|
Auteur |
Bericht |
janicevandenheuvel
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 11 jul 2007 21:16 Onderwerp: kopie i.p.v. origineel |
|
|
Dit was de tweede keer dat ik iets via internet kocht... mijn vertrouwen is inmiddels wel weg.
Via marktplaats zag ik een advertentie; hierin werd een bekende tv-serie te koop aangeboden op dvd voor 10 euro per seizoen of 80 euro indien de koper alle 10 seizoenen kocht.
Ik mailde de desbetreffende persoon en vroeg of ze nog alle seizoenen had. Dit had ze! ik bood de gevraagde prijs.
Na wat over en weer gemaild te hebben, spraken we af dat ik het geld zou betalen en dat zij binnen 7 werkdagen de dvd's op zou sturen. Na 14 werkdagen had ik nog niets ontvangen. Ik mailde haar, ze was ziek geweest maar ze zou ze zsm opsturen.
afgelopen dinsdag ontving in een gedeelte van mijn dvd's. Namelijk de eerste drie seizoenen! Echter, bleken dit gekopieerde dvd's te zijn in een papieren hoesje. Hier verschoot ik toch echt wel van!
Voor 80 euro verwacht ik geen goedkope kopietjes in een papieren hoesje. Ik heb de verkoper hier per mail op aangesproken. Ze reageerd dat ik niet heb gevraagd dat het om kopietjes gaat en dat ze vind dat de prijs ook niet doet wekken dat het om originelen zou gaan.
Ik weiger zelf ook maar een cd te branden wegens principe. nu heb ik onbewust en onbedoeld een stapel gekopieerde dvd's gekocht wat neerkomt op piraterij en dus een misdrijf is.
Weet iemand hoe ik hier mee om moet gaan? wat zijn mijn rechten? is het mij aan te rekenen dat ik niet gevraagd heb of het om kopietjes ging?
graag een reactie!?
alvast bedankt! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 11 jul 2007 21:25 Onderwerp: |
|
|
Nee, dat lijkt mij jou niet aan te rekenen. Je ging (neem ik aan) uit van gebruikte, maar originele dvd's. Ik weet niet wat ze normaal kosten, maar 10 euro per dvd lijkt mij daarvoor geen abnormaal lage prijs.
Omdat je het niet wist en niet hoefde te weten, ben jij m.i. niet strafbaar. De verkoper is dat echter wel. Zie artikel 31a Auteurswet en eventueel artikel 31b Auteurswet.
Je kunt dus aangifte doen van een strafbaar feit, of haar laten weten dit te overwegen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Eva
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: za 14 jul 2007 12:59 Onderwerp: |
|
|
Mee eens.
En je kunt je daarbij dan ook beroepen op non-conformiteit aangezien de dvd's niet de eigenschappen bezitten die jij ogv de advertentie mocht verwachten. Als iemand niet-originele dvd's verkoopt zal hij dit er wel altijd in de advertentie bij moeten zetten (al kan hij dit uiteraard eigenlijk niet doen omdat dat illegaal is). |
|
|
|
 |
|