|
Auteur |
Bericht |
rvw
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 27 mei 2007 17:15 Onderwerp: Releaseform kunstinstallatie |
|
|
Ik heb me onlangs opgegeven voor deelname aan een kunstinstallatie, een evenement met een grote groep mensen, vrijwilligers dus. Ik kreeg daarna een releaseform toegestuurd dat ik moet ondertekenen om deel te mogen nemen. Ik heb geen moeite met het grootste deel van dit formulier (het afstand doen van portretrecht), maar de onderstaande tekst roept toch enige vragen op. De releaseform is in het Engels en het Nederlands toegezonden. Dit is de Nederlandstalige tekst.
Quote: | Ik begrijp volledig en neem alle verantwoording voor alle risico’s en gevaren bij participatie aan dit kunstevenement. Ik ben bereid en neem vrijwillig deel aan de installatie en neem alle verantwoordelijkheid voor persoonlijk letsel voorkomend uit ongelukken die zich tijdens het evenement voordoen. Ik begrijp specifiek dat ik, mijn persoonlijke vertegenwoordigers en mijn erfgenamen loslaten, ontslaan en afstand nemen van alle claims, acties en verliezen voor lichamelijk letsel, beschadiging van eigendom, onrechtmatig overlijden, verlies of diensten, of anders, voor alles wat ik nu of in de toekomst heb door mogelijke nalatige acties of optreden door <de organisatie> of hun vertegenwoordigers. |
Ik vraag me af of die laatste zin wel kan, of het in Nederland wettelijk gezien toegestaan is dat je bij voorbaat afstand doet van alle claims die voort zouden kunnen vloeien uit (toekomstig) nalatig gedrag van de organisatie. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 27 mei 2007 17:31 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt inderdaad wel een euthanasieverklaring.
Die laatste zin lijkt me juridisch nauwelijks betekenis te hebben. De eerste zin slechts tot zekere hoogte. Het lijkt me niet mogelijk om bij voorbaat akkoord te gaan met eventuele nalatigheid van de organisatie die leidt tot persoonlijk letsel.
Ik denk dat je dus wel kunt tekenen. Mocht er iets gebeuren, dan heeft een beroep van de organisatie op de door jou ondertekende verklaring m.i. geen effect. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 27 mei 2007 18:33 Onderwerp: |
|
|
Als zijnde onredelijk bezwarende bepaling. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|