|
Auteur |
Bericht |
Brr
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 26 mei 2007 14:15 Onderwerp: Betalingsverplichting bij een bezwaarschrift (IBG) |
|
|
Onlangs kreeg ik bericht van de Informatie Beheer Groep dat mijn maandelijks aflosbedrag met 45,41 euro is verhoogd, omdat er iets in de situatie van mijn partner veranderd zou zijn. Aangezien dit niet het geval is, heb ik een bezwaarschrift ingediend en mijn oude maandbedrag overgemaakt. (mijn partner zelf heeft afzonderlijk gereageerd en inmiddels een soort van bevestiging ontvangen dat er inderdaad niets is veranderd)
Inmiddels is het precies 7 weken geleden dat ik bezwaar heb gemaakt. Behalve een ontvangstbevestiging heb ik niets meer van ze vernomen. Vandaar kreeg ik echter een aanmaning om het verschilbedrag alsnog te voldoen. Hierin staat vermeld dat een eventueel bezwaarschrift de betalingsplicht niet opschort.
Uiteraard kan ik nu dit bedrag gaan betalen, maar de IBG kennende betwijfel ik of ik dit bedrag überhaupt terugkrijg. Bovendien ben ik niet van plan dit voor elke maand te gaan doen.
Nu vraag ik mij het volgende af:
1. Ben ik verplicht om dit bedrag te betalen? (Met andere woorden, kunnen ze dit geld zomaar opeisen, terwijl ze hier geen recht op hebben en ik dit geld niet bepaald over heb?)
2. Hoeveel tijd heeft de IBG om te reageren op mijn bezwaarschrift (op hun site is hier niets over te vinden)? En wat zijn de gevolgen als ze hier niet aan voldoen?
Alvast erg bedankt voor jullie hulp!
Brr |
|
|
|
 |
MarijnP
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 321
|
Geplaatst: za 26 mei 2007 15:22 Onderwerp: |
|
|
Het antwoord op je eerste vraag staat in artikel 6:16 van de AWB:
Quote: | Het bezwaar of beroep schorst niet de werking van het besluit waartegen het is gericht, tenzij bij of krachtens wettelijk voorschrift anders is bepaald.
|
Je zal het bedrag dus gewoon over moeten maken. ALs je in het gelijk wordt gesteld krijg je dit geld uiteraard terug.
Je tweede vraag wordt beantwoord in artikel 7:10 lid 1:
Quote: | 1.
Het bestuursorgaan beslist binnen zes weken of - indien een commissie als bedoeld in artikel 7:13 is ingesteld - binnen tien weken na ontvangst van het bezwaarschrift. |
In lid 3 staat dat ze deze termijn met 4 weken mogen verlengen, mits ze je daar van op de hoogte stellen, maar dat is blijkbaar niet gebeurd. |
|
|
|
 |
Brr
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 26 mei 2007 15:39 Onderwerp: |
|
|
Hartelijk dank voor je reactie.
Ik heb de genoemde wetboeken erbij gezocht, en inderdaad verder niets gevonden over enige gevolgen wanneer het bestuursorgaan zich niet aan de wettelijke bepalingen houdt.
Ik moet zeggen dat het op mij overkomt dat het evenwicht tussen rechten en plichten een beetje zoek is.
Maar ik neem aan dat men toch niet in lengte van dagen hoeft te blijven betalen totdat zo'n orgaan eens besluit om te reageren? |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: za 26 mei 2007 15:43 Onderwerp: |
|
|
U kunt de rechtbank om een voorlopige voorziening vragen. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 26 mei 2007 15:56 Onderwerp: |
|
|
Of even contact opnemen met en steunpunt of de afdeling bezwaar. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Tijmen
Leeftijd: 65
Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: za 26 mei 2007 20:46 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Of even contact opnemen met en steunpunt of de afdeling bezwaar. |
of bezwaar maken tegen het weigeren een besluit te nemen. Overigens kent de Awb wel beslistermijnen, zie art. 4:13 Awb e.v.
Overigens zal bij een voolropige voorziening de spoedeisend moeten worden aangetoond. De spoedeisendheid is niet uitsluitend een financieel belang. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 26 mei 2007 23:03 Onderwerp: |
|
|
Ik vind het steeds meer tijd worden dat Ombudsman of Parlement zich eens over de werkwijze van de IB Groep gaan buigen...... _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|