|
Auteur |
Bericht |
Pax et iustitia
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: di 08 mei 2007 18:33 Onderwerp: Hypotheekakte nietig? |
|
|
Stel, man en vrouw kopen nieuw huis.
Voor dit huis is een lening nodig, bank verstrekt dit. Hypotheekakte alleen door de vrouw getekend, man heeft deze niet getekend.
Bij getrouwd stel moet toch altijd de man en de vrouw tekenen, stel dat de man geen kennis had. Is dat de lening onrechtmatig? _________________ Pecunia omnia vincit |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 09 mei 2007 0:21 Onderwerp: |
|
|
Het antwoord staat volgens mij gewoon in je wetboek en wel in 1:89 BW
Maar de man en de vrouw kopen samen een nieuw huis en de man denkt dan dat het gratis is ofzo?  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Pax et iustitia
|
Geplaatst: wo 09 mei 2007 11:05 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Het antwoord staat volgens mij gewoon in je wetboek en wel in 1:89 BW
Maar de man en de vrouw kopen samen een nieuw huis en de man denkt dan dat het gratis is ofzo?  |
Nee, ik heb mij misschien fout geformuleerd. De vrouw heeft dit gedaan zonder medeweten van de man. Dat artikel is duidelijk. Maar ik doel meer op de gevolgen. Als de hypotheekakte niet geldig is, dan is de lening dus ook ongeldig verstrekt. Verliest de bank nu het recht op hypotheek op het huis, en haar geld? _________________ Pecunia omnia vincit |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 09 mei 2007 13:56 Onderwerp: |
|
|
Wat denk je zelf? Zou de bank het geld kwijt zijn? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Pax et iustitia
|
Geplaatst: wo 09 mei 2007 17:31 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Wat denk je zelf? Zou de bank het geld kwijt zijn? |
Nee, daarom vraag ik wat meer plausibel is. _________________ Pecunia omnia vincit |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 09 mei 2007 22:57 Onderwerp: |
|
|
De vrouw heeft in deze volgens mij gewoon gebonden. De enige die dat ongedaan zou kunnen proberen te maken is de echtgenoot. De gevestigde hypotheek lijkt me tot die tijd gewoon geldig.
Dat is de conclusie die je uit het genoemde artikel kunt trekken. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: do 10 mei 2007 0:30 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | De gevestigde hypotheek lijkt me tot die tijd gewoon geldig. | Dat sowieso. Er is hier immers geen sprake van nietigheid, maar van vernietigbaarheid. _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 10 mei 2007 1:02 Onderwerp: |
|
|
Ik gok dat de bank na vernietiging onmiddellijk beslag zou laten leggen op het huis. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Pax et iustitia
|
Geplaatst: do 10 mei 2007 20:48 Onderwerp: |
|
|
Hmm, ik denk dat de lening direct opeisbaar zal zijn als hypotheekakte vernietigd wordt. Dus bona fides zal wel gelijk hebben. _________________ Pecunia omnia vincit |
|
|
|
 |
|