|
Auteur |
Bericht |
G-J-D
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 03 jul 2007 19:49 Onderwerp: Stopzetting uitkering !! hoelang mag zoiets duren? en meer.. |
|
|
Ik zal proberen hier een heel lang verhaal wat nu nog steeds speelt wat korter te maken. Het betreft hier de uitkering van mijn ouders die in November 2006 is stopgezet wegens het niet verblijven op het opgegeven adres.
Sinds november 2006 is de uitkering van mijn ouders stopgezet. Dit i.v.m. het niet aangeven van verblijf op een ander adres. Ze hebben toendertijd een bezwaarschrift ingedient tegen deze beslissing.
Mijn ouders zaten in de afwikkeling van een rust traject, omdat mijn vader ernstig ziek is geweest (dikke darm kanker) en herhaaldelijke operaties heeft gehad in het AMC in Amsterdam, verbleven ze vorig jaar enige tijd in mijn wooncaravan in Duitsland om eens lekker tot rust te komen, dit lukte niet in hun eigen woning door diverse dingen als luidruchtige buren en roekenoverlast.
Nu zijn we al weer in Juli 2007 en ik (hun zoon) zit momenteel zwaar in de schulden doordat ik hun al die tijd geholpen heb met het betalen van hun rekeningen. Ook mijn zus betaalde veel voor hun levensonderhoud.
Onlangs hebben ze weer een aanvraag gedaan om een uitkering te krijgen en deze werd geweigert (misschien omdat ze een bezwaarschrift hebben lopen).
Nu wil ik graag weten is er geen opvangregeling is? voor dit soort situaties ?? want ik kan dit niet meer opbrengen met mijn loon.
Ook al geprobeert een zwerversuitkering te krijgen voor hun maar dat kan niet want ze hebben een adres.... Vreemd de gemeente zegt toch dat ze daar niet verblijven???
Ik zie op het moment door de bomen het bos niet meer en heb al via allerlei wegen er proberen achter te komen om tot een oplossing te komen, maar word van het kastje naar de muur gestuurt Er moet toch iets zijn dat hun kan helpen in hun eerste levensbehoeften ??
Heeft iedere Nederlander daar dan geen recht op?
Of is dit een hiaat in de wet ergens?
Hoelang mag de gemeente dit voortzetten?
Ik hoop dat u mij kunt helpen.
Ben radeloos op dit moment. |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 03 jul 2007 20:09 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Het betreft hier de uitkering van mijn ouders die in November 2006 is stopgezet wegens het niet verblijven op het opgegeven adres. |
Om wat voor een uitkering gaat het? _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
G-J-D
|
Geplaatst: di 03 jul 2007 20:30 Onderwerp: |
|
|
Heb net even gebelt met hun
Volgens me vader gaat het om een gewone bijstandsuitkering
Zal hem zo spoedig mogelijk alle papieren vragen en het hele verhaal hier posten met de juiste benamingen erbij.
2 telefoontjes later :
gaat volgens hem om een wwb uitkering. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 03 jul 2007 20:46 Onderwerp: |
|
|
Verblijven ze inmiddels weer op het oude adres?
Je schrijft dat je van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Kun je meer informatie geven?
In principe is de aangewezen weg het indienen van bezwaar en gelijktijdig het vragen om een voorlopige voorziening bij de rechter.
Het staat de gemeente voor zover ik weet echter vrij om zelf de betaling te hervatten. Ik zou het vreemd vinden als het hier om pure onwil van de gemeente gaat. Als het niet om pure onwil gaat, dan is of de situatie niet goed aan de gemeente uitgelegd, of de gemeente vertrouwt het niet (of ik mis nog een mogelijkheid).
Van deze afstand is het wat lastig om te zien wat er mis gaat. Is er bij de gemeente werkelijk niemand die gewoon even kan uitleggen hoe het zit? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
G-J-D
|
Geplaatst: di 03 jul 2007 21:02 Onderwerp: |
|
|
Ben zelf bij gemeente geweest die me niet verder wilden helpen aangezien dit een lopende zaak was en ook bij mijn eigen gemeente geprobeert te zien of er een oplossing te vinden was... Verder veel op internet gevraagt hoe en wat op sites als www.rechtopbijstand.nl, www.uwv.nl etc etc..
Hun papieren over deze zaak zal ik morgen meenemen (morgen zie ik hun weer als ik hun weekelijkse boodschappen ga langsbrengen)
ja ze verblijven weer op hun eigen adres.
Er is ook nog geen uitspraak geweest door een rechter, maar wel van een gemeentelijke commissie en een advies van een gemeentelijke arts.
Verder meen ik mij te herrineren dat er een Bepaald bedrag gestort moest worden om zo'n voorlopige voorziening via de rechter te krijgen... Leuk is dat als je dat gewoon niet kan betalen maar dat moet ik morgen weer even nalezen in de papieren.
Alvast hartstikke bedankt dat u naar dit wilt kijken. |
|
|
|
 |
annemiekewp
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 595
|
Geplaatst: di 03 jul 2007 22:37 Onderwerp: |
|
|
hoogstwaarschijnlijk hebben je ouders de inlichtingenplicht van de wwb geschonden (door niet het tijdelijke verblijf elders te melden). degene die bijstand ontvangt of aanvraagt is verplicht alle informatie te verstrekken die van belang is om vast te kunnen stellen dat het recht op bijstand bestaat. hieronder valt onder meer de opgave van het juiste woonadres of tijdelijk ander verblijfsadres. als het goed is zijn je ouders in de gelegenheid gesteld om de schending van de inlichtingenplicht te herstellen. het zou handig zijn als je meer info geeft zodat we kunnen trachten je verder te helpen. de wwb (= bijstandsuitkering) is het laatste vangnet en het is aan de gemeente om al dan niet tot verlaging/intrekking over te gaan. hopelijk lukt het je om ons van meer informatie te voorzien. |
|
|
|
 |
Marco Knol
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: do 05 jul 2007 3:17 Onderwerp: |
|
|
Overigens staat het weigeren van een nieuwe uitkering redelijk los van het stopzetten van de eerdere uitkering. De nieuwe aanvraag zal gewoon op z'n merites beoordeeld worden, maar dat kan even duren, temeer daar men wellicht reden ziet nadere informatie te willen hebben in verband met de stopzetting van de vorige uitkering.
Het niet verblijven op het opgegeven adres leidt er formeel toe dat niet kan worden vastgesteld of men recht heeft op bijstand. Van die gemeente dan tenminste. Voor hetzelfde geld waren ze geëmigreerd of verhuisd naar een andere gemeente.
Tevens kan er sprake zijn van niet voldoen aan de informatieverplichting zoals hierboven al gesteld.
Tot slot; ook bij ziekte mag je slechts met toestemming van de sociale dienst naar het buitenland en dan nog voor maximaal 13 weken.
Een uitkering is weliswaar een recht, maar daar staan plichten tegenover. Kom je die niet na dan kan het zomaar gebeuren dat je je uitkering kwijt bent.
Mocht je meer willen weten dan moet je wat meer details posten. _________________ Gelijk hebben is niet hetzelfde als bewijs hebben. |
|
|
|
 |
Do
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HInh
|
Geplaatst: zo 22 jul 2007 14:32 Onderwerp: |
|
|
Een aanvraag moet m.i. altijd ingenomen worden. Wordt deze dan formeel niet in behandeling genomen (daar krijg je een beschikking over) kan daartegen weer in bezwaar gegaan worden.
In ieder geval lijkt het mij op het eerste gezicht dat er sprake is van "gewijzigde omstandigheden" ten opzichte van de beëindigingsreden en ik zie dan ook geen reden waarom de aanvraag niet gewoon toegekend kan worden.
In de tussentijd (in afwachting van de bezwaar/beroepsprocedure) kan een voorlopige voorziening worden aangevraagd bij de rechtbank. |
|
|
|
 |
|