|
Auteur |
Bericht |
henkbas
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 13 jun 2007 0:30 Onderwerp: welk contract is het rechtsgeldig |
|
|
Deze gaat op glad ijs worden maar ik ben benieuwd.
Ik krijg van mijn werkgever na een contract van een half jaar een verlenging van dit contract voor onbepaalde tijd aangeboden. Ik krijg in tweevoud de overeenkomst in handen ondertekend door zowel mijn directe manager als het hoofd van HR. Ik besluit echter om het contract eerst voor een bepaalde periode van 6 maanden te verlengen om redenen die er voor dit onderwerp niet toe doen.
Een paar dagen later krijg ik de nieuwe documenten weer ondertekend door mijn directe manager en het hoofd van HR. Heb deze ondertekend en terug gegeven.
Stel nu dat ik alsnog mijn handtekening zet onder het contract met een verlenging voor onbepaalde tijd (want die heb ik nog), welke van de twee is dan rechtsgeldig? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 13 jun 2007 0:51 Onderwerp: |
|
|
Op basis van dit verhaal heb je het eerste aanbod verworpen en geldt het niet meer. Je handtekening plaatsen zou dus geen effect hebben. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Marco Knol
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: wo 13 jun 2007 3:30 Onderwerp: |
|
|
Dan zijn er twee rechtsgeldige contracten en heeft je baas wellicht een bewijsprobleem.
Anderzijds heb jij in dat geval een probleem in de vertrouwensrelatie met je baas en als je baas dat bewijsprobleem kan oplossen lig je er natuurlijk zonder meer uit. Zonder vergoeding denk ik zo.
Kan je baas dat bewijsprobleem niet oplossen dan wordt je weggepest.
Hoe dan ook; you lose. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: wo 13 jun 2007 7:27 Onderwerp: |
|
|
Wat bona zegt. |
|
|
|
 |
henkbas
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 13 jun 2007 14:36 Onderwerp: |
|
|
Ik zei al dat het op glad ijs is maar ik ben erg nieuwsgierig hoe dit stukje contractrecht precies zou gaan werken. |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: wo 13 jun 2007 14:54 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij heeft bona fides inderdaad gelijk. Door een tegenvoorstel te doen ("doe maar liever zes maanden") heb je het oorspronkelijke aanbod verworpen. Zij gaan vervolgens kennelijk in op je tegenvoorstel, dan kun je achteraf niet nog eens ze aan hun eerste voorstel houden.
Arnoud |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 13 jun 2007 15:14 Onderwerp: |
|
|
Zie ook art 6:221 lid 2 BW: een aanbod vervalt, doordat het wordt verworpen.
Ik zie nu pas dat je het tweede contract zelfs al getekend hebt. Dat maakt het natuurlijk helemaal duidelijk dat het eerste aanbod niet meer geldt. Ook wanneer je werkgever je bijvoorbeeld beide contracten op hetzelfde moment had overlegd en aan jou de keuze had gelaten, zou het aanvaarden van het ene aanbod impliceren dat je het andere verwerpt. Het is immers uitgesloten dat het de bedoeling van de werkgever was dat jij beide zou mogen aanvaarden.
Maar ook als je het contract voor 6 maanden niet had getekend en teruggegeven, had het je niet meer vrijgestaan om het eerste aanbod (voor onbepaalde tijd) alsnog te aanvaarden. Jouw besluit om het contract eerst voor 6 maanden te verlengen valt namelijk moeilijk anders uit te leggen dan een verwerping van het eerste aanbod (tenzij je echt uitdrukkelijk zou hebben aangegeven de keuze te willen hebben tussen een contract voor onbepaalde tijd en een contract voor 6 maanden).
Strikt genomen is het misschien zelfs zo dat er al een rechtsgeldige overeenkomst voor 6 maanden was op het moment dat de werkgever mondeling akkoord ging met jouw voorstel om eerst met 6 maanden te verlengen. Of als hij nog niet mondeling akkoord ging, dan toch wel op het moment dat hij je het tweede contract reeds ondertekend voorlegde.
Kort samengevat: een overeenkomst/contract komt tot stand door een aanbod en de aanvaarding daarvan. Zo'n aanbod of aanvaarding kan op papier, maar kan ook mondeling gebeuren. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
arizona
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 721
|
Geplaatst: wo 13 jun 2007 15:23 Onderwerp: |
|
|
Het is toch wel zo (zoals Marco Knol al zei) dat de werkgever dan nog wel moet bewijzen dat jij het aanbod verworpen hebt: als je een door beide partijen ondertekend contract hebt dat levert dat toch een vrij sterk bewijsvermoeden op dat er sprake is geweest van aanvaarding. Natuurlijk is het feit dat er twee conflicterende ondertekende contracten bestaan dan wel een aanwijzing dat er iets niet in de haak is. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 13 jun 2007 15:41 Onderwerp: |
|
|
Het laatst getekende contract is, op basis van het hele verhaal, juridisch niet geldig, maar het kan inderdaad bijv. in de rechtszaal wel gebruikt worden om de stelling dat het wél geldig zou zijn te onderbouwen.
Als de rechter hier dan in mee zou gaan, dan doet het er niet meer toe hoe het "echt" in elkaar zit.
Het ligt er dus ook een beetje aan vanuit welke positie je de rechtsgeldigheid bepaalt. Die van een rechter, of die van een Alwetende. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
jacq
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 454
|
Geplaatst: wo 13 jun 2007 18:49 Onderwerp: |
|
|
bericht verwijders ivm dubbel geplaatst.
excuus
groet,
jacq
Laatst aangepast door jacq op wo 13 jun 2007 18:51, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
jacq
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 454
|
Geplaatst: wo 13 jun 2007 18:50 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Het laatst getekende contract is, op basis van het hele verhaal, juridisch niet geldig, maar het kan inderdaad bijv. in de rechtszaal wel gebruikt worden om de stelling dat het wél geldig zou zijn te onderbouwen.
Als de rechter hier dan in mee zou gaan, dan doet het er niet meer toe hoe het "echt" in elkaar zit.
Het ligt er dus ook een beetje aan vanuit welke positie je de rechtsgeldigheid bepaalt. Die van een rechter, of die van een Alwetende. |
Het lijkt mij dat een rechter ook wel naar de ondertekeningsdata kijkt van de beide contracten en dan constateert dat het tweede (nu geldige contract) een latere ondertekeningsdatum heeft. Waaruit dus blijkt dat partijen later zijn afgeweken van het eerste (verworpen) contract. Je hoeft dus niet "Alwetende" te zijn
groet,
jacq |
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: wo 13 jun 2007 19:03 Onderwerp: |
|
|
Hmm, *op zich* is dat natuurlijk geen bewijs voor het niet-gelden van die later getekende arbeidsovereenkomst. Partijen kunnen immers besloten hebben tot wijziging van de eerder gesloten overeenkomst... _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
jacq
|
Geplaatst: wo 13 jun 2007 19:16 Onderwerp: |
|
|
LeChat schreef: | Hmm, *op zich* is dat natuurlijk geen bewijs voor het niet-gelden van die later getekende arbeidsovereenkomst. Partijen kunnen immers besloten hebben tot wijziging van de eerder gesloten overeenkomst... |
Ik geloof dat ik je niet helemaal begrijp. Er is een overeenkomst die is al ondertekend door de werkgever (en ik heb aangenomen ook gedateerd) Er is een tweede overeenkomst (6 maanden) die door beide partijen op een latere datum is ondertekend. Als nu de eerste overeenkomst alsnog later wordt ondertekend door Henkbas dan blijft de datum van ondertekening door werkgever toch staan. En toen begon het haar te dagen..... De eerste overeenkomst heeft dan alsnog de laatste datum....
groet,
jacq |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 13 jun 2007 20:13 Onderwerp: |
|
|
Zolang alle handtekeningen gedateerd zijn (en de data van elkaar verschillen) kun je in ieder geval zien dat de werknemer eerst de ovk voor 6 maanden heeft ondertekend, en daarmee het eerste aanbod (onbepaalde tijd) van de werkgever verwierp.
Al moet je strikt genomen niet kijken naar de datum van ondertekening, maar naar het moment dat de verklaring door de andere partij werd ontvangen
Verder is de werkgever met 2 man (directe manager en hoofd HR); ik neem aan dat dat ook kan helpen. (Bovendien is er geen suggestie dat de werknemer de waarheid zou willen verhullen. Ik denk dat zijn vraag vooral was of het juridisch gezien zou werken om alsnog het eerste contract te ondertekenen.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
jacq
|
Geplaatst: wo 13 jun 2007 20:47 Onderwerp: |
|
|
foutje, ik maak er een zooitje van
zie volgend bericht
groet,
jacq
Laatst aangepast door jacq op wo 13 jun 2007 21:17, in totaal 2 keer bewerkt |
|
|
|