Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 22 jul 2025 4:56
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Consumentenkoop: laptop na 2 jaar kapot
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
David van Beek

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2007 11:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
StevenK schreef:
Het feit dat het ding na 2+ jaar stuk is, *is* het bewijs. En daarmee komt de bewijslast alsnog bij de verkoper te liggen Wink

Uit het feit dat het ding na 2+ jaar stuk is, volgt niet dat het toetsenbord op het moment van aflevering zo slecht was dat het (uiteraard bij normaal gebruik) maar 2 jaar meegaat.

Het stuk zijn nu zegt niets over de staat van de laptop op 10 februari 2005. Er kan van alles zijn gebeurd.

Je kunt de rechter vragen een bewijsvermoeden te formuleren, maar er lijkt mij geen goede reden waarom de rechter daartoe over zou gaan. Te meer omdat de wetgever zo'n vermoeden al in art 7:18 lid 2 heeft neergelegd, en dit vermoeden niet meer van toepassing is.

Maar goed, je kunt er ook een woordspelletje van maken:
- mag je verwachten dat een toetsenbord "bij normaal gebruik 5 jaar meegaat"?
- of mag je verwachten dat een toetsenbord "langer dan 5 jaar meegaat, tenzij de gebruiker de laptop abnormaal gebruikt"?

Bij de 2e formulering verschuif je het bewijs van het abnormale gebruik naar de verkoper. In denk niet dat dit correct is, juist omdat het de koper ontslaat van de verplichting om het falen van nu door bijv. technisch onderzoek te herleiden tot een gebrek van toen. De 2e formulering lijkt me geen intrinsieke eigenschap van de zaak zelf; het is de formulering van een bewijsvermoeden.

Als ik had mogen verwachten, dat een laptop langer meegaat dan 2 jaar, dan moet ik vervolgens dus bewijzen, dat er geen abnormaal gebruik van gemaakt is? Question
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2007 12:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

David van Beek schreef:
Als ik had mogen verwachten, dat een laptop langer meegaat dan 2 jaar, dan moet ik vervolgens dus bewijzen, dat er geen abnormaal gebruik van gemaakt is? Question

Dat is dus een punt waar Bona en ik ernstig van mening verschillen. Ik zou zonder problemen een procedure beginnen waarbij mijn insteek zou zijn dat uit

* het feit dat 'ie kapot is binnen vijf jaar
en
* de stelling dat er geen vreemd gebruik is geweest

blijkt dat het ding non-conform is. Dit sluit in mijn beleving redelijk aan bij de uitspraken van de geschillencommissie thuiswinkel zoals ik die heb bestudeerd. De bewijslast dat een redelijke gebruiksduur vijf jaar is, ligt dan bij de koper, maar de bewijslast dat het ding defect is geraakt door onoordeelkundig gebruik ligt bij de verkoper.
Bekijk de homepage
David van Beek

BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2007 12:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
David van Beek schreef:

Dat is dus een punt waar Bona en ik ernstig van mening verschillen. Ik zou zonder problemen een procedure beginnen waarbij mijn insteek zou zijn dat uit

* het feit dat 'ie kapot is binnen vijf jaar
en
* de stelling dat er geen vreemd gebruik is geweest

blijkt dat het ding non-conform is. Dit sluit in mijn beleving redelijk aan bij de uitspraken van de geschillencommissie thuiswinkel zoals ik die heb bestudeerd. De bewijslast dat een redelijke gebruiksduur vijf jaar is, ligt dan bij de koper, maar de bewijslast dat het ding defect is geraakt door onoordeelkundig gebruik ligt bij de verkoper.

Denk dat ik inderdaad, met een min of meer eensluidende insteek, een briefje ga opstellen.

Overigens weet ik nog niet aan wie ik een brief moet richten, omdat de laptop aangekocht is bij Modern Electronics en deze overgenomen zijn door KBB/Vendex (of een ander bedrijf). Hoe kom ik er eigenlijk achter wie ik *bestoken* moet?
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2007 12:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

David van Beek schreef:
Overigens weet ik nog niet aan wie ik een brief moet richten, omdat de laptop aangekocht is bij Modern Electronics en deze overgenomen zijn door KBB/Vendex (of een ander bedrijf). Hoe kom ik er eigenlijk achter wie ik *bestoken* moet?

Modern bestaat toch nog steeds ? www.modern.nl ?
Bekijk de homepage
David van Beek

BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2007 13:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uit dit documentje blijkt dat Impact Retail B.V. de (internet)winkel Modern.nl exploiteerd. Echter Modern.nl is volgens mij niet hetzelfde als Modern Electronics?
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2007 13:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

David van Beek schreef:
Uit dit documentje blijkt dat Impact Retail B.V. de (internet)winkel Modern.nl exploiteerd. Echter Modern.nl is volgens mij niet hetzelfde als Modern Electronics?

Volgens sidn is 'modern.nl' van 'radio modern bv'
Bekijk de homepage
David van Beek

BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2007 13:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Radio Modern B.V. echter staat niet in het handelsregister.

Denk dat Radio Modern B.V. ontbonden/overgenomen/gefuseerd/gesplitst is...
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 105
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2007 13:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik dacht dat 'Modern Electronics' 'It's' is geworden.
David van Beek

BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2007 13:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JetKroket schreef:
Ik dacht dat 'Modern Electronics' 'It's' is geworden.

Denk ik ook, maar ik wil het juist (relatief) zeker weten...
JetKroket

JetKroket

BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2007 13:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kijk hier maar eens: http://sport.plein.nl/nieuws/index.php?nid=ANP-300306-157-anp&type=ECO&art=1&all=1
Vul ook modern electronics maar eens in bij google.
David van Beek

BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2007 13:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gewoon de lokale It's vestiging aanschrijven, het hoofdkantoor of Impact Retail B.V.?
JetKroket

JetKroket

BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2007 13:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet het niet, helaas.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2007 14:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is het niet handiger om bij de winkel langs te gaan waar je de laptop hebt gekocht? Als je dit geheel schriftelijk zou kunnen 'winnen' zonder de laptop te laten zien zou me dat redelijk verbazen.

Wat betreft de bewijslast, ik ben benieuwd of dit gaat lukken. Maar ik vraag me af waar art 7:18 lid 2 BW dan nog voor nodig is.

tikSimone

Leeftijd: 59
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2007 14:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat onderschrijft het toch alleen maar? De aard van de zaak verzet zich tegen die termijn van 6 maanden Wink
Arnoud Engelfriet

Leeftijd: 50
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2007 14:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

David van Beek schreef:
Arnoud: waarom niet direct met juridische eisen gaan roepen?

Omdat winkels daar vaak allergisch op reageren en weinig voor je gaan doen. Op zaterdagmiddag naar de drukke verkoopbalie gaan en op iets luidere toon dan normaal zeggen dat je 't toch zo jammer vindt en of ze er iets aan kunnen doen, werkt vaak veel beter.

Iets serieuzer: juridische taal gebruiken is escalatie van een conflict. Dat lijkt mij niet een nuttige eerste stap.

Arnoud
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds