Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 19:16
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Mag hogeschool collegegeld verhogen?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Statics

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): LOI

BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2007 13:27    Onderwerp: Mag hogeschool collegegeld verhogen? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben 1e jaars student aan een particuliere hogeschool. Toen ik mij voor deze school aanmeldde was het collegegeld verdeeld in 3 jaren:
- 1e jaar: € 3690
- 2e jaar: € 3690
- 3e jaar: € 2100 of 1600

In Oktober vorig jaar is gebleken dat deze school bij de accreditatie onvoldoende heeft gescored. Degene die toen de leiding had is ontslagen door de internationale tak van deze school. U kunt misschien begrijpen dat er heel wat aan de hand is bij ons op school, nieuwe vakken volgend jaar, studiebelasting etc.

Degene die de leiding had is naar de rechter gestapt (i.v.m.) maar heeft dit verloren.

Nu is de lesgeving van de internationale tak vertaalt naar de Nederlandse tak. Ze zeggen hierop het volgende i.v.m. verwarring collegegeld:

--------------------------------------------------------------------------------
Tot onze spijt is dit geen officiële brochure geweest van Hogeschool X, maar een persoonlijk inititatief van dhr. X. De bedoeling daarvan was om 3e en 4e jaars studenten naar de duale opleiding van de William Henry academie te lokken. Deze brochure is in beperkte oplage verspreid. Het toont weer eens aan dat de acties van dhr. X van de afgelopen jaren schade berokkenen aan de huidige studenten van de Hogeschool, zoals ook de rechter in zijn uitspraak van eind januari 2007 heeft vermeld.

Voor de Hogeschool X gelden echter de bedragen € 3.690, resp. € 3.890 voor alle studiejaren.

Voor zover er stages worden gelopen, worden de bedragen ook gebruikt voor terugkeerdagen, seminars en begeleiding van de studenten. Een duidelijke rechtvaardiging voor lagere bedragen is er daarom niet.
--------------------------------------------------------------------------------

Maar ik heb een overeenkomst getekent voordat de accreditatie verviel.
Mijn vraag is dus mag de school zomaar het collegegeld verhogen terwijl wij daarvoor niets ondertekend hebben en er ook niets in de overeenkomst staat.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2007 15:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Per wanneer is het collegegeld verhoogd? Per het nieuwe studiejaar?
Het staat opleidingen in het hoger onderwijs vrij zelf de hoogte van het collegegeld vast te stellen, zolang dat maar een minimum bedrag is.
Dat is hier op RF al eerder aan de orde gekomen in verband met de discussie over verschil in hoogte collegegeld tussen 30-plussers en mensen die jonger zijn.
Statics

BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2007 15:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben de overeenkomst aangegaan met de informatie die in de brochure stond voor aankomend collegejaar. Hierin stonden de bedragen vermeld zoals ik die boven beschreven heb. Het probleem is alleen het 3e studiejaar. In de brochure stond dat het 3e studiejaar 2100 of 1600 euro collegegeld was. Nu zeggen ze dat we 3690 euro moeten betalen omdat wat in de brochure stond (het hele verhaal lees je in men 1e post wel). Het lijkt me toch dat als ik een overeenkomst ben aangegaan met de school dat deze bedragen toch vast staan en niet zomaar veranderd mogen worden? En dat het voor nieuwe studenten (die dus volgend jaar met de opleiding beginnen) wel 3690 euro is?

Je kunt toch niet zeggen van jongens jullie zitten in je propedeuse deze kost 3690 euro maar volgend jaar word het 20.000 euro (beetje overdreven maar toch) dat kan toch niet?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2007 16:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat hier om een particuliere school die buiten de gebruikelijke wettelijke regeling van het collegegeld lijkt te vallen. Het lijkt me dat gewoon het privaatrecht van toepassing is.

Voor zover ik het begrijp heeft de school de zaken beslist niet op orde. Of dat nu vooral aan de school of aan dhr. X moet worden toegerekend weet ik niet, maar in elk geval toch niet aan de student lijkt me.

Maar het is wel moeilijk te beoordelen wat voor vertrouwen je aan de brochure mocht ontlenen. Zouden de genoemde bedragen gelden voor de huidige 3e jaars, of voor de huidige eerstejaars wanneer ze het 3e jaar bereiken? Wat betaalden de 3e jaars zelf? Of zijn er helemaal nog geen 3e jaars?

BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2007 19:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Het gaat hier om een particuliere school die buiten de gebruikelijke wettelijke regeling van het collegegeld lijkt te vallen. Het lijkt me dat gewoon het privaatrecht van toepassing is.

Voor zover ik het begrijp heeft de school de zaken beslist niet op orde. Of dat nu vooral aan de school of aan dhr. X moet worden toegerekend weet ik niet, maar in elk geval toch niet aan de student lijkt me.

Maar het is wel moeilijk te beoordelen wat voor vertrouwen je aan de brochure mocht ontlenen. Zouden de genoemde bedragen gelden voor de huidige 3e jaars, of voor de huidige eerstejaars wanneer ze het 3e jaar bereiken? Wat betaalden de 3e jaars zelf? Of zijn er helemaal nog geen 3e jaars?

Het lijkt me toch Bona Fides dat een brochure ter informatie is aan potentiele studenten om een kleine indruk te krijgen van de school en niet voor studenten die er al op zitten? Ik ontleen niet echt vertrouwen aan de brochure maar ik zie het wel aan een richtlijn. Ik ben namelijk ook niet de enigste student die hierover klaagt er zijn er al veel voor en na mij geweest.

Maar wat kan ik hier nu het beste aan doen? Of trekt er weer een instantie aan het langste eind t.o.v. een individueel/individuele persoon/personen die toch al als nummer(s) wordt/worden beschouwd?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2007 20:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik stelde aan het eind van mijn reactie wat concrete vragen om een idee over die brochure te krijgen. Een andere vraag is wat voor informatie de school je dan (volgens hun zeggen) wel zou hebben gegeven.

Wat je zou kunnen doen is samen met studenten die in hetzelfde schuitje zitten een advocaat in de arm nemen. Het lijkt erop dat er wel wat is mis is met de school. Wat je precies kunt eisen op basis van een brochure die ik niet ken (afgezien nog van alle andere omstandigheden die ik ook niet ken) kan ik niet zeggen.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds