Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 22 aug 2025 4:57
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Niet getrouwd, en geen geregistreerd partnerschap
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Fenix

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: zo 24 jun 2007 19:14    Onderwerp: Niet getrouwd, en geen geregistreerd partnerschap Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niet getrouwd, en geen geregistreerd partnerschap

Hoi ik weet niet echt of het onderwerp in het juiste forum staat
Ik heb een vraagje

Ik ben in 1998 gaan scheiden, en krijg toen een alimentatie eis van 2500 gulden in de maand,
Toen kon ik nog net op tijd met uitgaven om hoog brengen [duur huren] , en me inkomsten naar beneden. [Geen overwerk meer e.d.] Dus de uitspraak was heel wat minder. Omdat me ex ging samenwonen eind 2001 verviel me alimentatieplicht. Zelf ben ik ook gaan samenwonen in 2001. Enkel er is nooit iets geregeld, omdat ik niet voor een tweede keer e.v.t de klos wil zijn met een hoge alimentatie eis zijn we niet getrouwd, en ook geen geregistreerd partnerschap. Zelfs geen samenlevingcontract, helemaal niets geregeld, zelfs niet na 6 jaar samenwonen. Enkel het medehuurderschap, en de verzekeringen zijn geregeld. En alles wat we gekocht hebben in de tussentijd, heb ik op haar naam laten zetten!

Nu heeft me partner twee kinderen uit een eerder huwelijk. Mocht me partner overlijden, dan zouden haar 2 kinderen alles erven, en zou ik nergens recht op hebben.

Is daar iets aan te doen, mocht me partner eerder overleden dan ik, dat het dan niet zo is, dat haar twee kinderen alles opeisen
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 24 jun 2007 19:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een testament zou kunnen helpen. Of zorg dat je in ieder geval eigen geld hebt.

Wat bedoel je precies wanneer je zegt dat je alles op haar naam hebt laten zetten? Om een koophuis gaat het blijkbaar niet. De huisraad e.d. lijkt me gezamenlijk bezit (voor zover samen gekocht) en kun je bij mijn weten niet "op haar naam" zetten. Het lijkt me niet zo'n ramp als je bij onverhoopt overlijden van je vriendin haar helft van die huisraad zou moeten overnemen (door de helft van de dagwaarde van de huisraad aan haar kinderen over te maken).

Misschien bedoel je de auto? Tja, als jij de auto hebt betaald maar op naam van je vriendin hebt laten zetten was dat niet zo handig.
Moderator
Flash

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 24 jun 2007 21:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een testament ondervangt inderdaad een gedeelte. Waar je wel rekening mee dient te houden, is dat kinderen recht hebben op een legitieme portie ('wettelijk kindsdeel'). Als zij in hun legitieme zijn geschaad (bv. doordat jij tot enig erfgenaam wordt benoemd), kunnen de kinderen de werking van het testament aantasten.

Om dit te voorkomen dient er ook een notarieel samenlevingscontract tussen jullie beiden te bestaan. Overigens houdt dit samenlevingscontract niet in dat één van jullie beiden recht heeft op alimentatie indien jullie besluiten uit elkaar te gaan.
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Fenix

BerichtGeplaatst: zo 24 jun 2007 21:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee het gaat niet om de auto, die staat op me eigen naam.
We hebben de laatste jaren alles nieuw gekocht, en op alle bonnen staat haar naam.

Bij haar overlijden zullen haar kinderen zeer waarschijnlijk wel komen om hun deel op te eisen. Als je getrouwd bent, dan krijgt de langst levende toch het vruchtgebruik ?? [Of hoe dat ook heet]

Is er geen andere manier, buiten trouwen om!
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 24 jun 2007 22:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Fenix schreef:
We hebben de laatste jaren alles nieuw gekocht, en op alle bonnen staat haar naam.

Dat lijkt me vooral een bewijsprobleem. Dat kun je denk ik oplossen door op papier te verklaren dat de huisraad gezamenlijk eigendom is. (En ik neem aan dat je ook wel kunt aantonen dat je hebt meebetaald?)

Hetzelfde probleem lijkt me overigens ook te spelen als jullie bij leven uit elkaar zouden gaan. Als zij dan, wijzend op de rekeningen, beweert dat alles van haar is, zul jij met tegenbewijs op de proppen moeten komen.

Maar de vraag is natuurlijk wat je wilt: gewoon het deel houden dat echt van jou is, waar jij uiteindelijk voor hebt betaald, of 'alles'. Ik kan en wil niet oordelen over jullie situatie, maar op zich lijkt het mij niet unfair, zeker ook gezien haar kinderen, om uit te gaan van 'ieder de helft'. Zou zij overlijden en blijf jij in het huis wonen, dan neem je haar helft over van de kinderen. Net zoals jij de helft zou kunnen overnemen wanneer jullie uit elkaar zouden gaan en jij in het huis zou blijven wonen.

Maar als jullie beiden willen dat bij het overlijden van de een alles naar de ander gaat, dan lijkt het voorstel van Flash mij een goede mogelijkheid. (Ik denk dat je ook in dat geval het bewijsprobleem wilt oplossen, met het oog op successierechten en voor het geval je uit elkaar zou gaan.)

BerichtGeplaatst: ma 25 jun 2007 16:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de antwoorden!

Ik kwam dit ook tegen op internet
Quote:
Onterven kan, maar kinderen en echtgenoot houden rechten
Met een testament kunt u iedereen onterven. Kinderen en echtgenoot hebben wel bepaalde minimum rechten op uw nalatenschap.

Het blijft maar een rare situatie vind ik. Ik word nu bijna verplicht om te trouwen! Ga ik trouwen, en de boel loopt spaak, ben ik weer onderhoudsplichtig. Trouw ik niet, en ze overlijd eerder dan ik, moet ik haar kinderen geld geven te waarde van 1/2 van de dagwaarde. Terwijl we het net allemaal gekocht hebben!

Datzelfde geld voor me pensioenfonds, mocht ik eerder overlijden, dan krijgt zij geen nabestaande pensioen. Een ingewikkelde zaak al met al, met haken en ogen
Flash
Moderator
Flash

BerichtGeplaatst: ma 25 jun 2007 16:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Fenix schreef:
Quote:
Onterven kan, maar kinderen en echtgenoot houden rechten
Met een testament kunt u iedereen onterven. Kinderen en echtgenoot hebben wel bepaalde minimum rechten op uw nalatenschap.

Het blijft maar een rare situatie vind ik. Ik word nu bijna verplicht om te trouwen! Ga ik trouwen, en de boel loopt spaak, ben ik weer onderhoudsplichtig. Trouw ik niet, en ze overlijd eerder dan ik, moet ik haar kinderen geld geven te waarde van 1/2 van de dagwaarde. Terwijl we het net allemaal gekocht hebben!

Datzelfde geld voor me pensioenfonds, mocht ik eerder overlijden, dan krijgt zij geen nabestaande pensioen. Een ingewikkelde zaak al met al, met haken en ogen

Nee hoor, dat is dus niet zo. Met een testament en een samenlevingscontract kom je een heel eind zonder dat je hoeft te trouwen. Kinderen blijven recht houden op een bepaald gedeelte dat klopt. Maar als er ook een samenlevingscontract is, krijgen zij dat gedeelte pas bij het overlijden van de langstlevende van jullie twee.

Voor pensioenopbouw vereisen de pensioenverstrekkers ook vaak een notarieel samenlevingscontract. Dus dat is op die wijze ook te ondervangen.
abraxes

abraxes

Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: ma 25 jun 2007 16:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Fenix
Quote:

Voor stiefouders geldt alleen een verplichting ten behoeve van de stiefkinderen in levensonderhoud te voorzien gedurende het huwelijk of geregistreerd partnerschap. Dus indien de boel spaak loopt ben je jegens hen niet aan een dergelijke verplichting gebonden.
Bekijk de homepage
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 25 jun 2007 16:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Fenix schreef:
Het blijft maar een rare situatie vind ik. Ik word nu bijna verplicht om te trouwen!

Ik zie dat toch heel anders. Waarom zou je recht hebben op alle bezittingen van de persoon met wie je samenwoont? Zeker als er ook nog kinderen in het spel zijn.

Quote:
Ga ik trouwen, en de boel loopt spaak, ben ik weer onderhoudsplichtig. Trouw ik niet, en ze overlijd eerder dan ik, moet ik haar kinderen geld geven te waarde van 1/2 van de dagwaarde. Terwijl we het net allemaal gekocht hebben!

Je hebt zelf maar de helft van de nieuwwaarde hoeven te betalen (neem ik aan).

Leeftijd: 51
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: ma 25 jun 2007 19:33    Onderwerp: Interessant Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een interessant onderwerp. Met zo'n situatie heb ik ook te maken. Mijn vorige partner en ik zijn uit elkaar. Van boedel scheiding is nog geen sprake geweest. Ik wacht de volgende reakties af en stap dan eventueel in.
Fenix

BerichtGeplaatst: ma 25 jun 2007 22:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Verkeerd aangenomen.
Fenix

BerichtGeplaatst: ma 25 jun 2007 22:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ik zie dat toch heel anders. Waarom zou je recht hebben op alle bezittingen van de persoon met wie je samenwoont? Zeker als er ook nog kinderen in het spel zijn.

De kinderen zijn al de deur uit!
En ik heb zelf ook een kind, lijkt me een beetje vreemd als ik overlijd, dat zij de helft komt opeisen!
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 25 jun 2007 22:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Fenix schreef:
bona fides schreef:

Verkeerd aangenomen.

Je vriendin heeft alles op haar naam gekocht, maar met jouw bankpasje?

Besef je dat je nu ook al een probleem hebt als jullie uit elkaar zouden gaan? Je zegt zelf steeds dat het spaak kan lopen (en dat je daarom niet wilt trouwen). Je houdt er dus rekening mee dat het tussen jullie nog mis kan gaan. In dat geval kan je vriendin beweren dat alles van haar is, of als je geluk hebt akkoord gaan met ieder de helft.

Hoe zou je het financieel willen regelen als jullie uit elkaar gaan?

Fenix schreef:
En ik heb zelf ook een kind, lijkt me een beetje vreemd als ik overlijd, dat zij de helft komt opeisen!

Met "zij" bedoel je je dochter? Waarom zou je het vreemd vinden als jouw dochter haar erfenis zou komen opeisen?

Ik neem inmiddels maar aan dat 27 niet je ware leeftijd is Smile
Moderator
Flash

BerichtGeplaatst: ma 25 jun 2007 22:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Fenix schreef:
bona fides schreef:

Zo zit de wet nu eenmaal in elkaar. Ook onder het nieuwe erfrecht heeft de wetgever vastgehouden aan een bepaald gedeelte wat gereserveerd dient te blijven voor de kinderen. Indien zij in dit gedeelte 'geschaad' worden, kunnen zij dit opeisen. De wetgever heeft echter de langstlevende partner enige bescherming willen bieden en heeft bepaald dat indien er sprake is van een huwelijk of een geregistreerd partnerschap de vordering van een kind pas opeisbaar is bij het overlijden van deze partner.

Voor samenwoners geldt dit niet van rechtswege. Wel kunnen zij zelf deze bescherming inbouwen door een testament en een samenlevingscontract op te stellen. Met andere woorden alle instrumenten om een elkaar goed verzorgd achter te laten zijn voor handen. Het zal alleen wel even geregeld moeten worden.
Fenix

BerichtGeplaatst: ma 25 jun 2007 22:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Je vriendin heeft alles op haar naam gekocht, maar met jouw bankpasje?

Zo ongeveer!
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds