Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 16 aug 2025 2:31
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Geldigheid contract bij bedrijfsovername ?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BenM

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: do 28 jun 2007 11:48    Onderwerp: Geldigheid contract bij bedrijfsovername ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok een niet al te lastige (hoop ik)

Aangezien ik al sinds enige tijd behoorlijk met mijn werkgever in conflict ben over arbeidstijden en persoonlijke dingen, ben ik even mijn contrac t na gaan kijken.
Aangezien het bedrijf waarvoor ik werk 3 jaar geleden is overgenomen door mijn huidige werkgever (daarvoor werkte ik al bij het zelfde bedrijf alleen een andere werkgever) hebben wij toen een nieuw contract getekend.
In dit nieuwe contract staat dat over concurentiebeding, dit stond echter niet in mijn vorige contract (allebei voor onbepaalde tijd), en aangezien ik wat anders leuks op het oog heb (branche gerelateerd) wil ik dit even uitzoeken. Want op internet staat dat bij "Overgang van onderneming" er geen nieuw contract getekend hoeft te worden, en dat alle rechten en plichten worden overgenomen.

Dus mijn vraag i eigenlijk :
Is het contract rechtsgeldig ??

Alvast bedankt

BenM
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 28 jun 2007 12:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ook wanneer je oude contract nog geldig zou zijn geweest, geldt na het tekenen van het nieuwe contract gewoon het nieuwe contract. Het komt erop neer dat je samen met je werkgever afspreekt dat het nieuwe contract in plaats van het oude contract komt. Dat kan eigenlijk altijd en is dus gewoon rechtsgeldig.

Of je huidige werkgever je echt aan het concurrentiebeding zal willen en kunnen houden is een andere vraag. In beginsel kan hij dat, maar in kort geding zou je de rechter dan kunnen vragen de werking van het beding te beperken. Misschien kun je proberen uit te zoeken hoe je werkgever bij andere vertrekkende collega's hiermee is omgegaan.

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: do 28 jun 2007 12:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok bedankt, helaas.

En hoe zit het als de plaats van tekenen van contract bv Amsterdam is en het contract is in Hoorn getekend ??

Ik ben helemaal niet thuis in rechten dus sorry alvast en alvast super bedankt.

Gr.

BenM
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 28 jun 2007 13:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat maakt voor de geldigheid niet uit. Het gaat erom dat jij schriftelijk akkoord bent gegaan met het concurrentiebeding.

Een afwijkende plaatsaanduiding kan wellicht een rol spelen wanneer het niet vaststond dat het jouw handtekening was die onder het contract stond. Dan zou een verkeerde plaatsnaam misschien een extra aanwijzing kunnen zijn dat er iets niet klopt.

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: za 30 jun 2007 18:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het antwoord op je vraag is afhankelijk van de vraag of er sprake is van overgang van onderneming. Daarvoor is noodzakelijk dat de "economische eenheid waarvan de identiteit behouden blijft" overgaat. Of dat zo is moet aan de hand van de omstandigheden van het geval woden bekeken, of in casus dus aan de hand van de voorwaarden waaronder de overname is geschied.

Als er sprake is van overgang van onderneming dan geldt je oude contract. Immers, dan gaan rechten en plichten in z'n geheel over. Dit kan in principe niet ten gevolge van de overgang gewijzigd worden, behoudens binnen de grenzen van 7:611 en 7:613, want ook die rechten en verplichtingen gaan over.

Uiteraard kan de nieuwe werkgever wel op een later tijdstip alsnog besluiten een concurrentiebeding in je contract te willen opnemen en als je daar dan vervolgens voor tekent is het pech.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds