Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 22:34
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Biologische vader (ex) wil erkenning minderjarige zoon
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mrbenjie

Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: wo 20 jun 2007 17:41    Onderwerp: Biologische vader (ex) wil erkenning minderjarige zoon Reageer met quote Naar onder Naar boven

goedenmiddag.

Wij hebben een vraag met betrekking tot erkenning van onze minder jarige, meervoudig gehandicapte zoon.

Mijn vriendin heeft 5 jaar geleden een korte relatie gehad met haar ex-vriend.
Uit deze relatie is een zoon geboren. Na 5 maanden na de geboorte is mijn vriendin toen bij hem weggegaan, omdat deze persoon losse handjes had, en er buiten de relatie andere vrouwen in het spel waren.
Zijn drift buien waren niet te genieten.

Omdat hij altijd van het ene op het andere moment zeer driftig kon zijn was mijn vriendin erg bang voor hem.
Hij is haar, nadat zij bij hem wegging, regelmatig bij haar ouders op koemn zoeken, puur omdat hij het niet kon accepteren dat zij bij hem weg is gegaan.

Na een half jaar vertoonde haar kindje verschijnselen van epilepsie, en een lichamelijke afwijking. nu inmiddels 5 jaar later is hij meervoudig gehandicapt, zit aan een vast medicatie patroon, en is incontinent en kan zichzelf niet vooruit bewegen, en kan niet praten endergelijke.
Mijn vriendin heeft er altijd hele grote moeite mee gehad dat ze alleen was en een gehandicapt kindje heeft. hierdoor is alle zorg op haar terecht gekomen, heeft haar baan op moeten zeggen om voor haar zoon te zorgen. En liep bij een instantie om over haar leven te praten.

Ik heb nu inmiddels een jaar verkering met haar, en heb haar zoontje erkend als zijnde niet biologische vader. Als de geboorte akte rond is vragen we bij het Kanton gerecht ouderlijk gezag aan voor onze zoon.
Nu krijgen we van de biologische vader een brief van zijn advocaat."gedurende de periode mei/juni 2001 tot eind 2004 heeft u in een affectieve relatie samengewoond met client. ten eerste klopt dit al niet want het is hoogstens 5 tot 7 maanden geweest. nu wil hij dus dat mijn vriendin schriftelijk toezegt dat hij de vader is en dat hij zo zijn verantwoordelijkheid ten opzichte van het kind te nemen en zodoende het kind te erkennen. tekend mijn vriendin niet dan gaat hij naar de rechter.

aangezien haar ex nooit heeft betaald of geholpen met de super zware verzorging van ons kind, kan hij dit zomaar doen?
er is al eerder aangifte tegen hem gedaan van mishandeling tegen mijn vriendin, en de buren weten ook hoe driftig die kan zijn, zijn sms-jes met drijgementen zijn er nog een paar van bewaard.

Eindelijk heeft me vriendin weer zin in het leven en dan nu weer dit.

Sorry voor het hele lange verhaal, maar please geef ons wat tips.

met vriendelijke groeten B en D
Bekijk profiel Stuur privé bericht
arizona

Leeftijd: 49
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 20 jun 2007 19:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb de indruk dat de biologische vader in deze weinig mogelijkheden heeft. Ik ga er daarbij (op basis van je bericht) vanuit dat hij niet met de moeder getrouwd was toen ze zwanger werd en dat hij niet al eerder het kind heeft erkend. Ik ben overigens zeker geen expert! Maar dit is hoe ik denk dat het zit.

Jij bent de juridische vader geworden doordat je het kind hebt erkend (art. 1:199 onder c BW).
Deze erkenning kan door de biologische vader niet meer ongedaan worden gemaakt (=vernietigd). Alleen de moeder, het kind (als het meerderjarig is) en de "erkenner" kunnen om die vernietiging verzoeken, en alleen in specifieke gevallen (art. 1:205 BW). Ook het Openbaar Ministerie kan om vernietiging vragen, als de erkenning door de niet-biologische vader in strijd is met de "Nederlandse openbare orde". Ik heb geen idee in wat voor soort situaties dit wordt toegepast maar ik kan me goed voorstellen dat dat niet zo snel in jullie situatie aan de orde zou zijn (er is neem ik aan een reden dat er in de wet geen optie is voor de biologische vader om vernietiging van de erkenning door de niet-biologische vader te vorderen).
LeChat

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 20 jun 2007 19:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

*Is* de erkenning al rond, of loopt die procedure nog? (Omdat je het hebt over de geboorteakte die -naar ik begrijp- nog aangepast moet worden? Betekent dit dat de erkenning nog in behandeling is en is dit een tegenreactie v.d. biologische vader?)

