Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 0:03
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

verplicht thuiszitten??
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
luna777

Leeftijd: 55
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: za 09 jun 2007 14:04    Onderwerp: verplicht thuiszitten?? Reageer met quote Naar onder Naar boven

hallo,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen

Afgelopen maandag heb ik mij, na bezoek huisarts, ziekgemeld bij mijn werkgever. MIjn voet is ontstoken, opgezet en rood en veel pijn en ik on en kan nog steeds niet goed lopen.

Mijn werk bestaat uit de hele dag lopen en staan zonder pauze, dus onmogelijk op dit moment

Nu had ik al weken geleden een vrije dag (zondag a.s.) gevraagd, maar helaas nog geen bevestiging gekregen.

Nu belde mij baas me op om te zeggen dat ik het huis niet mag verlaten, dus ook de "bewuste" zondag niet, omdat ik in de "ziektewet" zit

Hoe veel gelijk heeft hij??

alvast dank

Luna
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 09 jun 2007 14:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die zondag hoeft in ieder geval niet als vakantiedag te gelden.

Ik denk dat je even met de arboarts moet overleggen of jouw plannen voor zondag verantwoord zijn (hmm, het is nu zaterdag, maar ik neem aan dat de arbodienst bereikbaar is?). Als je inderdaad last van je voet hebt, kan ik me voorstellen dat je niet aan je eigen herstel meewerkt wanneer je bijv. een grote wandeltocht van plan bent.

BerichtGeplaatst: za 09 jun 2007 14:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dank je voor het antwoord..

Ik heb idd geen wandeltocht gepland, maar zou met de auto naar familie 2 uur rijden hiervandaan...
bona fides

BerichtGeplaatst: za 09 jun 2007 15:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daar lijkt mij weinig bezwaar tegen, maar ik ga daar natuurlijk niet over.

Ik begrijp het toch goed dat je morgen normaal gesproken had gewerkt, maar dat je een vakantiedag had gepland?

Er even van uitgaande dat het morgen voor jou een ziektedag (dus geen vakantiedag) zal zijn, lijkt het me wel handig als de arbodienst van je plannen op de hoogte is ivm eventuele controle aan huis. Of zorg er in ieder geval voor dat er tussen jou en de arbodienst geen misverstanden optreden; ik kan me voorstellen dat men al helemaal op de hoogte is van je aandoening en dat men sowieso niet zal controleren of je wel in bed ligt (waar met een ontstoken voet weinig reden voor lijkt te zijn).

Hmm, ik lees dat de werkgever van een werknemer die tijdens ziekte op vakantie gaat, wel vakantiedagen in mindering mag brengen wanneer de werknemer van zijn vakantiedagen had kunnen "genieten". Het lijkt me niet dat een eenvoudig uitje op een dag dat je sowieso niet in staat zou zijn geweest om te werken, ook zo moet worden gezien. Misschien kan iemand anders hier meer over vertellen.

BerichtGeplaatst: za 09 jun 2007 15:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik had gelezen dat ik overdag tot 10.00 en 's middag tussen 14 en 16 uur thuis moet zijn ivm eventueel bezoek van de arbodienst.

Maar ik neem ann dat dit toch niet op zondag gebeurd.

Daarbij weet ik dat onze baas pas na 1 week de arbodienst inschakeld.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 09 jun 2007 16:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb hier niet al te veel verstand van, maar inschakelen van de arbodienst pas na 1 week vind ik merkwaardig.

Aangezien je de vrije dag al lang gepland had, en je bovendien gaat doen wat je op die dag van plan was, is het misschien verstandig om de dag toch maar wel als een vakantiedag te laten gelden. (Misschien was dat ook je bedoeling.)

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 09 jun 2007 16:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij komt er ook niemand op zondag controleren, hoor. Hooguit je werkgever Wink
Dat je de hele tijd thuis zou moeten blijven is een beetje onzin. Even boodschappen halen ofzo (wat iets anders is dan een hele middag winkelen) moet bijvoorbeeld toch ook gebeuren?

Ik zou de dag niet als vakantiedag laten gelden. Je bent ziek of je bent het niet.

Wel moet je voor jezelf overwegen in hoeverre 2 uur autorijden je spoedige herstel niet zal tegenhouden en dus misschien dat uitje maar afzeggen. Of word jij gereden?

Kijk het gaat er om dat je met dat pootje niet de hele dag kunt staan en lopen en dat je het wat rust geeft, teneinde zo spoedig mogelijk weer voor je werkgever beschikbaar te zijn. Als je dan in deze ziekteperiode van alles zou ondernemen waardoor dat belemmerd kan worden, dan zit je niet goed.

Als je met de arbodienst kunt overleggen zou dat mooi zijn. In het andere geval moet je het zelf maar beoordelen.
luna777

BerichtGeplaatst: za 09 jun 2007 17:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank jullie allen voor het antwoord

Het is inderdaad zo dat mijn man rijd en ik ernaast zit..

Het ging mij erom of ik wettelijk fout zou zijn om zondag toch te vertrekken.

IK vond het ook erg flauw van de bedrijfsleider om te bellen dat ik zondag niet weg mag. HIj weet niet eens dat ik wegga, hij weet alleen dat ik officieel vrij had gevraagd, maar het nog niet had gekregen. (was ie vergeten)

Ik denk nl dat ie wou "pesten". Schijnt ie vaker te doen..

Al met al, heb ik besloten om toch te gaan, ik zit namelijk al de hele week thuis, en een beetje bewegen kan al weer. Helaas nog niet 10 uur per dag, zonder pauze Nooo

Nogmaal bedankt
bona fides

BerichtGeplaatst: za 09 jun 2007 18:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk niet dat je "wettelijk fout" kunt zitten. Eventueel zou je in strijd met de arbeidsovereenkomst handelen, maar dat is een zaak tussen jou en je werkgever. Maximale sanctie lijkt me dat hij de dag als vakantiedag in mindering brengt.

luna777 schreef:
Helaas nog niet 10 uur per dag, zonder pauze

Als een gebruikelijke werkdag er echt zo uitziet, dan zit je werkgever wettelijk fout wegens overtreding van art 5:4 lid 2 Arbeidstijdenwet.

Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: ma 11 jun 2007 11:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In zijn algemeenheid hoor je inderdaad thuis te blijven tot er controle is geweest, hetzij door de arbo-dienst, hetzij door werkgever zelf (de zgn. lekencontrole). Dat kan echter niet onbeperkt. Werkgever c.q. arbodienst worden wel geacht binnen bepaalde, redelijke, tijd langs te komen om te controleren. In principe hoort een en ander ook op papier te staan in een bedrijfsreglement of zo, anders wordt het willekeur. Wij hanteren binnen ons bedrijf een ietwat aangescherpte versie van de controlevoorschriften Ziektewet 2004 van het UWV.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds