|
|
| Auteur |
Bericht |
komodo
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 09 mei 2007 20:18 Onderwerp: CAO perikelen |
|
|
Beste mede-forummers,
Ik heb een vraag van persoonlijke aard. Ik werk sinds kort bij een bedrijf dat een CAO kent. Die CAO is afgelopen op 30 april jongstleden, ik ben op 5 maart jongstleden in dienst getreden.
Volgens de CAO heeft het bedrijf een maximale werkweek van 36 uur. Ik heb echter een contract voor 40 uur. Dat is mijn keuze geweest, hoewel ik de baan niet zou hebben gekregen als ik er bezwaar tegen zou hebben gehad.
In de CAO staat:
"Art 6. 1, a: de normale arbeidsduur van de medewerkers bedraagt 36 uur per week, verdeeld over 5 gelijke diensten van 7,2 uur."
In mijn contract staat:
"De arbeidsduur bedraagt 173,33 uur per maand. de werktijden zijn in principe vastgesteld ... op basis van een 40 urige werkweek.
De regelingen uit de collectieve arbeids overeenkomst voor ratiopharm b.v. zoals die op dit moment luidt of in de toekomst zal luiden is van toepassing."
Ik behoor tot loongroep L, dit is de één na hoogste loongroep, in het leven geroepen voor de hogere functies (mijn functie is zoiets als coördinator regulatory and legal affairs and project management, ik heb slechts het afdelingshoofd en de directie boven mij).
Nu is er een conflict met de vakbonden over onder meer de contracten die zijn afgesloten voor 40 uur. Er is stakingsdreiging zelfs. Nu ben ik bang dat ik straks verplicht kan worden om i.p.v. 40 uur, 36 uur te gaan werken (en dat kost me dan dus 10% op mijn bruto salaris).
In reactie op mijn verontruste vragen is mij medegedeeld dat omdat ik in de loongroep voor hoger opgeleiden zit (die niet in de CAO tabellen is opgenomen) de CAO op dit punt (van de arbeidstijd) niet geldt en dat ik me dus geen zorgen hoef te maken.
Dat maak ik me dus wel. Bij mijn aanstelling heb ik duidelijk gemaakt dat ik alleen 40 uur wil komen werken en ik ben niet van plan minder te werken (tenzij mijn loon dus zo'n 10% stijgt zodat ik er niet op achteruit ga).
Vraag aan degenen die wel iets van arbeidsrecht af weten: Moet ik me zorgen maken, kan ik inderdaad gedwongen worden om minder te gaan werken? |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22916
|
Geplaatst: wo 09 mei 2007 22:12 Onderwerp: |
|
|
Interessante maar volgens mij ook lastige vraag. Ter verduidelijking: ik neem aan dat jij geen vakbondslid bent, dat de CAO niet algemeen verbindend verklaard is/was, en dat je werkgever òf lid is van een werkgeversorganisatie die partij is bij de CAO, òf zelf partij is bij de CAO. Klopt dit?
Allereerst zou je moeten uitzoeken of jouw functie of loongroep onder de CAO valt. Als dat niet het geval is ben je snel klaar.
Als dat wel het geval is, wordt het een lastige kwestie. Zo kan de vakbond in beginsel een werkgever verplichten zich ook tegenover niet-gebonden werknemers aan de CAO te houden. Op die manier kan de vakbond ook niet-gebonden werknemers beschermen, maar hier zou dat dus juist ten nadele van de werknemer werken. De vraag is of dat kan. Voordat we dat uitzoeken kun je misschien eerst kijken of we zo diep wel moeten graven.
Het enkele feit dat jouw loongroep niet in de CAO tabellen is opgenomen lijkt me nog niet voldoende om zeker te weten dat je niet onder de CAO valt. Ik denk dat je naar de hele CAO moet kijken om dat te beslissen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: do 10 mei 2007 0:21 Onderwerp: |
|
|
De CAO van Ratiopharm staat ook op cao.szw.nl: http://cao.szw.nl/index.cfm?fuseaction=dsp_document&link_id=105465 .
In de definitie van 'medewerker in de zin van deze CAO' (in art. 1) wordt verwezen naar Bijlage I, waar de functies omschreven zouden moeten zijn (niet élke functie binnen het bedrijf valt dus binnen de CAO, kennelijk). Helaas staat in Bijlage I alleen 'pro memorie'... Beschikt de TS wel over de tekst van deze Bijlage, of is die er nooit gekomen? _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22916
|
Geplaatst: do 10 mei 2007 0:44 Onderwerp: |
|
|
Ik vind art 6 overigens niet bepaald dwingend geformuleerd. Uit bijlage VII (zie art 6 lid 1 onder b) volgt dat per afdeling onderzocht zal worden of voor die afdeling een 36-urige werkweek kan gelden. Er staat wel dat voor zo'n afdeling de 36-urige werkweek voor de gehele afdeling zal gelden.
Mocht de werkweek aangepast moeten worden, dan zou ik denken dat de werkgever in ieder de helft van de kosten zal moeten dragen. Zie de laatste alinea van bijlage VII. De 2x2,5% daar genoemd heeft betrekking op de overgang van 38 naar 36 uur, dus bij 40 naar 36 uur denk ik aan ieder 2x5%, dus 5% loonsverlaging in ruil voor 10% minder werken. (Ik ben hier dus wel flink aan het speculeren ).
En natuurlijk is er, zoals LeChat opmerkt, de vraag of je medewerker bent in de zin van de CAO, en daarvoor is bijlage I van belang. Mocht bijlage I er nooit gekomen zijn, dan vormen de salaristabellen wellicht een mooie aanwijzing. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
Marco Knol
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: do 10 mei 2007 19:16 Onderwerp: |
|
|
| bona fides schreef: | | Als dat wel het geval is, wordt het een lastige kwestie. Zo kan de vakbond in beginsel een werkgever verplichten zich ook tegenover niet-gebonden werknemers aan de CAO te houden. Op die manier kan de vakbond ook niet-gebonden werknemers beschermen, maar hier zou dat dus juist ten nadele van de werknemer werken. De vraag is of dat kan. Voordat we dat uitzoeken kun je misschien eerst kijken of we zo diep wel moeten graven. |
Een interessante uitspraak op dit gebied betreft een zaak van het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk. Die is te vinden op rechtspraak.nl |
|
|
|
|
 |
komodo
|
Geplaatst: vr 11 mei 2007 21:11 Onderwerp: |
|
|
| LeChat schreef: | De CAO van Ratiopharm staat ook op cao.szw.nl: http://cao.szw.nl/index.cfm?fuseaction=dsp_document&link_id=105465 .
In de definitie van 'medewerker in de zin van deze CAO' (in art. 1) wordt verwezen naar Bijlage I, waar de functies omschreven zouden moeten zijn (niet élke functie binnen het bedrijf valt dus binnen de CAO, kennelijk). Helaas staat in Bijlage I alleen 'pro memorie'... Beschikt de TS wel over de tekst van deze Bijlage, of is die er nooit gekomen? |
Helaas beschik ik niet over het functieraster. Of hij er is hoor ik eigenlijk nogal uiteenlopende verhalen over. Relevant kan zijn dat de bewoordingen van de cao zijn dat de functie erin moet staan, of er in opgenomen zou kunnen worden. Dat zijn dus zo'n beetje alle functies.
Ik ben trouwens wel lid van de vakbond en heb daar ook om informatie gevraagd. Mijn loongroep zou -aldus de werkgever- niet onder de CAO vallen.
Op mijn afdeling ben ik de enige met een 40 urige werkweek. De rest werkt 36 of minder.
De uitspraak waar Marco naar verwijst zal ik vanavond eens bekijken.
Bedankt voor het meedenken tot zover. |
|
|
|
|
 |
komodo
|
Geplaatst: vr 11 mei 2007 21:23 Onderwerp: |
|
|
| bona fides schreef: | Ik vind art 6 overigens niet bepaald dwingend geformuleerd. Uit bijlage VII (zie art 6 lid 1 onder b) volgt dat per afdeling onderzocht zal worden of voor die afdeling een 36-urige werkweek kan gelden. Er staat wel dat voor zo'n afdeling de 36-urige werkweek voor de gehele afdeling zal gelden.
Mocht de werkweek aangepast moeten worden, dan zou ik denken dat de werkgever in ieder de helft van de kosten zal moeten dragen. Zie de laatste alinea van bijlage VII. De 2x2,5% daar genoemd heeft betrekking op de overgang van 38 naar 36 uur, dus bij 40 naar 36 uur denk ik aan ieder 2x5%, dus 5% loonsverlaging in ruil voor 10% minder werken. (Ik ben hier dus wel flink aan het speculeren ).
En natuurlijk is er, zoals LeChat opmerkt, de vraag of je medewerker bent in de zin van de CAO, en daarvoor is bijlage I van belang. Mocht bijlage I er nooit gekomen zijn, dan vormen de salaristabellen wellicht een mooie aanwijzing. |
Feit is overigens wel dat alleen die mensen die na 1 april 2006 zijn aangenomen géén 36 urige werkweek hebben. Op alle afdelingen geldt de facto een 36 urige werkweek, behalve voor hen die later zijn gekomen. Ook mensen waarvan je zeker weet dat ze wel onder de CAO vallen. |
|
|
|
|
 |
komodo
|
Geplaatst: vr 11 mei 2007 21:25 Onderwerp: |
|
|
| bona fides schreef: | | Interessante maar volgens mij ook lastige vraag. Ter verduidelijking: ik neem aan dat jij geen vakbondslid bent, dat de CAO niet algemeen verbindend verklaard is/was, en dat je werkgever òf lid is van een werkgeversorganisatie die partij is bij de CAO, òf zelf partij is bij de CAO. Klopt dit? |
Het bedrijf zelf is partij bij de CAO. Het is een bedrijfs CAO, dus die zal niet algemeen verbindend zijn verklaard. |
|
|
|
|
 |
|
|