Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 14 aug 2025 0:33
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Baas heeft geen weekendwerkmeer..contractwijziging??
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ylias

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: do 10 mei 2007 12:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Ik heb verplaatst, mij is niet opgevallen dat iets mis is gegaan.
Je vinkt het topic aan en drukt op 'verplaats' en that's it, verder hoef je niet met de tekst te knoeien o.i.d.
Theoretisch is het mogelijk dat jij nèt op 'plaats bericht' drukte toen ik op 'verplaats' drukte... misschien dat het daar aan ligt? Maar dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen.
Misschien heb je alleen op 'voorbeeld' geklikt i.p.v. 'ok'?

Het zou dus kunnen dat ik een reactie aan het schrijven was, terwijl jij op hetzelfde moment de topic verplaatste en toen ik op OK drukte ging er iets fout?Smile

Anders heb ik dan toch iets fouts gedaan.Excuses.

Laatst aangepast door ylias op do 10 mei 2007 14:52, in totaal 2 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ylias

BerichtGeplaatst: do 10 mei 2007 13:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:

De vragen die ik Ylias dus stel zijn:

Is er een praktisch probleem voor je om in plaats van op zaterdag en zondag bijvoorbeeld op dinsdag en woensdag te werken?
Speelt het probleem van de lagere beloning? Zo ja: heeft de werkgever daar dan compensatie voor geboden?
Is werkgever bereid te garanderen dat je in de toekomst weer in het weekend kunt werken wanneer er nieuwe medewerkers voor de vertrokken mensen zijn aangenomen?

Is het vertrek van 2 ervaren werknemers geen redelijk bezwaar voor het wijzigen van een contract?
Dit is een quote van de werkgever uit een emailbericht:

"Zoals besproken zijn wij gedwongen geweest om na 9 april de weekend ploegen te stoppen omdat een aantal goed opgeleide medewerkers de onderneming hebben verlaten. Hierdoor was het onmogelijk om op een verantwoorde manier het weekend werk , met in alle ploegen voldoende gekwalificeerde medewerkers, te continueren."

En het is in principe geen probleem om doordeweeks op 2 willekeurige dagen te werken. Maar ik begrijp uit een andere quote van de werkgever dat ik dus de volledige week zou moeten werken:

"In het gesprek met U heb ik u aangeboden om in de drie ploegen dienst gedurende de week te komen werken, waarbij wij met Uw voorkeuren zoveel mogelijk rekening zouden houden.."

Ik bezoek nog weleens de fysiotherapie en daar zou hij dan wel rekening mee houden. Ik zou dan van ploegen kunnen switchen. Maar dit is allemaal leuk en aardig van de werkgever, maar het gaat er mij om dat ik dus meer dan 2 dagen per week zou moeten werken. En de bedoeling was dat ik niet teveel zou werken. Ik ben wel bereid geleidelijk aan meer te werken voor zover ik kan. Maar zeker niet deze contractperiode.

Het voordeel van in het weekend werken is dus dat ik toeslagen kreeg. Op zaterdag 150% en op zondag 200%, maar ik werkte dan wel 12 uur per dag. Zo kwam ik dus op omgerekend 42 uur, gelijk aan een werkweek. Dus doordeweeks geniet ik niet van deze toeslagen. Ik heb het nooit gevraagd, maar het lijkt mij sterk dat ie mij maar 2 dagen laat werken, laat staan die 2 dagen compenseert.

En wat de toekomst betreft. Ik hoor niet meer bij de toekomst van dit bedrijf. Laatst was er een personeelsbespreking, waar ik (en een ander collega met dezelfde probleem, alleen moet hij doordeweeks naar school) niet van op de hoogte was. Ik heb de werkgever gevraagd hoe dit zomaar kan? Hij deelde mij mee dat het over de langetermijnplannen van bedrijf ging. Ik zei toen dat ik dus niet meer tot die langetermijnplannen van het bedrijf hoor en misschien daarom niet op de hoogte ben gebracht. Geen antwoord.

Maar het gaat mij eerlijk gezegd niet om wat er na 29 juni gebeurt (dan loopt mijn contract af). Voor deze werkgever hoef ik niet meer te werken. Maar tot die datum zit ik wel aan hem vast en hij aan mij. Momenteel solliciteer ik naar ander werk.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 10 mei 2007 13:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat de werkgever wegens gebrek aan personeel de weekendploegen stopt lijkt me verstandig en zijn goed recht. Dat wil niet zeggen dat hij je zomaar kan dwingen ipv 2 nu 5 dagen per week te werken. Ik lees ook nergens dat dat zijn bedoeling is.

ylias schreef:
Ik heb het nooit gevraagd, maar het lijkt mij sterk dat ie mij maar 2 dagen laat werken, laat staan die 2 dagen compenseert.

Vraag dat dan eerst maar eens...

BerichtGeplaatst: do 10 mei 2007 14:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Dat de werkgever wegens gebrek aan personeel de weekendploegen stopt lijkt me verstandig en zijn goed recht. Dat wil niet zeggen dat hij je zomaar kan dwingen ipv 2 nu 5 dagen per week te werken. Ik lees ook nergens dat dat zijn bedoeling is.

ylias schreef:
Ik heb het nooit gevraagd, maar het lijkt mij sterk dat ie mij maar 2 dagen laat werken, laat staan die 2 dagen compenseert.

Vraag dat dan eerst maar eens...

Maar wat versta je dan onder "komen werken gedurende de week"? Een week heeft 5 dagen en een weekend 2 dagen. Zo heb ik het begrepen.

Ik zou nooit klagen als ie zei "werken gedurende 2 dagen in de week". Maar denk je echt dat ik liever 2 dagen in het weekend zou werken en niet doordeweeks? De enige reden dat ik in het weekend wilde werken is vanwege de beloning en de werkduur van maar 2 dagen. Niet meer en niet minder. Het zou alleen maar beter zijn als ik met dezelfde voorwaarden doordeweeks kan werken.

Ik had dat misschien duidelijk moeten vragen. Maar van zijn kant heeft hij het ook nooit aangeboden. Nu wil ik de advocaat het werk laten doen.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 10 mei 2007 14:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sorry hoor, maar het lijkt me niet zo zinnig om ons te laten speculeren als het voor jou om één of andere reden te moeilijk, te eng of te veel werk is om zelf contact op te nemen met je baas.

Quote:
Maar wat versta je dan onder "komen werken gedurende de week"?

Gedurende de week betekent buiten het weekend.

BerichtGeplaatst: do 10 mei 2007 15:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Sorry hoor, maar het lijkt me niet zo zinnig om ons te laten speculeren als het voor jou om één of andere reden te moeilijk, te eng of te veel werk is om zelf contact op te nemen met je baas.

Quote:
Maar wat versta je dan onder "komen werken gedurende de week"?

Gedurende de week betekent buiten het weekend.

Het is niet te eng, te moeilijk of teveel werk om contact op te nemen met mijn baas. Laatste keer dat ik hem "bijna" sprak, bleek hij in gesprek te zijn. Ik moest een half uur later maar terugbellen van de assistente. Toen ik terugbelde bleek hij net vertrokken te zijn. Toen ik hem 2 weken terug aan de lijn had vroeg ik hem of ik langs kon komen en het probleem te bespreken. Hij had geen tijd omdat ie de hele week bezoek had van klanten. Ik kreeg te horen dat ik maar op papier moest zetten wat ik wilde. Maar ik wilde niet werken zoals ik meende dat hij het stelde, 5 dagen werken gedurende de week. Ok. Als ik wist dat het een optie zou zijn om maar 2dagen gedurende de week te werken dan was ik akkoord gegaan. Maar hij zou mij ook een brief kunnen sturen met de vraag of ik doordeweeks (2dagen) wil werken. Ik heb schriftelijk helemaal niets ontvangen. Ik heb dus altijd gedacht dat ie mij 5 dagen wil laten werken. En ik weet zeker dat ie dat ook (mondeling) zo heeft bedoeld.

Misschien ligt het dan toch echt aan mij, maar onder "gedurende de week" versta ik toch echt 5 werkdagen buiten de weekend. Het enige waar de werkgever rekening mee wilde houden is dat ik geen vaste ploegen hoef te draaien, zodat ik ook naar de fysio kan.

Ik vind het alleen nog weinig zin hebben om nog contact op te nemen met de baas. De advocaat zal per direct een brief schrijven en hopelijk zet de werkgever op papier wat zijn bedoelingen zijn.
Marco Knol

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: do 10 mei 2007 18:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat mij nu opvalt is dat je dus wel in staat bent ondanks je klachten, in het weekend twee diensten van 12 uur te werken. Doordeweek is een 3-ploegendienst lees ik en mij dunkt dat als je 24 uur kunt werken in 2 dagen dat je dat dan ook in 3 dagen kunt.

Dat je werkgever kennelijk onbereikbaar is is inderdaad een probleem. Dat laat echter onverlet dat nu er kennelijk onduidelijkheid is over wat van jou verwacht wordt jij als goed werknemer ook gehouden bent om te laten weten waar je dan wel toe bereidt bent. En daar heb je goede argumenten voor die je werkgever dan als goed werkgever dient te honoreren.

Resteert nog het probleem van de inkomensachteruitgang. Dat is ook relatief, want je krijgt dan ook weer (meer) WIA uitkering. (Als je die nu kreeg, met 42 uurlonen uitbetaald, dan kreeg je die waarschijnlijk ten onrechte tenzij je voorheen erg veel verdiende).
Michèle
Moderator
Michèle

Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: do 10 mei 2007 18:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duidelijk is dat er een misverstand bestaat, of in ieder geval miscommunicatie is geweest.
De werkgever heeft een grote verantwoordelijkheid in deze om de zaakjes duidelijk en helder te krijgen.
Marco Knol

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: do 10 mei 2007 19:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is juist.

Maar van de werknemer mag ook wel een en ander verwacht worden. Bijvoorbeeld dat ie even een briefje schrijft. Bijvoorbeeld dat ie kenbaar maakt beschikbaar te zijn.

Domweg stellen dat je eigenlijk niet doordeweeks wil werken en dat je niet begrijpt wat je baas nu eigenlijk precies wil lijkt mij onvoldoende.
ylias

BerichtGeplaatst: do 10 mei 2007 19:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[quote="Marco Knol"]
Quote:
Wat mij nu opvalt is dat je dus wel in staat bent ondanks je klachten, in het weekend twee diensten van 12 uur te werken. Doordeweek is een 3-ploegendienst lees ik en mij dunkt dat als je 24 uur kunt werken in 2 dagen dat je dat dan ook in 3 dagen kunt.

Maar uitganspunt blijft hetzelfde. Ik heb voor 24 uren per weekend getekend, voor zaterdag en zondag. Nu is er het een en ander omgegooid en ben ik verzocht om, zoals ik begrepen heb, 5 dagen doordeweeks te werken. Zo hoeft de werkgever geen compensatie te geven.

Quote:
Dat je werkgever kennelijk onbereikbaar is is inderdaad een probleem. Dat laat echter onverlet dat nu er kennelijk onduidelijkheid is over wat van jou verwacht wordt jij als goed werknemer ook gehouden bent om te laten weten waar je dan wel toe bereidt bent. En daar heb je goede argumenten voor die je werkgever dan als goed werkgever dient te honoreren.

Ik heb in het begin een contract getekend dat hij heeft opgesteld. Het is zijn verantwoordelijkheid om duidelijkheid te scheppen, zo zie ik het ook. Hij heeft mij mondeling te kennen gegeven dat het weekendwerk niet meer door kan gaan en mondeling heb ik daarop gereageerd en dus daarom doe ik iets fout?

Advies van de Rechtshulp was om niet in te gaan op het verzoek van de baas om doordeweeks te werken. Als ik dat wel deed dan gaf ik toe en dat zou later problemen opleveren. Ook daarom was ik niet bereid om doordeweeks te werken. Maar als de baas mij verzocht om maar 2 dagen doordeweeks te werken of maximaal 24 uur doordeweeks en dat dan ook op papier zet dan was ik daar wel degelijk op ingegaan. Het enige wat ik moet doen is tekenen. Akkoord gaan of niet akkoord gaan. Het papierwerk is zijn probleem. Hij is degene die het een en ander omgooit.

Quote:
Resteert nog het probleem van de inkomensachteruitgang. Dat is ook relatief, want je krijgt dan ook weer (meer) WIA uitkering. (Als je die nu kreeg, met 42 uurlonen uitbetaald, dan kreeg je die waarschijnlijk ten onrechte tenzij je voorheen erg veel verdiende).

Mijn salaris was gebaseerd op een 42-uur (per week) contract. Ik zat, toen ik het contract tekende nog in het ziektewet. Mijn verzekeringsarts (van het UWV) wist dat ik werk heb gevonden en gaf mij toestemming om te werken. De ziektwetuitkering zou gestopt worden indien zou blijken dat mijn schouderklachten geen rol meer speelden en ik ook het contract definief heb getekend. het werken ging een paar weken goed totdat de werkgever genoodzaakt was de werkrooster om te gooien. Toen begon de ellende. Maar gedurende het contract hoef ik niet afhankelijk te zijn van een uitkeringsinstantie.

Laatst aangepast door ylias op do 10 mei 2007 20:19, in totaal 1 keer bewerkt
ylias

BerichtGeplaatst: do 10 mei 2007 20:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marco Knol schreef:
Dat is juist.

Maar van de werknemer mag ook wel een en ander verwacht worden. Bijvoorbeeld dat ie even een briefje schrijft. Bijvoorbeeld dat ie kenbaar maakt beschikbaar te zijn.

Dat klopt. Ik heb het ook zo meegedeeld aan mijn baas in ons eerste gesprek voordat ik het contract tekende. Hij vroeg mij of dat ik ook doordeweeks wil werken. Ik heb duidelijk gezegd dat ik dat niet van plan was. In ieder geval ben ik niet beschikbaar voor hem. Ik had toen verteld dat ik in de tussentijd solliciteerde naar een parttime baan op kantoor voor doordeweeks. Omdat ik schouderklachten had wil ik niet teveel productiewerk doen. Maar de schouderklachten heb ik dus verzwegen aan de baas. Ondanks het feit dat ik niet beschikbaar ben voor hem doordeweeks heeft ie mij wel aangenomen.

Maar aan de andere kant (om het verhaal nog complexer te maken). Een collega van mij heeft dus eenzelfde contract getekend. Maar doordeweeks moet hij naar school. De baas wist hiervan. Die kan doordeweeks helemaal niet. En wat nu?

Mijn oordeel is dat de werkgever beter uitzendkrachten in dienst had moeten nemen. Maar blijkbaar komt het hem ook niet uit anders had ie dat ongetwijfeld al gedaan. Dan zal dit wel een lesje voor hem zijn.

Quote:
Domweg stellen dat je eigenlijk niet doordeweeks wil werken en dat je niet begrijpt wat je baas nu eigenlijk precies wil lijkt mij onvoldoende

Nogmaals. Ik wilde het in het begin niet. Zoals ik ook bijvoorbeeld had kunnen zeggen dat ik niet in het weekend wil werken. Dat zijn mijn eisen. Maar het gaat erom dat het weken lang nooit een probleem is geweest. Ik zeg alleen, ik begrijp uit zijn woorden dat hij bedoelt 5 dagen per week. daar stem ik zeker niet mee in. Hij heeft het nooit op papier gezet, dus kan ik het ook niet bewijzen. Hij had een aangetekend brief kunnen sturen waar ik een handtekening onder had kunnen zetten of dat ik ermee instem of niet.

Werken in het heilige weekend en dat 12 uur per dag waarbij het loon toch nooit genoeg is, is voor mij al meer dan zat. Nog meer van de werknemer vragen gaat te ver. Het denkwerk laat ik wel aan de baas over. Hij is de bedrijfsleider, die alles in goede banen moet lijden. Dat hoort bij zijn verantwoordelijkheid.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 10 mei 2007 21:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als het 3 dagen door de week is en je baas compenseert je voor het verlies van ORT én hij garandeert je dat je zodra mogelijk weer terug kunt in de weekenddienst (en is ook aan het zoeken naar personeel), dan is dat volgens mij een "redelijk voorstel" waar je op in zou moeten gaan als werknemer.

Er is iets veranderd in de bedrijfsomstandigheden, waardoor hij blijkbaar minder kan produceren c.q.produktie in het weekend even niet meer nodig is. Dat is volgens mij wel een zwaarwegend belang, dat dan afgewogen moet worden tegen jouw belang. Was jij je schoolgaande collega, dan woog jouw niet-beschikbaarheid zwaarder dan nu jij jij bent (want jij KUNT op zich wel door de week, alleen past het je niet).

Zomaar weigeren heeft echt geen zin. Je stevent alleen linea recta op een ontslag af.
ylias

BerichtGeplaatst: vr 11 mei 2007 1:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:

Zomaar weigeren heeft echt geen zin. Je stevent alleen linea recta op een ontslag af.

Kort samengevat. Ik ben dus de sigaar en mijn collega is minder de sigaar?

Ik weiger alleen meer uren te werken dan waarvoor ik getekend heb. Zou dat een reden kunnen zijn om ontslagen te worden? Ik wacht nu wel af hoe het gaat lopen nu hij schriftelijk wordt benaderd door de advocaat.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 11 mei 2007 7:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nu ja, dat van die uren weet je toch nog niet 100% zeker? Dat is een conclusie die jij getrokken hebt op grond van de bewoording. Ga gewoon in overleg met je baas.
ylias

BerichtGeplaatst: vr 11 mei 2007 13:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Nu ja, dat van die uren weet je toch nog niet 100% zeker? Dat is een conclusie die jij getrokken hebt op grond van de bewoording. Ga gewoon in overleg met je baas.

Daar heb je gelijk in. In het contract staan geen uren vermeld, maar dus alleen dat ik in het weekend werk. Het weekend bestaat uit 2 ploegen van 12 uur per dienst.

Ik wilde geen contact meer met de baas, nadat ik de advocaat heb ingeschakeld. Maar na de reacties hier op het forum heb ik toch een mailtje gestuurd met als antwoord van de baas:

"Ik ga niet op meerdere plaatsen in discussie."

Blijkbaar heeft de advocaat al contact opgenomen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds