Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 7:45
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

echtscheiding+woning
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ikke_

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: vr 15 jun 2007 13:24    Onderwerp: echtscheiding+woning Reageer met quote Naar onder Naar boven

hallo,

ik schrijf dit bericht omdat ik benieuwd ben naar de reacties. Mijn ouders liggen in een echtscheiding waarbij ze nu de financiele kant aan het onderhandelen zijn. Mijn moeder woont nog in het huis, met kinderen, mijn vader woont samen met een andere vrouw. Nu doet mijn vader aan mijn moeder verschillende financiele voorstellen waar ik mijn vraagtekens bij heb, omdat ik veel lees en het idee heb dat er dingen niet kloppen.

Mijn moeder heeft geen inkomen, vader is echter zelfstandig ondernemer. Het voorstel is als volgt; mijn vader wordt eigenaar van het huis wat mijn ouders beiden gekocht hebben, en mijn moeder kan dit van hem gaan huren. Nu vraag ik mij het volgende af; het huis is door beiden gekocht en ze zijn nu nog beiden eigenaar. Kan dit recht mijn moeder zomaar worden afgenomen en haar in een positie als huurder plaatsen? Heeft zij geen recht op waarde van het gekochte huis? Zij heeft daar toch ook haar verdiende geld ingestoken toen zij in die tijd nog wel werkte?

Kort gezegd; kan mijn vader zomaar alleen eigenaar van een huis worden waar mijn moeder in blijft wonen, terwijl mijn moeder huurder wordt en dit huis ook heeft betaald?

mvg, c.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LeChat

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 15 jun 2007 13:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zijn je ouders in gemeenschap van goederen getrouwd?
Moderator
Flash

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 15 jun 2007 14:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat kan niet zomaar. Dat is iets wat in goed overleg geregeld zal moeten worden. Als zij beiden voor 50% eigenaar zijn van de woning zal de overwaarde (huidige waarde -/- de hoogte van de huidige hypothecaire geldleningen) van de woning dan ook 50%-50% gedeeld moeten worden.

Of zij in gemeenschap van goederen zijn gehuwd of onder huwelijkse voorwaarden is minder relevant voor de woning omdat zij daar beiden eigenaar van zijn. Tussen hen bestaat dus in ieder geval met betrekking tot de woning een 'vrije gemeenschap'. Dit is wel er vanuit gaande dat zij beiden eigenaar van de woning zijn. Het feit dat zij samen hebben aangekocht is iets heel anders en niet van doorslaggevend belang. De woning zal in de openbare registers (Kadaster) op beide naam moeten staan.

Voor de overige goederen is het uiteraard wel van belang of er sprake is van een gemeenschap van goederen.
maar nu al voor eeuwig prachtig....
ikke_

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: vr 15 jun 2007 14:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LeChat schreef:
Zijn je ouders in gemeenschap van goederen getrouwd?

ja in gemeenschap van goederen getrouwd
LeChat

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 15 jun 2007 15:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Flash schreef:
Dit is wel er vanuit gaande dat zij beiden eigenaar van de woning zijn. Het feit dat zij samen hebben aangekocht is iets heel anders en niet van doorslaggevend belang. De woning zal in de openbare registers (Kadaster) op beide naam moeten staan.
Vandaar dat ik ook vroeg of men in gemeenschap van goederen is getrouwd, dan is immers meteen duidelijk dat beiden ook daadwerkelijk eigenaar van de woning zijn (samen aankopen zegt inderdaad niets, dat bleek pas weer bij één van onze cliënten).
En nu er inderdaad een gemeenschap van goederen blijkt te zijn, sluit ik me aan bij Flash voor wat betreft de verdeling overwaarde van de woning.

Het is overigens wel zo dat de man kan voorstellen om het huis over te nemen - als hij bijv. de hypotheekkosten wel kan betalen en de vrouw niet, maar dan moet zij wel haar deel van de overwaarde uitgekeerd krijgen. Een eventuele huurconstructie zou dan ook tot de mogelijkheden behoren. Dit kán allemaal overlegd worden, maar de vrouw hoeft er sowieso niet automatisch mee akkoord te gaan natuurlijk (zeker niet als zij denkt dat het huis op de vrije markt meer op zou brengen dan datgene wat hij ervoor wenst te betalen/rekenen).

Een eerlijke verdeling van de huwelijksgoederengemeenschap blijft voorop staan.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds