Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 29 jul 2025 21:36
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Koop grond.. eigendom al het erop geplaatste?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Sleepy

Leeftijd: 54
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: zo 27 mei 2007 20:58    Onderwerp: Koop grond.. eigendom al het erop geplaatste? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Stel... iemand zet op een stuk grond dat niet van hem is een bouwwerk neer.... Indien wij de grond van de werkelijke eigenaar kopen... hoe zit dat dan met het bouwwerk?? Wordt dat ook van ons en mogen we daarmee doen wat we willen en het verwijderen??

Ik ben benieuwd.. indien meer info nodig is geef ik die graag...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 27 mei 2007 21:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Door natrekking hoort het bouwwerk bij de grond en is de eigenaar van de grond eigenaar van het bouwsel. Tenzij er een opstalrecht is gevestigd.

En tja, eigendom is een absoluut recht, dus je zou het in principe mogen verwijderen.

Maar kijk eerst even welke beperkte rechten er mogelijk op de grond rusten. Want bijv. erfdienstbaarheid staat plaatsing van bouwwerken toe als dat nodig is en dan mag je er juist NIET aankomen, ook al ben je eigenaar van de grond.

Laatst aangepast door tikSimone op zo 27 mei 2007 21:02, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: zo 27 mei 2007 21:02    Onderwerp: Re: Koop grond.. eigendom al het erop geplaatste? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sleepy schreef:
Stel... iemand zet op een stuk grond dat niet van hem is een bouwwerk neer

De eigenaar van de grond wordt - principe - eigenaar van alles wat erop staat (natrekking). De eigenaar van de grond zal in beginsel aangesproken kunnen worden op ongerechtvaardigde verrijking.
Quote:

.... Indien wij de grond van de werkelijke eigenaar kopen... hoe zit dat dan met het bouwwerk?? Wordt dat ook van ons en mogen we daarmee doen wat we willen en het verwijderen??

Ik ben benieuwd.. indien meer info nodig is geef ik die graag...

Ik heb het vermoeden dat er veel informatie ontbreekt..
Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 27 mei 2007 21:28    Onderwerp: Re: Koop grond.. eigendom al het erop geplaatste? Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
De eigenaar van de grond zal in beginsel aangesproken kunnen worden op ongerechtvaardigde verrijking.

Dat denk ik niet. Een eventuele vordering uit ongerechtvaardigde verrijking ontstaat op de persoon die op het moment van bouwen de eigenaar is. Die vordering gaat m.i. niet over bij de verkoop van de grond.
Moderator

BerichtGeplaatst: zo 27 mei 2007 21:45    Onderwerp: Re: Koop grond.. eigendom al het erop geplaatste? Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
StevenK schreef:
De eigenaar van de grond zal in beginsel aangesproken kunnen worden op ongerechtvaardigde verrijking.

Dat denk ik niet. Een eventuele vordering uit ongerechtvaardigde verrijking ontstaat op de persoon die op het moment van bouwen de eigenaar is. Die vordering gaat m.i. niet over bij de verkoop van de grond.

Dat heb ik ook zeker niet bedoeld te zeggen.
Bekijk de homepage
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 27 mei 2007 22:08    Onderwerp: Re: Koop grond.. eigendom al het erop geplaatste? Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:

In dat geval was mijn opmerking slechts ter verduidelijking.
Moderator

BerichtGeplaatst: zo 27 mei 2007 22:10    Onderwerp: Re: Koop grond.. eigendom al het erop geplaatste? Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
StevenK schreef:

In dat geval was mijn opmerking slechts ter verduidelijking.

Waarvoor mijn dank
Bekijk de homepage
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 27 mei 2007 22:18    Onderwerp: Re: Koop grond.. eigendom al het erop geplaatste? Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Waarvoor mijn dank

Geen dank Smile.
Klopt dat je niet schreef wat ik wel las; door de context is het makkelijk om te veel in "eigenaar" te lezen.

BerichtGeplaatst: zo 27 mei 2007 23:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kee meer info... het gaat om stukjes grond aangrenzend aan de tuin... hetzelfde geldt voor de huizen achter ons... De gemeente heeft die grond onder bepaalde voorwaarden gebruik om niet gegeven bij de bewoners... (dus het tussenliggende deel is door twee gedeeld en tussen ons en de achterburen verdeeld als het ware)

Een van de voorwaarden is dat er niet op gebouwd wordt en dat er geen schuttingen ed worden geplaats... Nu heeft de achterbuurman een hek geplaatst.. alleen dat wel gedaan op onze grond... De gemeente heeft aangegeven dat dat niet mag maar het is niet verwijderd... het staat er dus illegaal... op ons stukje...