BerichtGeplaatst: wo 20 jun 2007 20:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Yep, hele goeie vraag! De erkenning is rond als daarvan een akte is opgemaakt ofwel door een ambtenaar van de burgerlijke stand ofwel door een notaris, en als je vriendin daarvoor schriftelijk toestemming heeft verleend.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 20 jun 2007 21:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dus waarschijnlijk is de erkenning al wel rond. Alleen moet de geboorteakte nog up to date worden gemaakt.

(Zoals ik de wet lees krijgt de biologische vader helemaal geen kans om te reageren. Wel een beetje vreemd eigenlijk, al is daar onder deze omstandigheden weinig bezwaar tegen. Misschien is het daarom wel interessant om te weten wat in dit verband verstaan wordt onder strijd met de Nederlandse openbare orde.)

BerichtGeplaatst: wo 20 jun 2007 21:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mijn vriendin en ik zijn bij het gemeente huis geweest, wij hebben het beiden ondertekend. het zou een paar weken duren voordat het op de geboorte akte aangepast zou zijn.

Het is geen reactie uit angst, ik was het al 3 maanden van plan. We hadden toen ook al een datum geprikt en een afspraak gemaakt, maar die kon door omstandigheden toen niet doorgaan.

Maar ik hoorde dat hij de rechter kan vragen om de erkenning nietig te verklaren? klopt dit, en kunnen ze dat zomaar doen?

En hoe zit het met omgangsrecht. kan hij dit eisen? ivm medicatie en aangepaste voorzieningen is dat geen goed plan.

bedankt alvast

Groeten B
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 20 jun 2007 22:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals EJB_CH al heeft gezegd, is er maar een beperkt aantal personen die vernietiging van de erkenning in kunnen roepen. Dat zijn de moeder, de erkenner en het kind zelf. Daarnaast kan het Openbaar Ministerie dat maar alleen in uitzonderingssituaties. Die zal hier niet spelen, want het feit dat de biologische vader het er niet mee eens is, is niet iets wat onder de noemer 'Openbare Orde' valt.

Hij kan de erkenning volgens mij niet vernietigen. Erkenning is ook geen 'waarheidsverklaring', het is niet zo dat je de biologische vader dient te zijn om een kind te kunnen erkennen.

Qua omgangsregeling durf ik het niet met 100% zekerheid te zeggen, maar logischerwijs denk ik dat hij daar geen aanspraak op kan maken omdat hij juridisch gezien niets is van het kind. Er bestaan geen familierechtelijke betrekkingen tussen hen.
maar nu al voor eeuwig prachtig....
arizona

BerichtGeplaatst: wo 20 jun 2007 22:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor wat betreft de brief van de advocaat: het lijkt mij dat de moeder in geen geval een reactie moet sturen die een erkenning inhoudt van het biologische vaderschap van de "vader". Mocht je uberhaupt op de brief willen reageren dan zou ik even afwachten tot je de akte van de erkenning daadwerkelijk binnenhebt. Dan kun je een rechtzaak met vertrouwen tegemoet zien lijkt me.

Voor wat betreft de aanspraak op een omgangsregeling sluit ik me (ook) aan bij Flash.

Overigens vind ik het - afgezien van deze specifieke casus - wel juridisch interessant om te zien dat de biologische vader dus totaal geen rechten meer heeft als de moeder heeft ingestemd met erkenning door een andere man. Ik vraag me af wat de gedachte hierachter is mede in het licht van art. 8 en art. 14 EVRM.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 20 jun 2007 22:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Recht op een omgangsregeling is er denk ik wel wanneer de man kan aantonen dat er sprake is van een familieband tussen hem en het kind, juist ook gezien art 8 EVRM. Maar zeker weten doe ik dit niet. In ieder geval lijkt deze biologische vader weinig kans te maken op een omgangsregeling, gezien het hele verhaal en het feit dat de bewijslast van zo'n band op hem zal rusten.

En ja, als de ongetrouwde moeder de buurman toestemming geeft het kind te erkennen, lijkt de biologische vader juridisch gezien volledig buiten spel te staan. Dat zal wel niet zo snel gebeuren, maar toch. Erkenning is al tijdens de zwangerschap mogelijk, dus zo'n erkenning kan zelfs al plaats vinden voordat de biologische vader iets van de zwangerschap heeft kunnen merken.

Het kan waarschijnlijk sowieso weinig kwaad om niet het biologische vaderschap van de biologische vader te erkennen, maar de akte van erkenning lijkt me al toen op het gemeentehuis opgemaakt te zijn. De erkenning geldt dan reeds vanaf dat moment, onafhankelijk van wat er in de geboorteakte staat. Of zie ik dit verkeerd?

Volgens mij kan er alleen nog een probleem zijn wanneer de biologische vader op één of andere manier al op een eerder tijdstip het kind blijkt te hebben erkend (in welk geval dat bij het bijschrijven van de erkenning in de geboorteakte zou moeten blijken). Maar dat zou toch wel al bekend moeten zijn geweest bij de moeder, dus vooral een theoretische mogelijkheid.

BerichtGeplaatst: wo 20 jun 2007 22:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Recht op een omgangsregeling is er denk ik wel wanneer de man kan aantonen dat er sprake is van een familieband tussen hem en het kind, juist ook gezien art 8 EVRM. (...) en het feit dat de bewijslast van zo'n band op hem zal rusten.

Dat was een belangrijke reden dat ik zou afraden om een brief te ondertekenen waarin de moeder het biologisch vaderschap erkent; dat helpt namelijk wel bij dit bewijs Wink. (Ik wijs er mrbenjie ook hierbij op dat zijn identiteit zichtbaar is in zijn profiel en dat zijn berichten in elk geval aangeven dat hij er van overtuigd is dat X de biologische vader is; voor het geval het op een rechtzaak aankomt kan het geen kwaad je persoonsgegevens (naam) te verwijderen uit je profiel denk ik - of zoek ik dan spijkers op laag water?)
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 20 jun 2007 23:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mocht het voor de omgangsregeling tot een rechtszaak komen, dan zul je het vaderschap denk ik toch wel naar waarheid (art 21 Rv) moeten toegeven (ja, ik ben veel te eerlijk, of heet dat naief Wink). Tenzij het niet met zekerheid vaststaat, natuurlijk.

Ik vind een draad over een ietwat soortgelijke situatie.

edit: nog een draad. De laatste reactie in die draad suggereert dat op basis van art 1:377f BW al recht op een omgangsregeling bestaat wanneer de verzoeker de verwekker is (maar misschien lees ik er te veel in). Ik vind zelf echter in NJ 2000/654:
HR schreef:
Voor de ontvankelijkheid van het verzoek tot het vaststellen van een omgangsregeling is vereist dat de verzoeker behalve het biologisch vaderschap ook bijzondere omstandigheden stelt waaruit voortvloeit dat er tussen hem en het kind een band bestaat die kan worden aangemerkt als "family life" in de zin van art. 8 EVRM (zie HR 10 november 1989, nr. 7581, NJ 1990, 628). Zodanige bijkomende omstandigheden kunnen gelegen zijn in de met het kind na de geboorte opgebouwde relatie.

Het komt dus aan op "family life". Het lijkt me hier sterk in het voordeel van de biologische vader te spelen dat hij na de geboorte 5-7 maanden met moeder en kind heeft samengewoond en dat hij haar nadien nog regelmatig heeft bezocht. Of dat voldoende is voor "family life" is de vraag, ik begin te vermoeden van wel.

In NJ 2000/545 werden de volgende omstandigheden voldoende geacht voor "family life" (ook hier heeft de vader het kind niet erkend):
Quote:
Uit de standpunten van partijen wordt duidelijk dat tussen hen gedurende enige maanden een partnerrelatie heeft bestaan, uit welke relatie J. geboren is. Dat partijen over de aard en intensiteit van die relatie van mening verschillen, doet daaraan niet af. Naar moet worden aangenomen, is die relatie nooit erg stabiel geweest. Partijen hebben gezamenlijk het probleem van de ongeplande zwangerschap onder ogen gezien en samen gezocht naar mogelijkheden en oplossingen dienaangaande. De moeder heeft kennelijk zodanig opengestaan voor erkenning van het kind door de vader dat zij advies heeft ingewonnen omtrent de gang van zaken aangaande de erkenning. Partijen hebben gezamenlijk besloten het kind J. te noemen, de vader heeft de moeder op haar verzoek begeleid bij de zwangerschapscursus, en de vader was op verzoek van de moeder aanwezig bij de bevalling van J. Op grond van die feiten en omstandigheden acht het hof voldoende aannemelijk geworden dat de moeder het vaderschap van de vader - in elk geval gedurende een relevante periode - heeft aanvaard. Als erkend en niet weersproken is bovendien komen vast te staan dat de vader - in ieder geval - gedurende vier dagen na de geboorte in de woning van de moeder heeft verbleven. In dit verband is tevens van het belang de verklaring van de moeder dat zij omwille van het kind contact hield met de vader en dat zij aanvankelijk dacht dat het kind misschien toch met twee ouders zou kunnen opgroeien als er iets tussen de vader en haar zou veranderen. Ook na de geboorte van J. heeft de moeder het er, naar zij stelt, toe geleid dat er - een aantal malen - contact heeft plaatsgehad tussen de vader en J. Uiteindelijk was er - volgens de moeder - pas zo'n vijf maanden na de geboorte van J. een breekpunt in hun relatie.

abraxes

Leeftijd: 45
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: do 21 jun 2007 1:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kan een verwekker de erkenning door een niet verwekker vernietigen, ook al is de verwekker niet genoemd in de limitatieve opsomming van art. 1:205 lid 1? Indien in de hier bedoelde situatie niet kan worden gezegd dat de moeder bij het geven van toestemming aan een ander dan de verwekker slechts het oogmerk had de belangen van de verwekker te schaden, en waarin derhalve evenmin sprake is van het gebruiken van een bevoegdheid met een ander doel dan waarvoor zij is verleend, noch van het ontbreken van een rechtens te respecteren belang bij het geven van die toestemming, heeft de wetgever blijkbaar aanvaard dat alleen het kind de erkenning moet kunnen vernietigen (aldus HR 12 november 2004, NJ 2005, 248).

Bona Fides
Quote:
Recht op een omgangsregeling is er denk ik wel wanneer de man kan aantonen dat er sprake is van een familieband tussen hem en het kind, juist ook gezien art 8 EVRM. Maar zeker weten doe ik dit niet.

art. 1:377f BW is een gevolg van 'jouw' redenering.
Bekijk de homepage
mrbenjie

BerichtGeplaatst: do 21 jun 2007 18:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ok, maar mocht er dan omgangs regeling worden ge-eist en de rechter stemt er mee in, kunnen wij dan vragen of het onder toezicht mag, mede door zijn handicap en mede door de vele medicaties en vaste slap patroon??

Of kan en mag hij hem dan zomaar meenemen naar zijn huis endergelijke?

Nogmaals, het is hem nooit om het kind gegaan, hij kan niet accepteren dat zij bij hem weg is gegaan. hij probeert haar nu op deze manier pijn te doen.

Dan nog wat. mocht hij de erkenning om wat voor reden dan ook krijgen( via rechterlijke wege, want de moeder zal het nooit goedkeuren) is hij ook verplicht allimentatie te betalen voor het kind?? en is dat dan met terug werkende kracht, of gaat dat dan pas in na erkenning van de biologische vader??

Groeten B
arizona

BerichtGeplaatst: do 21 jun 2007 18:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mrbenjie schreef:
ok, maar mocht er dan omgangs regeling worden ge-eist en de rechter stemt er mee in, kunnen wij dan vragen of het onder toezicht mag, mede door zijn handicap en mede door de vele medicaties en vaste slap patroon??

Je mag er vanuit gaan dat de rechter jullie (in elk geval de moeder) jullie zal horen voordat hij instemt met een omgangsregeling. Jullie kunnen dan de gezondheidstoestand van je zoontje vertellen en andere dingen die jullie belangrijk vinden. Het lijkt mij waarschijnljk dat de rechter bij zijn besluit over de omgangsregeling zal laten meewegen of hij denkt dat de biologische vader goed voor zijn (zieke) kind kan zorgen. Hij kan dan ook voorwaarden stellen bij de omgangsregeling bijvoorbeeld over die verzorging.

Quote:

Nogmaals, het is hem nooit om het kind gegaan, hij kan niet accepteren dat zij bij hem weg is gegaan. hij probeert haar nu op deze manier pijn te doen.

Dit kun je ook aan de rechter vertellen.

Quote:
Dan nog wat. mocht hij de erkenning om wat voor reden dan ook krijgen( via rechterlijke wege, want de moeder zal het nooit goedkeuren) is hij ook verplicht allimentatie te betalen voor het kind?? en is dat dan met terug werkende kracht, of gaat dat dan pas in na erkenning van de biologische vader??

Ten eerste: hij kan het kind alleen erkennen als jij het nog niet hebt erkend, dus zodra "jouw" akte rond is, dan is dit geen risico meer.
Ten tweede: ja, als hij het kind heeft erkend is hij verplicht (naar draagkracht) financieel bij te dragen in de verzorging van het kind (art. 1:404 BW). (Dit heet geen alimentatie want dat is als je getrouwd en gescheiden bent.) Ik vermoed dat dat niet met terugwerkende kracht geldt omdat de erkenning ook geen terugwerkende kracht heeft.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 21 jun 2007 19:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

EJB_CH schreef:
Ten tweede: ja, als hij het kind heeft erkend is hij verplicht (naar draagkracht) financieel bij te dragen in de verzorging van het kind (art. 1:404 BW). (Dit heet geen alimentatie want dat is als je getrouwd en gescheiden bent.) Ik vermoed dat dat niet met terugwerkende kracht geldt omdat de erkenning ook geen terugwerkende kracht heeft.

Over de periode tot het moment van erkenning door mrbenjie, kan wellicht nog een bijdrage van de biologische vader worden gevorderd op grond van art 1:394 BW (jo. art 1:404 BW). Wellicht bruikbaar bij onderhandelingen.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds