|
Auteur |
Bericht |
johan1965
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 14 mei 2007 22:09 Onderwerp: gevaar echter op termijn |
|
|
Hallo,
Ik woon aan een dijk waardoor het hoogteverschil van voor het huis naar achter het huis 2 a 2,5 meter is. Mijn buurman is van plan om een muur die als keerwand van tuinaarde zal fungeren naast mijn oprit te maken. Ik heb omdat ik de constructie niet vertrouw ( wat ook zeer helder duidelijk is gemaakt naar hem toe ) een expert ingeschakeld die e.e.a. bekeken heeft en geconstateerd heeft dat het als een ondeugdelijk bouwwerk cq instabiel geheel oogt. De expert moest afgaan op visuele gegevens alsmede de fotos gemaakt door mij. Voor mij is deze keerwand zeer bezwaarlijk immers is het niet een simpele afscheiding die door verroting over een paar jaar weggehaald wordt maar permanent zal zijn. Ik heb mijn buurman meegedeeld dat ik nog van plan ben mijn oprit te vernieuwen waardoor trilplaten naast zijn muur zullen opereren. Ik voel dat ik door deze keerwand ernstig belemmerd ga worden immers indien ik om wat voor reden dan ook achter mijn huis stenen zou willen hebben kan ik een vrachtwagen deze niet tot daartoe laten komen ivm gevaar van schade aan de keerwand/muur. dit kan ik nu wel. Tevens is deze in en uitrit ivm het hoogteverschil een wezenlijk belangrijk onderdeel van het huis. Uiteraard heb ik mijn buurman gevraagd naar de toetsing deze is er echter niet. Gezien het expertise raport wil ik naast de belemmering uiteraard niet dat er een bult stenen op iemand zal vallen en wil dit verhaal zonder casevorming voorkomen.
Hoe kan ik dit voorkomen ?
bvd voor uw input |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 14 mei 2007 22:24 Onderwerp: |
|
|
Heeft je buurman voor die muur een bouwvergunning nodig? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
johan1965
|
Geplaatst: di 15 mei 2007 8:13 Onderwerp: |
|
|
Dat is juist het probleem, immers indien iemand het ziet als een muur die als erfafscheiding aangelegd is is deze mits tot 2 meter gebouwd vergunningsvrij.
Het is een muur welke op 10 cm van de grens af gebouwd gaat worden alleen mag je deze muur rustig als een constructieve keerwal betitelen.
Volgens een beschoeings deskundigen is het zo dat de horizontale gronddruk ( even gemiddeleden genomen en voor het cijfer ) 1 ton de m2 bedraagd. Dat kun je niet meer vergelijken met een tuinmuurtje dat alleen al uit gewoonte blijft staan....
En dan rest nog dat door de manier van bouw ik never nooit meer mijn oprit eruit kan halen zonder risico of schade te brengen aan die muur.
alvast bedankt voor de input.
johan |
|
|
|
 |
johan1965
|
Geplaatst: ma 21 mei 2007 10:10 Onderwerp: |
|
|
Na een brief aan B&W voor toetsing of het op te richten object wel voldoet aan de publiekrechterlijke eisen heeft de gemeente alsnog ingegrepen een een bouwstop opgelegd in afwachting of er vergunningsplicht is. Nu afwachten of men bij de berekeningen etc. ook rekening houd met aanhorige tereinen....
Johan |
|
|
|
 |
Marco Knol
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: do 31 mei 2007 2:10 Onderwerp: |
|
|
Maar tegen dat besluit van B&W kun je in ieder geval te zijner tijd dan weer bezwaar maken als je dat zou willen. Ik zou in ieder geval de gemeente vragen jou op de hoogte te stellen van hun besluit. |
|
|
|
 |
johan1965
|
Geplaatst: do 31 mei 2007 12:00 Onderwerp: |
|
|
Dat klopt, ik kan binnen de termijn van inzage bezwaar maken echter als ik het goed begrepen heb, houd men met vergunningsplicht geen rekening met naburige percelen ... Als dat zo is ben ik terug bij af. Bezwaar maken doe ik zowiezo aangezien door de manier van bouwen dit gedoemd is tot conflicten in de toekomst, dan liever nu de koe bij de horens pakken. Als verweer zeggen ze dat ze het recht hebben om hun erf af te sluiten iets waar ik zeer zeker mee instem echter indien ik ook van ditzelfde recht gebruik wil maken en ga bouwen op de manier zoals het hoort middels afgraving naar vaste grond, dan graaf ik zijn fundatiepalen bloot waardoor de muur in het ergste geval zal kieperen maar zeker schade oploopt. Ergo mijn recht om mijn erf af te sluiten is me hierdoor ontnomen en ben ik in de situatie beland van wie het eerst komt die het eerst maalt ....
onacceptabel dus. |
|
|
|
 |
Marco Knol
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: do 31 mei 2007 13:36 Onderwerp: |
|
|
Eerst moet onderzocht worden of het bouwwerk vergunningplichtig is.
Zo ja dan moet een bouwvergunning worden aangevraagd en kun je tegen een eventuele bouwvergunning bezwaar maken.
Zo nee, dan moet men beslissen dat het bouwwerk niet vergunningplichtig is. Maar tegen die beslissing kun je ook bezwaar maken.
En al dan niet vergunningplichtig; het bouwwerk moet altijd voldoen aan het bouwbesluit en de lokale bouwverorderdening.
Tot slot; heb je al eens bij het hoogheemraadschap geïnformeerd wat zij er van vinden? Ik kan me voorstellen dat ze niet altijd even blij zijn met een muur tegen de dijk aan. Ik denk dat als zij er een probleem mee hebben vanuit het oogpunt van dijkbewaking dat de bouw echt niet doorgaat. |
|
|
|
 |
|