Nu heeft de gemeente een aanbod gedaan om die grond te kopen... wij weten dat vershillende mensen dat niet zullen doen maar wij willen (en kunnen) dat dus wel doen... Maar wat dus met dat hek... de buurman vragen het op eigen grond te zetten hebben we al gedaan en zo ook dus de gemeente... en gezien de algemene houding van die man vermoeden wij dat hij het ook nu niet zal gaan verwijderen....

Dus... vandaar mijn vraag.. van wie is dat hek als wij de grond gekocht hebben... en hou moet dat dan verder... ik heb geen zin om een gehele procedure te doorlopen hiervoor... hoe fout zitten we als we gewoon op de werkelijke grens (zo'n 20 cm achter het hek van ons uit gezien) een schutting neerzetten (op onze eigen grond dus maar dus wel zo dat voor de buurman zijn hek niet meer te bereiken is) Kan iemand dat ons verbieden?? En wat dan met het hek doen... buurman teruggeven ofzo?? Of moeten we speciale afspraken met de gemeente maken in de zin van de levering of koop enzo??

Ik hoop graag jullie creatieve juridisch correcte oplossingen.... die mij zo min mogelijk moeite kosten... hihi.. wil de tijd liever aan de studie wijden.. Wink

Groetjes... Sleepy
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 28 mei 2007 0:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zodra je eigenaar van de grond bent, ben je eigenaar van het hek. Je kunt ermee doen wat je wilt. Je hoeft het niet terug te geven, want het is van jou.

Voor de goede sfeer wellicht handig om de buurman erop te wijzen dat hij het nu nog weg kan halen.

BerichtGeplaatst: ma 28 mei 2007 18:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat erop wijzen dat hebben we al gedaan... maar dat werkte niet echt Confused Very Happy

Bedankt in elk geval voor de juridische feedback... daar hebben we wat aan... Zelf hebben we gister al bedacht om gelijk na uitmeting dor het kadaster palen neer te zetten en dan aan de andere kant verder te gaan en de buurman dan nog de tijd te geven het dicht te zetten... Doet hij dat niet.. tsja.. dan staat zijn hek aan onze kant van de schutting en doen we dan wel wat we willen...

Dat kan toch gewoon op die manier?? Zonder dat we iedereen op ons dak krijgen??

Groetjes.. Sleepy
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 28 mei 2007 18:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sleepy schreef:
Dat kan toch gewoon op die manier?? Zonder dat we iedereen op ons dak krijgen??

Zoals uit het bovenstaande blijkt, sta je in je recht.

Het in je recht staan wil niet zeggen dat de buurman niet op je dak gaat zitten. De fysieke werkelijkheid laat zich niet buigen door papieren regels.

tikSimone

BerichtGeplaatst: ma 28 mei 2007 18:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe lang is die grond eigenlijk al in gebruik bij de bewoners?

En het plaatsen van schuttingen is toch verboden? Dat geldt dan toch ook voor jouw toekomstige schutting? Of gold dat alleen voor de periode van het gebruik?

Wat ik zou doen: de gemeente benaderen met de vraag of in jouw koopcontract wel staat dat het stuk grond helemaal vrij wordt opgeleverd. Mocht dat er niet in staan, dan graag toevoegen.

Dan mag de gemeente de schutting afbreken in plaats van dat jij wonderlijke constructies moet verzinnen. Voortkomt veel gedoe, volgens mij.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 28 mei 2007 19:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eventuele verjaring lijkt mij hier niet te spelen. De grond is steeds eigendom van de gemeente geweest. Als de gemeente een deel van haar grond in eigendom wil overdragen, dan kan de gemeente dat doen, of de schutting nu op de erfgrens staat of niet.

Als de gemeente er zelf voor wil zorgen dat de over te dragen grond vrij is van alle bebouwing, dan is dat prettig. De gemeente is daar natuurlijk niet toe verplicht.

"Vrij" opleveren is overigens verwarrende terminologie. In art 7:15 BW wordt daar iets heel anders mee bedoeld, tenzij je niet denkt aan "vrij van bebouwing" maar aan beperkte rechten als erfdienstbaarheden. Erfdienstbaarheden tussen de stukjes grond van buurman en Sleepy zijn m.i. niet mogelijk nu beide stukjes eigendom van de gemeente zijn.

tikSimone

BerichtGeplaatst: ma 28 mei 2007 23:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik doel meer op de mogelijkheid van vruchtgebruik door verjaring ontstaan. Geen idee of het speelt, maar het zou toch kunnen?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds