|
Auteur |
Bericht |
ogvt
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: wo 23 mei 2007 21:43 Onderwerp: Aansprakelijkheid van eigenaar na diefstal auto |
|
|
Als een dief er met iemands auto vandoor gaat, en schade veroorzaakt aan (niet door dat motorrijtuig vervoerde) personen of zaken, is de eigenaar dan verantwoordelijk voor die schade?
Uit mijn vraagstelling blijkt al dat ik artikel 185 WVW heb bekeken, en in lid 1 daarvan staat inderdaad "tenzij aannemelijk is dat het ongeval is te wijten aan overmacht, daaronder inbegrepen het geval dat het is veroorzaakt door iemand, voor wie onderscheidenlijk de eigenaar of de houder niet aansprakelijk is".
Het antwoord lijkt dan vrij logisch, maar in het boek wordt dan weer gesteld dat er zeer hoge eisen worden gesteld aan het overmachtverweer, en dat een succesvol beroep hierop zeer weinig voorkomt.
Ik kan me voorstellen dat als een dief mijn auto openbreekt (en schade veroorzaakt), ik een succesvol beroep op het overmachtverweer kan doen. Maar wat bijvoorbeeld als ik mijn sleutels ergens laat liggen en een kwaadwillend persoon deze in handen krijgt? Kan ik me dan nog steeds op overmacht beroepen? |
|
|
|
 |
ogvt
|
Geplaatst: do 24 mei 2007 14:05 Onderwerp: |
|
|
Ik heb inmiddels nog een en ander opgezocht, en ben er dus al uit  |
|
|
|
 |
Tom84
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HInh
|
Geplaatst: do 24 mei 2007 14:16 Onderwerp: |
|
|
vertel... |
|
|
|
 |
ogvt
|
Geplaatst: do 24 mei 2007 18:38 Onderwerp: |
|
|
Ik heb verschillende gevallen genoemd, ik zal ze allemaal even toelichten (als ik er ergens naast zit, wijs me er maar op).
- Als ik mijn sleutels ergens laat liggen, iemand mijn auto meeneemt en daar schade mee aanricht:
Het onzorgvuldig handelen (de sleutels ergens laten liggen) is mij toe te rekenen. Ik ben aansprakelijk op basis van artikel 185 WVW lid 2. Het feit dat iemand anders in mijn auto rijdt mag hier aangemerkt worden als een 'laten rijden' in de zin van art.185 WVW lid 2.
Dat betekent dat ik in dat geval aansprakelijk ben. Verder gaat het er dan niet om of IK me op overmacht kan beroepen bij het ongeval, maar of de DIEF zich op overmacht kan beroepen. Ik heb hem immers 'laten rijden'. Als de dief zich dus op overmacht kan beroepen is dat gunstig voor mij.
- Als iemand mijn auto steelt:
In dit geval ben ik niet aansprakelijk. Ik kan me met succes beroepen op overmacht. Dit ingevolge artikel 185 lid 1 WVW. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 24 mei 2007 18:52 Onderwerp: |
|
|
Ik zeg niet dat je er naast zit (weet ik niet), maar ik vraag me af of je je antwoord voor de 1e situatie verder kunt onderbouwen (literatuur, jurisprudentie of wat dan ook).
Het is voor mij niet vanzelfsprekend dat je aansprakelijk bent wanneer je op een slordige manier je sleutels laat slingeren en een ander (uiteraard zeer onrechtmatig) de sleutels pakt en er met je auto vandoor gaat.
En valt dat eigenlijk niet net zo goed onder het stelen van de auto? (Als het slechts om joyriden gaat is het geen stelen, maar ook bij joyriden lijkt me in het typische geval geen sprake van verantwoordelijkheid van de eigenaar.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
ogvt
|
Geplaatst: vr 25 mei 2007 20:29 Onderwerp: |
|
|
Het is me nog even kort uitgelegd door een hoogleraar, en die vertelde mij dat onzorgvuldigheid je inderdaad aangerekend kan worden. Ik snap het nog steeds niet helemaal, maar het verschil tussen de situatie wanneer je auto 'gewoon' wordt gestolen, en wanner je je sleutels rond laat slingeren, is het 'laten rijden' in de zin van artikel 185 WVW.
Waar dit nu precies op is gebaseerd zal ik nog even uit moeten zoeken. Het is voor mij voorlopig even voldoende dat ik het weet. Waar het vandaan komt moet ik zeker nog uitvinden, dat zal ik posten zodra ik het weet!  |
|
|
|
 |
JBA
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 26 mei 2007 22:45 Onderwerp: |
|
|
Ik heb daar een beetje hetzelfde gevoel bij als Bona Fides. Zou je kunnen spreken van mogelijkheidsbewustzijn?
En dan nog, ik vind het persoonlijk vrij ver gaan. Dat er een lagere prioriteit wordt gegeven aan opsporing indien iemand een diefstal enigzins aan zichzelf te wijten heeft kan ik me nog iets bij voorstellen, maar ik vind het hiergestelde wel erg ver gaan.
Maar goed, ik ben geen rechter, en dus erg benieuwd wat deze erover gezegd hebben. |
|
|
|
 |
|