Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Energiekosten
Boetes CJIB ni...
na-risico verz...
Arno van Kesse...
Koopovereenkom...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 31 dec 2025 2:08
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ontslagrecht: i.v.m. tentamen even praktische hulp gevraagd
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
phoxy84

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HAN

BerichtGeplaatst: di 22 mei 2007 12:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is niet helemaal waar. Sinds oktober 2006 is de WW aangepast. De verwijtbaarheid is nu anders. Je bent alleen verwijtbaar werkloos als aan de werkloosheid een dringende reden ex art. 7:678 ten grondslag ligt en de werknemer terzake een verwijt kan worden gemaakt.

Of

Als de dienstbetrekking is beëindigd door of op verzoek van de werknemer.

Komt er dus op neer dat als de WG (on)regelmatig opzegd (CWI procedure (en evt. verkeerde opzegtermijn)) of o.g.v. 7:685 ktr laat ontbinden, je niet verwijtbaar werkloos bent en je recht op WW geldend kan maken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LeChat

Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 22 mei 2007 12:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Phoxy heeft i.b. gelijk, maar lees voor de haken en ogen dit artikel ook eens.

Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HAN

BerichtGeplaatst: di 22 mei 2007 12:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zeg even waar je met name op doelt. De verwijtbaarheidstoets is versoepeld.... Alleen in het artikel lees ik dat het aantal pro forma ontbindingen wellicht niet afneemt omdat werknemers het veilig willen stellen, met een beschikking een executoriale titel hebben enz. Er staat verder niet zoveel om mijn stukje tegen te gaan dacht ik zo.

Tuurlijk moet je aantonen dat je niet verwijtbaar werkloos bent, maar dat zeg ik ook; aantonen dat je geen verwijt kan worden gemaakt van je ontslag in, in ieder geva, die zin dat je je WG geen dringen reden moet hebben gegeven dan wel dat deze ten grondslag ligt aan het ontslag.

Mijn doel van het vorige stuk was dat ik inging op het feit dat er stond dat een reden om tot een herstelvordering over te gaan 'natuurlijk ook' met het recht op WW te maken heeft, dat is m.i. niet het geval daar dit niet van belang is voor de UWV toetsing.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 22 mei 2007 13:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat klopt wel, maar het is gewoon wat prettiger om echt te kunnen aantonen dat je hebt tegengesputterd.
LeChat

BerichtGeplaatst: di 22 mei 2007 13:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Indien er sprake is van een opzegverbod dient extra voorzichtigheid in acht te worden genomen.

Een ander nadeel voor de werknemer bij het achterwege laten van een pro forma ontbinding is gelegen in het feit dat in het geval van beëindiging met wederzijds goedvinden de aftrek van 1 maand korting op de fictieve opzegtermijn niet geldt en de werknemer dus later in aanmerking komt voor een WW uitkering.
Dit bijvoorbeeld (uit dat artikel). Mijn reactie was vooral bedoeld om te laten zien dat de verwijtbaarheidstoets inderdaad versoepeld is, maar dat er nog altijd haken en ogen zitten aan het akkoord gaan met je ontslag (wederzijds goedvinden). Gewoon omdat dat niet bij iedereen bekend is, ter info dus, maar wel een beetje offtopic. Wink
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: di 22 mei 2007 13:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LeChat schreef:
Michèle schreef:
In de éne situatie legt de werkgever zich bij het ontslag neer, in de andere situatie niet. Ik begrijp niet hoe je primair het ene en subsidiair het andere kunt vorderen.
In de praktijk gebeurt dat toch echt: een werknemer vordert primair herstel van de a.o. (dat is dan wat hij het liefst zou willen, hij wil zich niet neerleggen bij het ontslag, accepteert dat niet), maar omdat hij dat niet zelf in de hand heeft - de rechter kan immers van mening zijn dat herstel niet meer mogelijk is gezien de onderlinge verhoudingen - gaat hij dan subsidiair voor een schadevergoeding.

Het uitgangspunt is de kennelijke onredelijkheid, de uitwerking daarvan - welke 'sanctie' volgt- ligt in handen van de rechter. De wn spreekt als het ware zijn voorkeur uit. Dat wordt dan ook op die manier geformuleerd: "primair herstel, mocht uw Rechtbank echter van mening zijn dat herstel niet mogelijk is, dan..."

Een CWI-procedure-volgens-de-regels kan inderdaad kennelijk onredelijk zijn!

Ik geloof je! Smile

Misschien lag het aan het vroege tijdstip, maar in mijn hoofd is het nu ook wat helderder. Klopt het als ik zeg dat het theoretisch twee heel verschillende invalshoeken zijn (waar men in de literatuur natuurlijk op hamert), maar dat dat niet betekent dat men in de praktijk niet voor twee ankers kan gaan liggen?
Michèle
Moderator
Michèle

BerichtGeplaatst: di 22 mei 2007 14:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LeChat schreef:
Quote:
Indien er sprake is van een opzegverbod dient extra voorzichtigheid in acht te worden genomen.

Een ander nadeel voor de werknemer bij het achterwege laten van een pro forma ontbinding is gelegen in het feit dat in het geval van beëindiging met wederzijds goedvinden de aftrek van 1 maand korting op de fictieve opzegtermijn niet geldt en de werknemer dus later in aanmerking komt voor een WW uitkering.
Dit bijvoorbeeld (uit dat artikel). Mijn reactie was vooral bedoeld om te laten zien dat de verwijtbaarheidstoets inderdaad versoepeld is, maar dat er nog altijd haken en ogen zitten aan het akkoord gaan met je ontslag (wederzijds goedvinden). Gewoon omdat dat niet bij iedereen bekend is, ter info dus, maar wel een beetje offtopic. Wink

Dit is ook wel interessant tentamenspul.
Wat ik ervan heb begrepen, is de meer genuanceerde sanctie (blijvend/tijdelijk/gedeeltelijk/volledig) aangepast met een meer alles-of-niets karakter. Feitelijk zal dit er voor de ex-werknemer op neerkomen dat hij minder hoeft te vrezen voor het geldend maken van het recht op WW. Immers, verwijtbaarheid waarbij iemand 0 uitgekeerd krijgt zal niet zo snel voorkomen. Echter, juist omdat het alles of niets is vreest men nog steeds (zo niet méér) voor het inhouden van de uitkering. Dus blijft de pro-forma zitting populair.
LeChat

BerichtGeplaatst: di 22 mei 2007 14:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Ik geloof je! Smile
Fijn! Wink

Quote:
Klopt het als ik zeg dat het theoretisch twee heel verschillende invalshoeken zijn (waar men in de literatuur natuurlijk op hamert), maar dat dat niet betekent dat men in de praktijk niet voor twee ankers kan gaan liggen?
Klopt! (En je andere conclusie m.b.t. de verwijtbaarheid ook.)

tikSimone

BerichtGeplaatst: di 22 mei 2007 15:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hee Michele, gaan we morgen in de enquete aangeven dat we die master willen doen? Mr. Green

LeChat: meld je morgenochtend om 9.00 uur bij het M-gebouw please... haha... dan ritsel ik wel een permanent kantoor voor je in de toiletruimte Mr. Green
Michèle
Moderator
Michèle

BerichtGeplaatst: di 22 mei 2007 15:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laughing @ Simone!

Een master arbeidsrecht lijkt me zeker interessant. Heb alleen wel eens gehoord over mensen die met mooie idealen de juridische markt betraden, om vervolgens voornamelijk massaontslagen voor te bereiden. Die desillusie wil ik dan liever vermijden Wink.
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: di 22 mei 2007 21:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kunt natuurlijk ook de massaontslagenen terzijde staan, he? Wink
LeChat

BerichtGeplaatst: di 22 mei 2007 22:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Laughing @ Simone!
Hier idem Very Happy .

Quote:
Een master arbeidsrecht lijkt me zeker interessant. Heb alleen wel eens gehoord over mensen die met mooie idealen de juridische markt betraden, om vervolgens voornamelijk massaontslagen voor te bereiden. Die desillusie wil ik dan liever vermijden Wink.
Is absoluut interessant!! Enne: gewoon de werknemerskant kiezen en advocaat worden op een klein kantoor dat op toevoegingsbasis werkt Wink.

Meiden, heel veel succes met jullie tentamen!! En ik hoor wel hoe het gegaan is hè. Wink

tikSimone

BerichtGeplaatst: di 22 mei 2007 22:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tuurlijk!!!
Michèle
Moderator
Michèle

BerichtGeplaatst: wo 23 mei 2007 15:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Pittig, maar ben wel tevreden. Ga zometeen wel knock-out. Smile
Hoe ging ie bij jou Simone?
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: wo 23 mei 2007 15:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hij viel mij juist erg mee. Zal ik het dan toch redelijk in de vingers hebben?
Wel veel. Was pas om 12.15 uur klaar.

18 juni weten we meer. Duim duim duim.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds