Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 18 jun 2025 10:21
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Lidmaatschap sportschool
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ilse.deruiter

Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): HL

BerichtGeplaatst: vr 27 apr 2007 10:18    Onderwerp: Lidmaatschap sportschool Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik heb een vraagje over een contract bij de sportschool.
Ik heb nu voor 1 jaar een contract to 19 mei 2006. Nu wilde ik het opzeggen dus ik vroeg wat het opzegtermijn was. Dit was 2 maanden MAAR ik was al te laat met opzeggen volgens de medewerker bij de sportschool. En nu heb ik volgens de medewerker een verlenging van het contract met 1 jaar. Dus ik kan pas in maart 2008 opzeggen!!
Dus mijn vraag was mag dit ? In art 6:236 BW de zwarte lijst. onder lid j staat dat het niet zomaar stilzwijgend verlengd mag worden. Maar heeft dit artikel wel betrekking op mijn probleem?
Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen want ik wil eigenlijk wel gewoon opzeggen!

Groetjes,
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Tom84

Tom84

Leeftijd: 40
Studieomgeving (BA): HInh

BerichtGeplaatst: vr 27 apr 2007 10:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt als onredelijk bezwarend aangemerkt een in de algemene voorwaarden voorkomend beding

dit is dus wel een bedrijf, en afaik is J dus ook niet van toepassing. ik vind wel dat het idd een kromme regel is, maar misschien moet je dit op de toer van redelijkheid en billijkheid gooien?
LeChat

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 27 apr 2007 10:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tom84 schreef:
Quote:
Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt als onredelijk bezwarend aangemerkt een in de algemene voorwaarden voorkomend beding

dit is dus wel een bedrijf, en afaik is J dus ook niet van toepassing. ik vind wel dat het idd een kromme regel is, maar misschien moet je dit op de toer van redelijkheid en billijkheid gooien?
'Gebruiker' in de zin van dit artikel ís het bedrijf: de sportschool gebruikt de algemene voorwaarden in zijn overeenkomsten met consumenten. Dit artikel zou wat dat betreft dus wél van toepassing kunnen zijn! Maar: staat er inderdaad een dergelijke bepaling (over stilzwijgende verlenging *langer* dan een jaar) in de AV?
Bedrijven mogen namelijk wel een stilzwijgende verlenging van 1 jaar in de AV opnemen, voor gevallen waarin de consument niet of te laat opzegt.
Welke opzegtermijn is er afgesproken/staat er in de AV? Heb je die inderdaad overschreden (was je te laat)?

En ook niet onbelangrijk: zijn de AV (als daar dus sprake van is) je op correcte wijze voor/bij sluiting v/d ovk ter hand gesteld?

BerichtGeplaatst: vr 27 apr 2007 10:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dus de sportschool mag in de AV zetten dat ze het contract 1 jaar verlengen als ik niet op zeg of te laat op zeg? Maar dit moeten ze toch wel aan mij kenbaar maken? Dat ik op moet zeggen want anders wordt het contract met 1 jaar verlengd?

Ik heb de AV alleen bij het tekenen van het contract gezien (niet helemaal gelezen) maar ik heb ze niet mee gekregen en op de site staan ze ook niet vermeldt, dus ik moet ze aanvragen bij de sportschool.
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 27 apr 2007 10:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

uhm, de gebruiker is het bedrijf en de wederpartij is de consument, niet andersom.
Smile

J is hier echter niet van toepassing denk ik.

6:237 L gaat hierover, maar heeft het over een opzegtermijn langer dan drie maanden. Is i.c. 2 maanden dus binnen de grenzen.

Eens in de zoveel tijd komt dit onderwerp in de Kamer ter sprake, omdat consumenten zich toch vaak getild voelen als ze ineens weer voor een jaar aan een abonnement zitten.
Aan de andere kant moet jouw sportschool ook de begroting voor het komende jaar ruim op tijd af hebben.

EDIT: nee, het bedrijf hoeft niet aan al haar leden een waarschuwing te sturen dat de opzegtermijn er aan zit te komen ofzo.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 27 apr 2007 10:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kunt wel al eerder opzeggen dan in maart 2008, bijvoorbeeld nu per 19 mei 2008.

Yetl

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): HvU

BerichtGeplaatst: vr 27 apr 2007 15:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Helemaal eens met Michèle. Ikzelf doe vaak procedures voor een sportschool met een opzegtermijn van 3 maanden. Eén ding is zeker, met de redelijkheid en billijkheid kom je hier niet weg.

Daarnaast zei je ergens dat je de AV niet hebt gekregen bij het aangaan van de overeenkomst. Overhandiging daarvan in een relatie business-consumer is wel een noodzaak voor de toepasselijkheid ervan (art. 6:234a BW). Je zou daarom het beding van de verlenging kunnen vernietigen op grond van art. 6:233 sub b BW. Als dan het beding niet meer bestaat kan je ook niet worden gehouden aan de verlenging.

De bewijslast voor de overhandiging ligt bij de gebruiker van de voorwaarden.

Kom je er niet onderuit en ga je de sportfaciliteiten niet meer gebruiken probeer dan te overleggen over een afkoopsom om zo ineens van ze af te zijn. Vaak zijn ze dan bereid om met minder genoegen te nemen.

BerichtGeplaatst: zo 29 apr 2007 18:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor jullie antwoorden!

Maar de sportschool heeft bij het ondertekenen van het contract wel de AV laten zien/lezen? Is dat genoeg of hadden ze mij hier ook een kopie van mee moeten geven?
Ik ga de volgende keer als ik ga sporten om de AV vragen.. en hopen dat ik daar wat kan ontdekken..
Maar volgens jullie is het dus moeillijk om hier onderuit te komen?

Ps ik kan niet voor mei 2008 opzeggen, volgens de medewerker kan dat pas in maart 2008...!!
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 29 apr 2007 18:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ilse.deruiter schreef:
Maar de sportschool heeft bij het ondertekenen van het contract wel de AV laten zien/lezen? Is dat genoeg of hadden ze mij hier ook een kopie van mee moeten geven?

Dat is genoeg.

Quote:
Ps ik kan niet voor mei 2008 opzeggen, volgens de medewerker kan dat pas in maart 2008...!!

Gewoon opzeggen en zorgen dat je het later kunt bewijzen. Wat denken zij, dat je geen dag eerder en geen dag later dan 19 maart 2008 kunt opzeggen?

abraxes

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: zo 29 apr 2007 19:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ilse.deruiter schreef:

Maar volgens jullie is het dus moeillijk om hier onderuit te komen?

Nee, dat is eigenlijk vrij simpel. Je zou dan wat minder juridisch moeten denken.
Bekijk de homepage
Bordewolf

Leeftijd: 68
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: ma 30 apr 2007 22:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik het goed begrijp kun je dus het beste bij aangaan van de overeenkomst direct vragen naar de opzegtermijn, is deze niet per direct (dus 0 dagen) dan kun je dus het beste een dag later opzeggen voor het jaar erop. De overeenkomst wordt dan vanzelf ontbonden en daarna kun je net zo snel weer een nieuwe ovk aangaan (mocht je nog een jaar verder willen).
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 30 apr 2007 22:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is zeker een mogelijkheid. Het heeft ook een risicio: misschien is de prijs van een jaarabonnement een jaar later flink verhoogd. Als je gebruik maakt van de stilzwijgende verlenging zal de sportschool de prijs minder eenvoudig kunnen verhogen.

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 02 jun 2007 14:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Buiten de prijsverhoging betaal je vaak een bedrag aan inschrijvingskosten bij sportscholen. Bij opzegging en opnieuw aangaan van het abonnement zul je die waarschijnlijk weer moeten betalen.

Quote:
Gewoon opzeggen en zorgen dat je het later kunt bewijzen. Wat denken zij, dat je geen dag eerder en geen dag later dan 19 maart 2008 kunt opzeggen?

Ik weet dat er meer bedrijven dit principe hanteren. Het toenmalige O2 (nu Telfort) hanteerde die regel ook. Echter, volgens mij mag je inderdaad ook gewoon nu opzeggen per 19 mei 2008. Zorg dat je het kunt bewijzen, en volgens mij zit je dan goed. Helaas zul je wel tot mei 2008 aan het abonnement vastzitten...
Verstuur e-mail MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds