|
Auteur |
Bericht |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 06 jun 2007 22:38 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Nu ja, het uiten van je twijfel hoeft toch niet onrechtmatig te zijn? Want als je die deur zou gaan openzetten ................ |
Dat begrijp ik ook wel. Het gaat mij erom dat er geen grond te bekennen valt voor het toewijzen van het gebod. Behalve dan de overeenstemming die tijdens de zitting zou zijn gebleken, maar is dat een grond om een vordering toe te kennen?
In ieder geval zou de rechter bij enig protest van de vader de vordering niet kunnen hebben toegekend. Ik denk eigenlijk ook niet wanneer de rechter wel had geoordeeld dat de uitlatingen onrechtmatig waren. In dat geval ligt een verbod voor de hand (nou ja, zie Moszkowicz/Kelder), maar voor toekenning van het gevraagde gebod zie ik dan ook geen juridische reden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 06 jun 2007 22:40 Onderwerp: |
|
|
Maar een rechter wordt toch vooral geachte een "wijs" man/v te zijn?
Mag de grond niet gewoon liggen in dat beide partijen hierover gewoon helderheid willen en dat dat de situatie ten goede komt? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 06 jun 2007 23:01 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Mag de grond niet gewoon liggen in dat beide partijen hierover gewoon helderheid willen en dat dat de situatie ten goede komt? |
Zonder juridische basis niet. Een rechter spreekt recht, geen moraal.
Ik zie nu in rov. 3.2 en 3.3 dat de overeenstemming tussen man en vrouw er steeds al was, alleen kwam de man zijn kant van die overeenkomst niet na omdat hij er geen geld voor zou hebben.
De grond voor de toewijzing is dus de reeds bestaande overeenkomst tussen de man en de vrouw. De vrouw vorderde nakoming.
De uitspraak is bij nader inzien dus wel te begrijpen. Het krantenbericht geeft er echter wel een verkeerde indruk van (wat is nieuw). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|