|
Auteur |
Bericht |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 09 aug 2008 19:08 Onderwerp: Winkeliers die door verwijzen naar fabrikanten |
|
|
Boek 7 bevat (dwingende) regels rondom de koopovereenkomst. Een grote groep winkelieren ziet zichzelf echter onterecht als een doorgeefluik en verwijst, soms vooraf schriftelijk en soms mondelijk achteraf, door naar de fabrikant bij problemen. Daarnaast leeft er onder (consumenten)kopers het idee dat ze naar de fabrikant toe moeten o.a. vanwege een fabrieksgarantie en algemene houding van winkelier. Ik vroeg me af hoe julie aankijken tegen hoe dit de aansprakelijkheid beinvloed van winkeliers? En dan denk ik met name artikel 7:23 BW.
Kan de consument nog naar de winkelier als ik uit eigen beweging naar de fabrikant ben gestapt en na twee maanden duidelijk wordt dat zij vinden dat dit niet onder de garantie valt?
En maakt de consument nog goede kans als de winkelier hem mondelijk heeft doorverwijst naar de fabrikant maar dat achteraf betwist? _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: za 09 aug 2008 20:54 Onderwerp: Re: Winkeliers die door verwijzen naar fabrikanten |
|
|
Alfatrion schreef: | Kan de consument nog naar de winkelier als ik uit eigen beweging naar de fabrikant ben gestapt en na twee maanden duidelijk wordt dat zij vinden dat dit niet onder de garantie valt?
|
De winkelier zou dan het standpunt in kunnen nemen dat je niet tijdig een beroep op garantie c.q. non-conformiteit hebt gedaan.
Quote: |
En maakt de consument nog goede kans als de winkelier hem mondelijk heeft doorverwijst naar de fabrikant maar dat achteraf betwist? |
Dat is afhankelijk van alle omstandigheden van het geval. Zo'n verwijzing is relatief makkelijk te bewijzen door een andere klant te laten bellen met de vraag hoe de garantie afgehandeld wordt en dit gesprek op te nemen. |
|
|
|
 |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 19 aug 2008 16:32 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt mij lastig om aan de juiste NAW gegevens te komen. ALS de winkelier je al verwijst naar een klant kan ie je net zo goed door verwijzen naar een klant die hij nooit heeft door verwezen. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
sam2
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 19 aug 2008 23:42 Onderwerp: |
|
|
de winkelier sluit soms een soort contract af met de fabrikant. De klant kan rechtstreeks met de fabrikant contact opnemen bij gebreken. De fabrikant (technische service) repareert (als het een beetje wil) en stuurt terug naar de klant.
Maar als de reparatie niet voldoet, herhaalde reparaties niet voldoen, mag de klant de winkelier in gebreke stellen. Dan krijgt deze nogmaals de kans om een en ander in orde te brengen. Lukt dat niet, of kan de winkelier niet tijdig een vervangend product leveren dan mag de klant de koopovereenkomst verbreken en het geld terug vragen.
Alleen de winkeliers houden hier niet van...zijn hiervan niet op de hoogte.
Maar in mijn geval de klant wel.
En kreeg ik met veel gedoe en de wet aan mijn kant na vijf maanden een kapotte laptop gehad te hebben mooi mijn geld terug. Ondanks 'reparatie' bij de fabrikant. Hoe de winkelier dit regelt moet hij zelf weten, maar als klant heb je een overeenkomst met de winkelier, niet met de fabrikant.
(aldus alle informatie die ik heb opgediept op internet en waar de winkelier niet van terughad) |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 20 aug 2008 13:13 Onderwerp: |
|
|
sam2 schreef: |
aldus alle informatie die ik heb opgediept op internet en waar de winkelier niet van terughad |
Het is misschien handig om hier wat linkjes te geven naar die sites om anderen die dit topic lezen, omdat ze met dezelfde problematiek zitten, wat verder te helpen?  _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
sam2
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
|
|
|
 |
|