dat indien er in de factuur WEL een fatale betalingstermijn stond, dat de debiteur op grond van artikel 6:83 BW direct in verzuim is (zonder ingebrekestelling) op het moment dat de fatale betalingstermijn verloopt? en er dus ook rente en vermogenschade verschuldigd is direct nadat de fatale betalingstermijn is verstreken. |
Ja, mits die fatale termijn duidelijk als zodanig kenbaar was. |
|
|
|
 |
Anien
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 84
|
Geplaatst: zo 15 jul 2007 21:14 Onderwerp: |
|
|
6:119a BW?
of is er geen wettelijke betalings termijn? dat zou betekenen dat men pas aanspraak kan maken op vermogenschade en wettelijke rente op het moment dat debiteur in verzuim is gesteld door een tweede schrijven? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 15 jul 2007 21:25 Onderwerp: |
|
|
Dat is wanneer het om een handelsovereenkomst gaat. Als dat het geval is, dan is de (hogere) wettelijke rente van art 6:120 lid 2 BW inderdaad verschuldigd vanaf die 30 dagen, waarbij ingebrekestelling noch verzuim nodig zijn.
Quote: | of is er geen wettelijke betalings termijn? dat zou betekenen dat men pas aanspraak kan maken op vermogenschade en wettelijke rente op het moment dat debiteur in verzuim is gesteld door een tweede schrijven? |
Voor wettelijke rente bij een handelsovereenkomst geldt de afwijkende regeling van art 6:119a BW. Een echte wettelijke betalingstermijn bestaat niet, maar je kunt er bij overeenkomst gewoon één afspreken. Of anders gelijk bij de factuur een (redelijke) fatale termijn stellen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet.
Laatst aangepast door bona fides op zo 15 jul 2007 21:29, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Anien
|
Geplaatst: zo 15 jul 2007 21:29 Onderwerp: |
|
|
maar kan men geen aanspraak op vermogensschade na 30 dagen? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 15 jul 2007 21:32 Onderwerp: |
|
|
Anien schreef: | maar kan men geen aanspraak op vermogensschade? |
Pas wanneer aan art 6:74 BW is voldaan. Nakoming moet reeds blijvend onmogelijk zijn, of de schuldenaar moet in verzuim zijn.
Art 6:119a lid 2 BW laat, bij een handelsovereenkomst, alleen de wettelijke rente lopen vanaf 30 dagen na ontvangst van de factuur (wanneer niets anders is afgesproken). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Anien
|
Geplaatst: zo 15 jul 2007 21:42 Onderwerp: |
|
|
duidelijk .. dank beide |
|
|
|
 |
|