|
Auteur |
Bericht |
Martin23
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 29 mei 2007 21:18 Onderwerp: Vraag van student kunstopleiding |
|
|
Beste mensen,
Ik ben momenteel nog geen rechtenstudent en weet dus weinig van recht af. Toch had ik een vraag voor een vriend van me die een kunstopleiding volgt en ik vroeg me af of iemand mij kan vertellen hoe dit wettelijk zit.
De situatie is als volgt: Deze volgt de propedeuse van een kunstopleiding, waar het gebruikelijk is dat je aan het einde van het jaar kunt worden weggestuurd. Dat is al jaren gebruikelijk bij deze opleiding, alhoewel de student nooit een verklaring ondertekent hiermee akkoord te gaan.
Stel dat deze student het traject over het algemeen goed doorloopt en geen 'officiele waarschuwingen' krijgt. Mag hij dan aan het einde van het jaar van school af worden gestuurd als de resultaten tegenvallen maar indien de student hiervan niet op de hoogte is gebracht, indien zij zich niet heeft misdragen op welke manier dan ook en zich gehouden heeft aan alle huisregels van de school?
ZOu daar juridisch wat aan te doen zijn?
Groet,
Martin23 |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 29 mei 2007 22:06 Onderwerp: |
|
|
De opleiding heeft vast ergens op papier staan hoe dit bindend studieadvies is geregeld.
Als het om een particuliere opleiding gaat, zijn die regels vermoedelijk onderdeel gemaakt van de overeenkomst die de student met het opleidingsinstituut heeft.
Als het om een publieke instelling gaat, moet je uitzoeken of de instelling bevoegd was deze regels op te stellen.
Vervolgens is de vraag of de regels op de juiste wijze zijn toegepast. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
David van Beek
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: di 29 mei 2007 22:08 Onderwerp: Re: Vraag van student kunstopleiding |
|
|
Martin23 schreef: | waar het gebruikelijk is dat je aan het einde van het jaar kunt worden weggestuurd. Dat is al jaren gebruikelijk bij deze opleiding, alhoewel de student nooit een verklaring ondertekent hiermee akkoord te gaan.
|
Welke opleiding volgt jouw vriend precies en is hij bij inschrijving niet akkoord gegaan met bepaalde voorwaarden? |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 29 mei 2007 22:45 Onderwerp: |
|
|
Het is blijkbaar gebruikelijk, zo schrijf je.
Van kunstopleidingen weet ik dat het wel vaker voorkomt, bijvoorbeeld omdat men na dat jaar te weinig ontwikkeling in het kunstzinnig talent vindt zitten. Dan ben je bijv. een leuke tekenaar, maar geen echte kunstenaar en dat is dan reden je te verzoeken maar weg te gaan. Is dat in zijn geval ook aan de orde?
Men zal die regeling/gewoonte wel ergens vastgelegd hebben. Laat je vriend dat even nakijken.
Kan hij nog in beroep tegen deze beslissing? (Is er een soort examencommissie?) _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|