|
Auteur |
Bericht |
Mrtn
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 98
|
Geplaatst: wo 09 jan 2008 15:23 Onderwerp: Huwelijk, huis en faillissement |
|
|
Ik ben op zoek naar een constructie om het woonhuis van een echtpaar (gehuwd onder huwelijkse voorwaarden) buiten het eventuele faillissement (van het bedrijf) van de man te laten vallen.
Volgens mij is een constructie waarbij het huis op naam van de vrouw wordt gezet en de hypotheeklasten door de man worden betaald niet waterdicht en prikt de curator hier doorheen.
Heeft iemand ervaringen met andere constructies waardoor dit wel mogelijk is? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 09 jan 2008 15:30 Onderwerp: |
|
|
Zijn ze al getrouwd? Is het huis al gekocht? Is de man al bijna failliet? Etc. etc. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
ergo sum Redacteur
Leeftijd: 120
Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 09 jan 2008 17:43 Onderwerp: |
|
|
Welke verschijningsvorm heeft het bedrijf? _________________ Vivere est cogitare.
 |
|
|
|
 |
Flash Moderator
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: wo 09 jan 2008 20:05 Onderwerp: |
|
|
De bewijslast die bij een faillissement komt kijken voor de vrouw is zeer zwaar. Om de woning buiten het faillissement te houden is noodzakelijk dat de woning én op haar naam staat én dat zij de woning volledig heeft gefinancieerd (en ook daadwerkelijk betaald).
Wordt vrij lastig dus. _________________ Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig.... |
|
|
|
 |
Mrtn
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 98
|
Geplaatst: do 10 jan 2008 11:44 Onderwerp: |
|
|
Zijn getrouwd, termijn faillissement is nog onduidelijk, bedrijf is bv; het is inderdaad lastig ja.
Vandaar mijn vraag of iemand een constructie weet  |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: do 10 jan 2008 11:53 Onderwerp: |
|
|
Mrtn schreef: | Zijn getrouwd, termijn faillissement is nog onduidelijk, bedrijf is bv; het is inderdaad lastig ja.
Als het bedrijf een bv is, dan is het privévermogen toch al beschermd.
Transacties in zicht van het faillissement zijn in ieder geval niet aan te bevelen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 10 jan 2008 11:54 Onderwerp: |
|
|
Mrtn schreef: | Zijn getrouwd, termijn faillissement is nog onduidelijk, bedrijf is bv; het is inderdaad lastig ja.
Dreigt de man zelf failliet te gaan, of is het stel zo handig geweest om het huis op naam van de BV te zetten?! _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Mrtn
|
Geplaatst: do 10 jan 2008 14:30 Onderwerp: |
|
|
Het huis staat nu op naam van beide.
Om te voorkomen dat het huis in een eventueel faillissement van de man valt (bv maar ook persoonlijk) willen ze het huwelijk omzetten naar hv en op eenof andere manier bereiken dat het huis in de toekomst buiten de failliete boedel valt. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 10 jan 2008 14:43 Onderwerp: |
|
|
Het huis kan onmogelijk binnen een faillissement van de BV vallen. (Begrijp je dit?)
De man kan normaal gesproken alleen persoonlijk failliet gaan als hij wegens wanbeleid persoonlijk aansprakelijk kan worden gesteld voor de schulden van de BV. Als het zover komt zal vermoedelijk geen enkele constructie om het huis buiten het persoonlijk faillissement te houden eraan helpen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Mrtn
|
Geplaatst: vr 11 jan 2008 10:26 Onderwerp: |
|
|
Uiteraard begrijp ik dat een faillissement van een bv de man niet raakt, maar er zijn ook constructies denkbaar waarbij de man prive moet meetekenen/garant staan/etc. voor een lening van de bv. In dat geval kan hijzelf ook meegesleept worden in het faillisement en daarom ook de vraag hoe je de echtelijke woning buiten het faillissement kunt houden.
Ik denk zelf ook dat dat niet mogelijk is, zolang en voorzover de vrouw de hypotheek lasten niet zelf draagt en/of de hypotheek (alleen) op haar naam staat.
Wat rest is denk ik om het huis te verkopen aan een derde (wel probleem overdrachtsbelasting) en middels een huurconstructie weer terug te huren; maar dat is dan ook echt een noodgreep.
Iemand nog andere opties????? |
|
|
|
 |
annemiekewp
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 595
|
Geplaatst: vr 11 jan 2008 11:37 Onderwerp: |
|
|
Mrtn schreef: | Iemand nog andere opties????? |
ik vrees dat (alle + nog andere) opties leiden tot fraudeleus handelen en dat lijkt mij niet wijs. |
|
|
|
 |
|