|
Auteur |
Bericht |
rene68
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 12 jul 2007 22:51 Onderwerp: Bedrijfsongeval |
|
|
Hallo allemaal,
Vandaag ben ik op mijn werk aangereden door een collega met en heftruck deze collega heeft geen certificaat of rijbewijs hiervoor hij is dus niet bevoegd om deze te besturen.
Nu zit ik dus thuis met verrekte angillespezen en zijn mijn beide enkels zwaar gekneusd,door de val op het asfalt heb ik zware rugpijn gekregen en een beetje last van mijn nek.
Mijn vraag is: is het bedrijf aansprakelijk te stellen ik heb namelijk ook een eigen bedrijf en kan daar nu niets uitvoeren.
Groeten Rene |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 12 jul 2007 23:07 Onderwerp: |
|
|
Voor de duidelijkheid: je hebt een eigen bedrijf, maar je bent als werknemer in dienst van een ander bedrijf? En bij dat bedrijf is dit ongeluk gebeurd?
Dat bedrijf lijkt mij vrijwel zeker aansprakelijk voor alle schade op grond van art 7:658 BW. Het bedrijf had moeten beletten dat jouw collega de vorkheftruck bestuurde. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: vr 13 jul 2007 10:41 Onderwerp: |
|
|
De aansprakelijkheid zoals die in artikel 7:658 BW is neergelegd, is geschreven in het voordeel van de werknemer.
Als werknemer hoef je in principe maar twee dingen aan te tonen om de werkgever aansprakelijk te kunnen stellen: 1) dat je schade hebt. 2) dat je die schade op de werkplek hebt opgelopen.
De werkgever kan zich enkel verweren door te stellen dat hij zich aan zijn zorgplicht heeft gehouden. Het toestaan dat ongetraind personeel gebruik maakt van de heftruck is echter duidelijk in strijd met deze zorgplicht.
Aansprakelijkheid van de werkgever zal dan ook geen probleem zijn.
Deze aansprakelijkheid omvat al je geleden schade. Zowel medische kosten als inkomensverlies, waarbij het niet uitmaakt of dit loonverlies is of winstverlies in je eigen bedrijf.
* Ik begrijp dat je als werknemer werkt, en daarnaast nog een eigen bedrijf hebt? Als je geen werknemer was, maar als zelfstandige bij deze baas werkte, dan moet mijn antwoord enigzins worden aangescherpt. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
Webo
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 16 aug 2007 14:16 Onderwerp: |
|
|
mijn partner heeft een soort gelijk ongeval meegemaakt vorig jaar oktober. Hierbij heeft hij tot op heden last van zijn schouder. De werkgever erkent 100% aansprakelijkheid. Nu wil de verzekeringsmaatschappij het dossier sluiten(?). Kan dit zomaar?
Direct na het ongeval, is mijn partner naar de huisarts gegaan, maar heeft zich nooit ziek gemeld en geen fysio gehad, omdat hij dacht dat het wel over zou gaan.
(overigens ongeval gebeurde niet met een heftruck maar met een bedrijfsbus) |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: do 16 aug 2007 14:21 Onderwerp: |
|
|
Webo schreef: | mijn partner heeft een soort gelijk ongeval meegemaakt vorig jaar oktober. Hierbij heeft hij tot op heden last van zijn schouder. De werkgever erkent 100% aansprakelijkheid. Nu wil de verzekeringsmaatschappij het dossier sluiten(?). Kan dit zomaar?
|
Nee, maar ik vermoed dat u er zonder een advocaat niet uit zult komen. Het beste kunt u een ervaren letselschadeadvocaat in de arm nemen. |
|
|
|
 |
Webo
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 16 aug 2007 14:32 Onderwerp: |
|
|
StevenK schreef: | Webo schreef: | mijn partner heeft een soort gelijk ongeval meegemaakt vorig jaar oktober. Hierbij heeft hij tot op heden last van zijn schouder. De werkgever erkent 100% aansprakelijkheid. Nu wil de verzekeringsmaatschappij het dossier sluiten(?). Kan dit zomaar?
|
Nee, maar ik vermoed dat u er zonder een advocaat niet uit zult komen. Het beste kunt u een ervaren letselschadeadvocaat in de arm nemen. |
Bedankt voor uw snelle reactie. Ik zal eens kijken op internet naar een letselschadeadvocaat  |
|
|
|
 |
|