|
Auteur |
Bericht |
Sleepy
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: zo 27 mei 2007 20:58 Onderwerp: Koop grond.. eigendom al het erop geplaatste? |
|
|
Stel... iemand zet op een stuk grond dat niet van hem is een bouwwerk neer.... Indien wij de grond van de werkelijke eigenaar kopen... hoe zit dat dan met het bouwwerk?? Wordt dat ook van ons en mogen we daarmee doen wat we willen en het verwijderen??
Ik ben benieuwd.. indien meer info nodig is geef ik die graag... |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 27 mei 2007 21:01 Onderwerp: |
|
|
Door natrekking hoort het bouwwerk bij de grond en is de eigenaar van de grond eigenaar van het bouwsel. Tenzij er een opstalrecht is gevestigd.
En tja, eigendom is een absoluut recht, dus je zou het in principe mogen verwijderen.
Maar kijk eerst even welke beperkte rechten er mogelijk op de grond rusten. Want bijv. erfdienstbaarheid staat plaatsing van bouwwerken toe als dat nodig is en dan mag je er juist NIET aankomen, ook al ben je eigenaar van de grond. _________________ Nait soez'n, moar doun!
Laatst aangepast door tikSimone op zo 27 mei 2007 21:02, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: zo 27 mei 2007 21:02 Onderwerp: Re: Koop grond.. eigendom al het erop geplaatste? |
|
|
Sleepy schreef: | Stel... iemand zet op een stuk grond dat niet van hem is een bouwwerk neer
|
De eigenaar van de grond wordt - principe - eigenaar van alles wat erop staat (natrekking). De eigenaar van de grond zal in beginsel aangesproken kunnen worden op ongerechtvaardigde verrijking.
Quote: |
.... Indien wij de grond van de werkelijke eigenaar kopen... hoe zit dat dan met het bouwwerk?? Wordt dat ook van ons en mogen we daarmee doen wat we willen en het verwijderen??
Ik ben benieuwd.. indien meer info nodig is geef ik die graag... |
Ik heb het vermoeden dat er veel informatie ontbreekt.. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 27 mei 2007 21:28 Onderwerp: Re: Koop grond.. eigendom al het erop geplaatste? |
|
|
StevenK schreef: | De eigenaar van de grond zal in beginsel aangesproken kunnen worden op ongerechtvaardigde verrijking. |
Dat denk ik niet. Een eventuele vordering uit ongerechtvaardigde verrijking ontstaat op de persoon die op het moment van bouwen de eigenaar is. Die vordering gaat m.i. niet over bij de verkoop van de grond. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: zo 27 mei 2007 21:45 Onderwerp: Re: Koop grond.. eigendom al het erop geplaatste? |
|
|
bona fides schreef: | StevenK schreef: | De eigenaar van de grond zal in beginsel aangesproken kunnen worden op ongerechtvaardigde verrijking. |
Dat denk ik niet. Een eventuele vordering uit ongerechtvaardigde verrijking ontstaat op de persoon die op het moment van bouwen de eigenaar is. Die vordering gaat m.i. niet over bij de verkoop van de grond. |
Dat heb ik ook zeker niet bedoeld te zeggen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 27 mei 2007 22:08 Onderwerp: Re: Koop grond.. eigendom al het erop geplaatste? |
|
|
StevenK schreef: | Dat heb ik ook zeker niet bedoeld te zeggen. |
In dat geval was mijn opmerking slechts ter verduidelijking. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
|
Geplaatst: zo 27 mei 2007 22:10 Onderwerp: Re: Koop grond.. eigendom al het erop geplaatste? |
|
|
bona fides schreef: | StevenK schreef: | Dat heb ik ook zeker niet bedoeld te zeggen. |
In dat geval was mijn opmerking slechts ter verduidelijking. |
Waarvoor mijn dank |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 27 mei 2007 22:18 Onderwerp: Re: Koop grond.. eigendom al het erop geplaatste? |
|
|
StevenK schreef: | Waarvoor mijn dank |
Geen dank .
Klopt dat je niet schreef wat ik wel las; door de context is het makkelijk om te veel in "eigenaar" te lezen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Sleepy
|
Geplaatst: zo 27 mei 2007 23:48 Onderwerp: |
|
|
Kee meer info... het gaat om stukjes grond aangrenzend aan de tuin... hetzelfde geldt voor de huizen achter ons... De gemeente heeft die grond onder bepaalde voorwaarden gebruik om niet gegeven bij de bewoners... (dus het tussenliggende deel is door twee gedeeld en tussen ons en de achterburen verdeeld als het ware)
Een van de voorwaarden is dat er niet op gebouwd wordt en dat er geen schuttingen ed worden geplaats... Nu heeft de achterbuurman een hek geplaatst.. alleen dat wel gedaan op onze grond... De gemeente heeft aangegeven dat dat niet mag maar het is niet verwijderd... het staat er dus illegaal... op ons stukje...
Nu heeft de gemeente een aanbod gedaan om die grond te kopen... wij weten dat vershillende mensen dat niet zullen doen maar wij willen (en kunnen) dat dus wel doen... Maar wat dus met dat hek... de buurman vragen het op eigen grond te zetten hebben we al gedaan en zo ook dus de gemeente... en gezien de algemene houding van die man vermoeden wij dat hij het ook nu niet zal gaan verwijderen....
Dus... vandaar mijn vraag.. van wie is dat hek als wij de grond gekocht hebben... en hou moet dat dan verder... ik heb geen zin om een gehele procedure te doorlopen hiervoor... hoe fout zitten we als we gewoon op de werkelijke grens (zo'n 20 cm achter het hek van ons uit gezien) een schutting neerzetten (op onze eigen grond dus maar dus wel zo dat voor de buurman zijn hek niet meer te bereiken is) Kan iemand dat ons verbieden?? En wat dan met het hek doen... buurman teruggeven ofzo?? Of moeten we speciale afspraken met de gemeente maken in de zin van de levering of koop enzo??
Ik hoop graag jullie creatieve juridisch correcte oplossingen.... die mij zo min mogelijk moeite kosten... hihi.. wil de tijd liever aan de studie wijden..
Groetjes... Sleepy |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 28 mei 2007 0:26 Onderwerp: |
|
|
Zodra je eigenaar van de grond bent, ben je eigenaar van het hek. Je kunt ermee doen wat je wilt. Je hoeft het niet terug te geven, want het is van jou.
Voor de goede sfeer wellicht handig om de buurman erop te wijzen dat hij het nu nog weg kan halen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Sleepy
|
Geplaatst: ma 28 mei 2007 18:13 Onderwerp: |
|
|
Dat erop wijzen dat hebben we al gedaan... maar dat werkte niet echt
Bedankt in elk geval voor de juridische feedback... daar hebben we wat aan... Zelf hebben we gister al bedacht om gelijk na uitmeting dor het kadaster palen neer te zetten en dan aan de andere kant verder te gaan en de buurman dan nog de tijd te geven het dicht te zetten... Doet hij dat niet.. tsja.. dan staat zijn hek aan onze kant van de schutting en doen we dan wel wat we willen...
Dat kan toch gewoon op die manier?? Zonder dat we iedereen op ons dak krijgen??
Groetjes.. Sleepy |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 28 mei 2007 18:33 Onderwerp: |
|
|
Sleepy schreef: | Dat kan toch gewoon op die manier?? Zonder dat we iedereen op ons dak krijgen?? |
Zoals uit het bovenstaande blijkt, sta je in je recht.
Het in je recht staan wil niet zeggen dat de buurman niet op je dak gaat zitten. De fysieke werkelijkheid laat zich niet buigen door papieren regels. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 28 mei 2007 18:59 Onderwerp: |
|
|
Hoe lang is die grond eigenlijk al in gebruik bij de bewoners?
En het plaatsen van schuttingen is toch verboden? Dat geldt dan toch ook voor jouw toekomstige schutting? Of gold dat alleen voor de periode van het gebruik?
Wat ik zou doen: de gemeente benaderen met de vraag of in jouw koopcontract wel staat dat het stuk grond helemaal vrij wordt opgeleverd. Mocht dat er niet in staan, dan graag toevoegen.
Dan mag de gemeente de schutting afbreken in plaats van dat jij wonderlijke constructies moet verzinnen. Voortkomt veel gedoe, volgens mij. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 28 mei 2007 19:19 Onderwerp: |
|
|
Eventuele verjaring lijkt mij hier niet te spelen. De grond is steeds eigendom van de gemeente geweest. Als de gemeente een deel van haar grond in eigendom wil overdragen, dan kan de gemeente dat doen, of de schutting nu op de erfgrens staat of niet.
Als de gemeente er zelf voor wil zorgen dat de over te dragen grond vrij is van alle bebouwing, dan is dat prettig. De gemeente is daar natuurlijk niet toe verplicht.
"Vrij" opleveren is overigens verwarrende terminologie. In art 7:15 BW wordt daar iets heel anders mee bedoeld, tenzij je niet denkt aan "vrij van bebouwing" maar aan beperkte rechten als erfdienstbaarheden. Erfdienstbaarheden tussen de stukjes grond van buurman en Sleepy zijn m.i. niet mogelijk nu beide stukjes eigendom van de gemeente zijn. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: ma 28 mei 2007 23:20 Onderwerp: |
|
|
Ik doel meer op de mogelijkheid van vruchtgebruik door verjaring ontstaan. Geen idee of het speelt, maar het zou toch kunnen? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|