|
Auteur |
Bericht |
Sandra en Ingrid
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 13 jun 2006 15:51 Onderwerp: Eigen woning en brandtrap van woningbouw in tuin (erfpacht) |
|
|
Wie kan ons helpen???
Wij hebben 5 jaar geleden een woning gekocht. Het betreft een woning welke in eigendom was van een woningbouwvereniging. Het was een leegstaande woning.
Naast ons bevinden zich huurwoningen welke gelijkvloers zijn. Daarboven bevinden zich ook huurwoningen, een soort gallerij dus. Aan deze gallerij zit in het midden een hoofdtrap en aan beide zijden een brandtrap waarvan 1 in onze achtertuin eindigt.
De grond hebben wij in erfpacht.
Via deze brandtrap vonden mensen het ook handig om de bus nog even snel te halen en liepen dus gewoon door onze tuin. Ook de opgeschoten buurtkinderen renden regelmatig door de tuin en haalden rottigheid uit.
3 Jaar geleden hebben wij dan ook besloten om een schutting te plaatsen met een poort die op slot kan.
De brandtrap is begroeid met klimop zodat hij niet al te erg opvalt.
Nu kwam vandaag de woningbouwvereniging van de huurwoningen (overigens is deze vereniging een fusie van o.a. de vereniging waar wij ons huis van hebben gekocht) aan de deur om te vertellen dat wij de brandtrap vrij moesten maken en houden.
Ik vroeg de man hoe het dan met onze schutting zat. Dat was in eerste instantie geen probleem, zolang de mensen de trap maar weg konden komen. Ik zei hem dat er een poort omheen staat en dat de mensen dan evengoed niet weg konden komen. Dit was volgens de man dan onze fout.
Ik heb hem weggestuurd en gezegd dat hij dan maar stappen moest ondernemen.
(Een buurvrouw wist ons overigens een tijd geleden te vertellen dat naar het schijnt de brandweer deze brandtrap ooit heeft afgekeurd omdat de trap de verkeerde kant opdraait o.i.d.)
Eigenlijk willen wij van deze brandtrap af, hij neemt zo'n 2 m2 van onze tuin in en als wij de brandtrap vrij zouden houden kost dit ons nogmaals zo'n 3 m2.
De man van de woningbouwvereniging zegt dat in ons koopcontract zou staan dat wij verantwoordelijk zijn voor het vrijhouden van de brandtrap. Dit is niet het geval.
Ook staat deze trap niet vermeld op de tekening van het kadaster. De gemeente weet ook niet hoe het in elkaar steekt en de woningbouwvereniging hebben wij vorig jaar over deze kwestie gemailed. Maar die hebben nooit iets van zich laten horen.
Nu ben ik benieuwd of de woningbouwvereniging ons kan dwingen de schutting c.q. poort weg te halen of dat wij de woningbouwvereniging de brandtrap weg kunnen laten halen aangezien dit in principe "onze eigen" grond is en de trap een gedeelte van onze tuin inneemt.
Welke (juridische) weg moeten wij nu volgen om informatie te verkrijgen en/of stappen te kunnen ondernemen??? |
|
|
|
 |
Gwenny
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 13 jun 2006 16:05 Onderwerp: |
|
|
Ten eerste lijkt mij belangrijk dat het brandweerrapport waarin de betreffende trap in genoemd wordt boven water komt.
Verder proberen aan te tonen dat er onrechtmatig gebruik wordt gemaakt van de trap.
En afwachten wat de woningbouwvereniging gaat doen.
Gwen _________________ Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
Sandra en Ingrid
|
Geplaatst: di 13 jun 2006 17:00 Onderwerp: |
|
|
Sinds de schutting geplaatst is, met poort en slot, wordt er (zover ik weet) geen onrechtmatig gebruik meer gemaakt van de brandtrap. Omdat ze er niet meer door kunnen.
Ik zal de brandweer eens bellen en vragen of er iets van een rapport is.
En afwachten doe ik zowiezo... |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 13 jun 2006 22:23 Onderwerp: |
|
|
Wel interessant. Het lijkt me dat de woningbouwvereniging zelf verantwoordelijk is voor de brandveiligheid van hun gebouw en dat dit jullie zorg niet kan zijn. Misschien rust er op 1 of andere manier een last op jullie erf, maar dan zou het kadaster dat moeten weten en dat hebben jullie al gecontroleerd.
Afwachten dus . _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Sandra en Ingrid
|
Geplaatst: di 13 jun 2006 22:56 Onderwerp: |
|
|
Als ik het ook goed begrepen heb, probeerde de man van de woningbouw het op erfdienstbaarheid te gooien???
Maar ik heb het koopcontract en de eigendomsakte er nog eens op nageslagen. Er wordt geheel niet over een brandtrap gerept. Ook niet bij het gedeelte over de erfpacht, dus kan ik niet verantwoordelijk zijn voor de trap.
Ik neem aan dat de trap hun eigendom is , dan zullen ze de trap toch moeten verwijderen van mijn "eigendom" Erfpacht is toch ook een vorm van eigendom?).?
En anders betekent dit toch dat ik de trap met het erfpacht verkregen heb en dus mijn eigendom is? Dit laatste betwijfel ik, aangezien de trap nergens genoemd wordt. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 14 jun 2006 0:40 Onderwerp: |
|
|
Als die brandtrap op de vroegere wijze 20 jaar of langer in gebruik is geweest, kan zich via verkrijgende verjaring een erfdienstbaarheid op beide erven gevestigd hebben. Dan kun je dat in het kadaster niet terugvinden. Wellicht kun je achterhalen of dit het geval is. Als de woningbouwvereniging van zo'n erfdienstbaarheid uitgaat is het wel aan hen om dit hard te maken. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Sandra en Ingrid
|
Geplaatst: wo 14 jun 2006 9:55 Onderwerp: |
|
|
Hoe zou ik erachter moeten kunnen komen? Zou dit in het gemeentelijk archief ergens te vinden moeten zijn, wanneer de trap geplaatst is?
En als zij hadden dit toch ook in het koopcontract vast moeten laten leggen? Want zij zijn de verkoper van onze woning geweest. en hadden dus de wetenschap van die brandtrap.
Dat zou dan wel misleidend geweest zijn, om door het verjaren de evt. erfdienstbaarheid gewoon af te wachten. |
|
|
|
 |
Sandra en Ingrid
|
Geplaatst: wo 14 jun 2006 15:18 Onderwerp: Woningbouwvereniging wederom aan de deur geweest |
|
|
Hallo,
even een update:
Vandaag stond er weer een meneer aan de deur van de woningbouwvereniging met hetzelfde verhaal. Dit maal een gespierde, kale vent (om te intimideren???).
Of ik de brandtrap vrij wilde maken, dit heb ik geweigerd en gezegd dat dat niet mijn verantwoording is.
Volgens die meneer wel. Ik zei dat dat betekent dat de brandtrap dan ook van mij is en dat ie er dan maar uit moet.
Toen zei hij dat dat niet kon en dat het niet mijn brandtrap is.
"Dan is ie van u en is het uw verantwoording" antwoordde ik toen. En dat hij dan maar stappen moest ondernemen.
Toen heb ik de deur dichtgedaan en is hij weggegaan.
Ik heb inmiddels de brandweer gebeld, die zouden uitzoeken of de trap afgekeurd is. Maar zij zeiden dat zij in principe geen brandtrappen keuren (nu vertelt onze buurvrouw wel eens vaker sterke verhalen...dus misschien is het niet waar).
Ik denk dat ze contact op zullen nemen met de woningbouwvereniging, want ze wilden weten welke vereniging het betrof.
Dat ze nu 2 maal achter elkaar langsgeweest zijn, kan dat betekenen dat ze al bezig zijn om stappen te ondernemen (2 maal verzocht....?)
Moet/Kan ik nu iets ondernemen??? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 14 jun 2006 22:45 Onderwerp: |
|
|
Sandra en Ingrid schreef: | En als zij hadden dit toch ook in het koopcontract vast moeten laten leggen? Want zij zijn de verkoper van onze woning geweest. en hadden dus de wetenschap van die brandtrap. |
Dus voordat jullie het huis kochten waren zowel jullie perceel als het naburige perceel eigendom van de woningbouwvereniging. Dan kan er volgens mij nooit sprake zijn geweest van het ontstaan van een erfdienstbaarheid door verkrijgende verjaring. Ik weet niet zeker of het mogelijk is bij het afsluiten van de pachtovereenkomst een erfdienstbaarheid te vestigen, maar eigenlijk denk ik dat zo'n last tot het vrijhouden van de brandtrap in de erfpachtovereenkomst zou moeten zijn opgenomen.
Ik moet hierbij wel opmerken dat ik hier het fijne niet van weet.
Zolang de woningbouwvereniging niet gedocumenteerd kan aangeven op welke grond ze meent jullie te kunnen dwingen tot het vrijmaken van de brandtrap, kun je ze denk ik het beste maar negeren. Of je zou ze een brief kunnen schrijven en daarin vragen de claim hard te maken, of jullie anders met rust te laten. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Sandra en Ingrid
|
Geplaatst: do 10 mei 2007 20:00 Onderwerp: Vandaag brief gekregen van woningbouwvereniging |
|
|
Goed......bijna een jaar later, maar de brandtrap begint nu weer op te spelen.
Vandaag de volgende brief gekregen:
Quote: | Geachte heer/mevrouw,
Tijdens een inspectieronde door een medewerker van Woonwaard zagen wij dat de klimop op de brandtrap die in uw tuin uitkomt nog steeds niet is opgeruimd. De klimop moet worden verwijderd omdat de doorgang wordt versperd.
Op 9 maart schreven wij een brief aan dit adres (abusievelijk gericht aan mevrouw X) met het dringende verzoek de klimop te verwijderen. Na 9 maart ben ik twee keer bij u langs geweest. Ik trof u helaas niet thuis. Op twee verzoeken om contact met mij op te nemen heeft u niet gereageerd. Bij calamiteiten kan de klimop voor de huurders van Woonwaard op de bovenverdieping een levensgevaarlijke situatie veroorzaken. De klimop verspert een belangrijke vluchtweg.
Wij vragen u dringend om de klimop vóór 1 juni te verwijderen. Als dit niet het geval is zal Woonwaard de klimop verwijderen en de kosten bij u in rekening brengen.
Ik ga ervan uit dat ik u een helder beeld heb gegeven van de situatie. Heeft u nog vragen? Neemt u dan gerust contact met mij op. Ik ben bereikbaar op werkdagen, behalve donderdag, via tel .......... | .
De brief die verstuurt is aan mevr. X (de hurende bewoonster tot jan. 2001) heb ik ongeopend weggegooid. Per slot van rekening mag ik niet andermans post openmaken en ik krijg soms nog steeds reclame/post met haar naam erop (Hoe onnozel eigenlijk dat deze meneer in eerste instantie niet eens gezien heeft in zijn administratie dat zij het huis verkocht hebben in 2001!?).
Inderdaad 2 kaartjes in de brievenbus aangetroffen (25 april en 2 mei gedateerd), maar wij waren op vakantie en zijn 4 mei thuisgekomen.
Dat zij de klimop verwijderen en de kosten in rekening brengen, komt nogal vreemd over. Ik zou hen kosten in rekening moeten brengen als zij mijn klimop slopen.
Hoe moet ik dit verder aanpakken? Ik neem aan dat ik zowiezo per brief een reactie moet geven met argumentering dat ik het niet eens ben met deze gang van zaken. Maak ik enigszins kans om van die brandtrap af te raken of zal ik uiteindelijk aan het korste eind trekken?
Met vriendelijke groet,
Sandra
moderatie: bericht geanonimiseerd; svp geen namen noemen |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 10 mei 2007 20:47 Onderwerp: |
|
|
Je zou een brief kunnen sturen waarin je ten eerste hen sommeert van jullie tuin en klimop af te blijven, en ten tweede vraagt naar de juridische basis voor hun verzoek. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|