Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Best Name Badg...
incasso proced...
Volkshuisevest...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 11 aug 2025 13:18
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verbazend vonnis..
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tilda

Tilda

Leeftijd: 60
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: za 23 jun 2007 2:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De rechter kent de woningcorporatie ongetwijfeld, dit is de grootste van Noord Nederland en heeft een eigen vermogen (liquide) van 1,2 miljard. Van een paar duizend zullen ze echt niet failiet gaan, bovendien zou het alleen opgaan voor de andere 5 kopers die net als ons, onjuist ingelicht zijn. Volgens mij is het misgegaan door het steeds maar weer uitstellen en heeft de rechter zich waarschijnlijk de exacte details van de zaak niet meer kunnen herinneren.

Na de zitting waren we behoorlijk opgelucht en er leken maar twee opties mogelijk: in het vonnis zou de eis meteen worden toegekend of er zou nog een zitting met getuigenverhoor volgen waarna de eis alsnog zou worden toegekend. Vandaar onze grote verbazing.
Onze kennis is in het dagelijkse leven makelaar en heeft destijds moeder haar oude huis verkocht. Omdat hij toch in de buurt was, was hij aanwezig bij het verkoopgesprek. Hij was daar echter niet beroepsmatig en heeft niet bemiddeld bij de aankoop van het appartement. Later heb ik hem hierover nog gesproken en hij weet dat de maandelijkse kosten voor ons een belangrijk punt was bij de aankoop en was er ook bij toen wij daar nadrukkelijk naar vroegen. Hij kan zich de exacte details niet meer herinneren maar weet wel dat we daar lang over hebben doorgevraagd en dat dit voor de aankoop van crusiaal belang was.

In de koopakte staat letterlijk: "De bijdrage aan de vereniging van eigenaars is thans begroot op circa € 50,- exclusief stookkosten (bijdrage nog exact vast te stellen door vereniging van eigenaren)." Ik weet niet of dit een standaardzin is maar het is wel telkens aangegeven dat we ons geen zorgen hoefden maken omdat het bedrag in de akte zou worden opgenomen.
En hierop hebben zij zich later beroepen om hun verhogingen door te voeren: we zijn nu grootste aandeelhouder (60%) van de VVE en kunnen nu, met één enkele stem, de bijdrage verhogen naar 150 per maand. Jullie zullen begrijpen dat we zowat uit ons vel zijn gesprongen. Omdat ze in de hoedanigheid van verkoper de belofte hebben gedaan spreken we hen daarom nu daarop aan.
Dit is dus niet zo expliciet als in de kwestie van de rijdende rechter: hier was het er zelfs handgeschreven aan de koopakte toegevoegd en staat het woord 'maximaal'. Maar verder zijn de overeenkomsten groot.

De uitspraak heb ik inmiddels ook gelezen. Kunnen we dit in beroep misschien als precedent aanvoeren?

De persoon die het verkoopgesprek voerde verklaart schriftelijk zich de details van het gesprek niet meer te kunnen herinneren. Vreemd genoeg citeert hij in diezelfde verklaring wel een zin die alleen voorkomt in de aangepaste verkoopbrochure en die hij zich exact kan herinneren. Maar die brochure bestond toen nog niet! Althans, voor zover wij weten is deze met wat knip en plakwerk (inclusief 2 spelfouten en extra spaties in die ene zin) pas in 2005 geproduceerd.
Op zich is dat al vreemd: een getuige die zich de details van een gesprek niet kan herinneren maar wel met zekerheid de exacte zinsnede uit een brochure kan citeren. Iemand die dagelijks zulke gesprekken voert kan zich dat natuurlijk ook niet meer herinneren. Maar als gewone burger koop je niet dagelijks een huis en let je wel heel goed op wat er gezegd word; wij kunnen het ons als de dag van gisteren herinneren. Zo weet ik nog dat ik een lijstje met 7 vragen had opgesteld, vier hiervan gingen over de maandelijkse kosten. Ook al weer een indicatie voor hoe belangrijk dat voor ons was.

Afijn: ik heb het met m'n zus besproken en we gaan in hoger beroep. Ik zal jullie zeker op de hoogte houden.

Tot slot nog een vraag: stel dat de persoon die het verkoopgesprek voerde zegt: 'ik kan mij hier niets van herinneren' of 'het lijkt me onwaarschijnlijk dat ik zoiets gezegd heb'. En onze kennis de makelaar zegt: ik kan het me niet precies herinneren maar weet wel dat ze over de maandelijkse kosten doorgevraagd hebben en dat het voor hen belangrijk was voor de aankoop. En wij, de twee kinderen van de koper verklaren dat wij zeker weten dat deze toezeggingen zijn gedaan. Hoe staan we er dan voor? Ik weet zeker dat de tegenpartij zich weinig zal kunnen herinneren want dat is inmiddels onze ervaring. Hoeveel waarde wordt er in het algemeen eigenlijk gehecht aan getuigen die zich niets kunnen herinneren?

Nogmaals dank voor jullie reakties en alvast dank voor de komende! Wink
Groet, Tilda

Laatst aangepast door Tilda op vr 14 dec 2007 1:14, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Marco Knol

Leeftijd: 55
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: za 23 jun 2007 4:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Erg lastig idd.

In de in over de VVE kosten staat het woord "thans". Dat betekent dus dat je er voor de toekomst weinig verwachtingen aan kunt ontlenen.

Voorts is het idd zo dat in een VVE waarin 1 eigenaar meer dan de helft van de stemmen heeft deze eigenaar dit soort verhogingen kan doorvoeren. Helaas.

Ik zou zeker wel hoger beroep instellen.

Ik zou me daarbij zeer zeker ook beroepen op het feit dat de vorige eigenaar een grote woningcorporatie is en dus had moeten weten wat de werkelijke kosten waren c.q dat ik als consument er op mag vertrouwen dat als een dergelijke partij dergelijke verklaringen aflegt over de kosten VVE ik daar gerechtvaardigd op mag vertrouwen.

Voorts zou ik ook eens kijken naar de gemaakte onderhoudskosten, en met name de begrotingen, in de afgelopen jaren. Welke posten staan daar wel en niet op en hadden er wel of niet op dienen te staan?

Ook interessant is de vraag welke reserveringen zijn gemaakt de afgelopen jaren. Was er destijds een VVE?

Zelf heb ik onlangs een appartement gekocht en mij is gebleken dat er ooit een VVE was, bestaande uit 1 eigenaar, welke is geliquideerd (?), en waarna kort geleden een nieuwe VVE is opgericht, uiteraard zonder vermogen. Ik vraag me dus in mijn geval af waar dat vermogen is gebleven (hoewel, ik heb wel zo'n vermoeden) en of dat terug te halen is (ik vermoed van niet).

Volgens mij zijn er wel aanknopingspunten voor een hoger beroep, maar ik ben tevens van mening dat aan dit soort praktijken enkel een effectief einde gemaakt kan worden door nieuwe wetgeving.

Daarnaast zou ik ook zeker aangifte wegens bedrog/oplichting overwegen.
Tilda

Tilda

BerichtGeplaatst: za 23 jun 2007 19:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Daarnaast zou ik ook zeker aangifte wegens bedrog/oplichting overwegen.

Bedoel je hiemee in mijn eigen geval Marco? Of je eigen geschil? En wat is dan de onderbouwing voor bedrog/oplichting?
In ons geval waren wij de eerste eigenaar, de meerjaren onderhoudsbegroting was opgesteld door de verkoper zelf. Later (na de koop) gaven ze aan dat ze allerlei posten waren vergeten en dit zijn juist de onderhoudskosten aan die dingen waarmee het appartement werd aangeprezen: lift, glasgevel, automatische beveiligde deuren, enz.

Nog even over jouw VVE. Ik begrijp dat die eigenaar failiet is gegaan, maar de VVE als vereniging toch niet? Dat zou betekenen dat er misschien nog iets in de pot moet zitten. Als de eigenaar als natuurlijk persoon geliquideerd is kan dit toch geen financiele gevolgen hebben voor de VVE? Dat zou ik eens goed uitzoeken.

Groet, Tilda
hantronics

Leeftijd: 75
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 24 jun 2007 17:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oplichting,zie art 326 Sr, is het zeker, maar Justitie zal niets doen om dat het een civiele zaak is.
Hou vol want lijkt mij duidelijk dat je gelijk hebt (maar krijgen is niet eenvoudig). Wat een boeven bij die corporatie.
Verstuur e-mail Bekijk de homepage Yahoo messenger
Marco Knol

BerichtGeplaatst: di 26 jun 2007 4:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In mijn zaak zit er teveel tijd tussen en de eigenaar heeft destijds (lang geleden) denk ik de VVE geliquideerd aangezien ie er toch niks aan had. Van faillisement is geen sprake. Lullig, maar niet strafbaar denk ik.

In jouw zaak is de eigenaar, een grote woningcorporatie, een aantal essentiële zaken vergeten. Dat riekt toch op z'n minst naar incompetentie en/of dwaling en in het slechtste geval naar oplichting/bedrog.

Of het OM er wat aan doet; geen idee. Maar anders wellicht de VROM-inspectie.
Tilda

Tilda

BerichtGeplaatst: di 26 jun 2007 4:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Of het OM er wat aan doet; geen idee. Maar anders wellicht de VROM-inspectie.

M.a.w. als art 326 van toepassing zou zijn kan ik aangifte doen bij de politie die vervolgesn het OM inscahkeld. En dit zou buiten de beroepsprocedure om gaan? Begrijp ik dat goed?

En kan dat nog na 5 jaar of is er in deze een verjaringstermijn?

Groet, Tilda
Tilda

Tilda

BerichtGeplaatst: di 26 jun 2007 4:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En hartelijk dank voor je morele steun hantronics Wink Het recht zal (hopelijk) zefgevieren...
hantronics

BerichtGeplaatst: di 26 jun 2007 11:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, je begrijpt het goed, maar de politie zal dit niet aannemen, omdat je de civiele procedure moet aflopen. Ze hebben het te druk. Ik ben van mening dat het strafrecht veel te weinig voor dit soort zaken wordt ingezet, maar helaas is dit wel de gang van zaken.

Als je wat te duidelijk stelt dat dit oplichting/verduistering is, kan de corporatie "beledigd"zijn, maar als je dit netjes stelt zal dit wellicht toch het idee geven dat dit echt niet zo kan.

Ik heb al wat procedures tegen "grote jongens", achter de rug (UWV, belastingdienst, gemeenten) en ik verbaas mij steeds over het gemak waarmee sommige instellingen de burger benadelen, terwijl je dat juist niet van een corporatie verwacht.

Het kost enorm veel tijd en werk om alles te bewijzen, terwijl je feitelijk weet dat je gelijk hebt.

Dus hou vol.

Puppies for power!!
hantronics

BerichtGeplaatst: di 26 jun 2007 11:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Verjaring? zou ik ook moeten opzoeken.
Marco Knol

BerichtGeplaatst: wo 27 jun 2007 3:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Verjaring zou ik ook niet weten, maar ik ben wel geneigd Hantronics te volgen in zijn stelling dat het OM er niks mee doet omdat het civiel is. Het OM is ietwat overbelast vermoed ik dus die zullen er niet heel veel zin in hebben. En zoals gezegd; in Utrecht heeft het OM een aangifte niet in behandeling genomen omdat er uiteindelijk geen nadeel was ontstaan en derhalve het gemeenschapsbelang klein was. Dat klinkt toch vooral naar; ik heb geen zin.

BerichtGeplaatst: wo 27 jun 2007 10:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn ervaring met een echte vernieling: OM wilde de zaak niet vervolgen omdat ik ook civiel kon procederen en de schade daar verhalen. Is wel gelukt, maar duidelijk is dat je voor de gemiddelde oplichting niet door OM wordt geholpen.
Tilda

Tilda

BerichtGeplaatst: zo 09 dec 2007 5:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Update:
Het hoger beroep is begonnen. In Memorie van Grieven ingegaan op de 3 punten waarop dwaling is afgewezen en gevraagd om een zitting met getuigenverhoor.

Dwaling was in eerste aanleg afgewezen omdat:
1) gedaagde al een tegemoetkoming in de kosten had gedaan.
2) van verkoper niet kan worden verwacht dat deze de extra maandelijkse kosten betaald.
3) causaal verband niet was aangetoond

In MvG als volgt gereageerd:
1) de onrechtmatige verhogingen zijn door de eigenaren teruggevorderd en door de VvE terugbetaald. Dit staat los van dit geschil.
2) dit is door eiser ook niet gesteld, eiser is juist van mening dat de werkelijke kosten veel hoger zijn en door haar betaald moeten worden. Zij beroept zich daarom juist op dwaling bij de verkoop.
3) vier schriftelijke verklaringen ingebracht waaronder die van de makelaar van eiser die aangeeft dat de hoogte van de bijdrage van crusiaal belang was bij de aankoop. Hij was bij het verkoopgesprek aanwezig en weet dat deze garantie is gegeven.
Verklaring van de kinderen van eiser die aangeven dat zij nooit tot koop was overgegaan als de hoogte vooraf bekend was geweest. Huren was dan immers aanzienlijk voordeliger geweest.
En verklaringen van twee andere eigenaren die ook aangeven dat hen was verzekerd dat de genoemde 50 euro ruim voldoende zou zijn.

Het is nu even wachten op het MvA. Zodra ik meer weet weer een berichtje.
Groet, Tilda
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds