Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 19:19
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Geregistreerd partnerschap en huwelijk hetzelfde?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Marja

Geslacht: Vrouw

BerichtGeplaatst: wo 02 mei 2007 1:55    Onderwerp: Geregistreerd partnerschap en huwelijk hetzelfde? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Klopt het dat het omzetten van een huwelijk in een geregistreerd partnerschap geen verschil maakt voor o.a. de belastingdienst, verzekeringen/zorgverzekeringen, de huur, enz, enz?
Ik bedoel, wanneer zo'n omzetting een feit is, moeten je dan allerlei instanties ook laten weten dat de omzetting heeft plaatsgevonden?

Op veel formulieren moet je de huwelijkse staat invullen, wat vul je dan in bij een geregistreerd partnerschap; gehuwd of ongehuwd?
Hoe zit dat eigenlijk juridisch gezien?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 02 mei 2007 8:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gehuwden en geregistreerd partners zijn voor de wet gelijk v.w.b. hun rechten en plichten, aldus 1:80 b BW, dat de titels 6, 7 en 8 van boek 1 BW van overeenkomstige toepassing verklaart op de geregistreerd partners.

De wet benoemt het echter wel anders. Zo lees je bijvoorbeeld in de wet dat een omzetting het huwelijk doet eindigen. Je kunt jezelf dus eigenlijk niet als gehuwd laten benoemen, maar om misverstanden te vermijden is het handig om even contact met instanties op te nemen daarover (ik kan me voor voorstellen dat je op formulieren wel kunt/moet aangeven dat je gehuwd bent, als dat verschil kan maken).

Voor het overige hoef je instanties waarschijnlijk niet in te lichten, juist vanwege die gelijkstelling tussen huwelijk en geregistreerd partnerschap.
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 02 mei 2007 12:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het rare is dat er op vrijwel geen enkel formulier de optie "geregistreerd partnerschap" staat..
Pet Shop Boys - Integral
Verstuur e-mail MSN messenger
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: wo 02 mei 2007 16:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat bedacht ik mij ook al. Maar goed, vaak kun je er nog wel wat achter zetten.
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 02 mei 2007 18:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Gehuwden en geregistreerd partners zijn voor de wet gelijk v.w.b. hun rechten en plichten, aldus 1:80 b BW, dat de titels 6, 7 en 8 van boek 1 BW van overeenkomstige toepassing verklaart op de geregistreerd partners.

Voor de belastingwetgeving is dit vastgelegd in art 2 lid 6 AWR.

BerichtGeplaatst: wo 02 mei 2007 23:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hartelijk dank voor de reacties.

Het is toch eigenlijk wel héél raar dat er op formulieren alleen maar 'n keuze valt te maken tussen 'gehuwd' of 'ongehuwd'. Ik heb vandaag aan een paar mensen (die ook een geregistreerd partnerschap hebben) gevraagd of zij het weten... maar die komen er zelf ook niet echt uit!

Eén van hen moest kortgeleden een formulier bij het gemeentehuis(...!) invullen en de medewerker achter de balie wist het ook niet helemaal zeker.
"Vul maar ongehuwd is", was het onzekere advies.

Er zijn ook bepaalde subsidies waarbij men moet weten of de aanvragers het gehele jaar gehuwd waren. Vul je dan 'ongehuwd' in, grijp je naar alle waarschijnlijkheid náást de subsidie. Maar vul je 'gehuwd' in... dan vertel je de waarheid niet?!
Hoe doen andere mensen met een geregistreerd partnerschap dit soort dingen, er zullen toch wel èrgens bepaalde regels beschreven staan hierover??
Verstuur e-mail
jacq

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 03 mei 2007 12:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marja schreef:
Hartelijk dank voor de reacties.

Het is toch eigenlijk wel héél raar dat er op formulieren alleen maar 'n keuze valt te maken tussen 'gehuwd' of 'ongehuwd'. Ik heb vandaag aan een paar mensen (die ook een geregistreerd partnerschap hebben) gevraagd of zij het weten... maar die komen er zelf ook niet echt uit!

Eén van hen moest kortgeleden een formulier bij het gemeentehuis(...!) invullen en de medewerker achter de balie wist het ook niet helemaal zeker.
"Vul maar ongehuwd is", was het onzekere advies.

Er zijn ook bepaalde subsidies waarbij men moet weten of de aanvragers het gehele jaar gehuwd waren. Vul je dan 'ongehuwd' in, grijp je naar alle waarschijnlijkheid náást de subsidie. Maar vul je 'gehuwd' in... dan vertel je de waarheid niet?!
Hoe doen andere mensen met een geregistreerd partnerschap dit soort dingen, er zullen toch wel èrgens bepaalde regels beschreven staan hierover??

Je moet op formulieren gehuwd invullen, omdat je vanuit de wet dezelfde rechten en plichten hebt als niet gehuwden. Het geregistreerd partnerschap is in die zin gelijkgeschakeld met het huwelijk (zie ook de berichten hiervoor van tiksimone en bona fides). Overigens is mijn ervaring dat dit op de meeste formulieren ook wordt aangegeven, maar blijkbaar is dat niet altijd zo. Overigens behoorlijk vreemd dat een gemeenteambtenaar een dergelijk advies geeft. Rolling Eyes

groet,
jacq
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: do 03 mei 2007 23:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar gehuwd opschrijven is valsheid in geschrifte Wink, want je bent het immers niet. Je positie is juridisch wel gelijk, maar je bent niet gehuwd. De omzetting doet het huwelijk immers eindigen.
Marja

BerichtGeplaatst: vr 04 mei 2007 8:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Maar gehuwd opschrijven is valsheid in geschrifte Wink, want je bent het immers niet. Je positie is juridisch wel gelijk, maar je bent niet gehuwd. De omzetting doet het huwelijk immers eindigen.

Juist, de "grote verwarring" slaat toe dus.
Niemand lijkt het met elkaar eens te zijn, óók bij het gemeentehuis weten ze er geen raad mee.

Heel idioot eigenlijk, vooral omdat het voor heel veel zaken wel degelijk uitmaakt of je als 'gehuwd' of 'ongehuwd' te boek staat.
Voor de wet is het gelijk aan een huwelijk... maar niet heus?!
Verstuur e-mail
jacq

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: vr 04 mei 2007 13:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:

Wij kalken er ook altijd tussen haakjes achter ger. partners. Hopelijk kan ik dan niet vervolgd worden Shocked

Ben het inderdaad met je eens dat het juridisch niet compleet hetzelfde is. De wettelijke basis van ger. partnerschap is in ieder geval een andere dan die van een huwelijk. De juridische gevolgen zijn (veelal) wel gelijkgeschakeld. Een van de weinige verschillen is volgens mij dat je bij een ger. partnerschap veel makkelijker uit elkaar kan (flitsscheiding), maar voor de rest zal ik het eigenlijk zo snel niet weten.

groetjes,
jacq
Marja

BerichtGeplaatst: ma 07 mei 2007 21:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inmiddels ben ik er achter gekomen dat het omzetten van een huwelijk in een geregistreerd partnerschap toch meer nadelen heeft dan je op het eerste gezicht zou denken.

Omdat deze omzetting in het buitenland niet geldig is, kun je geen nieuw huwelijk in het buitenland sluiten omdat je dan volgens de aldaar geldende regels steeds nog getrouwd bent.
Ik dàcht... dat dit het meest zwaarwegende argument was om een flitsscheiding (wat het uiteindelijk zou moeten worden) af te wijzen. Er zijn echter nog veel belangrijker redenen om niet 'te gaan' voor een flitsscheiding.

Als je ex-partner na het ontbinden van het partnerschap in het buitenland iets stoms doet en/of schulden maakt... is de andere ex daar nog steeds aansprakelijk voor in die landen! Alsof het huwelijk nooit ontbonden werd.
Dàt wist ik helemaal niet.

Nee, dan maar 'gewoon' scheiden of even wachten op de veranderingen die het kabinet (waarschijnlijk) nog gaat bedenken. Het kabinet gaat zich immers verdiepen in een nieuwe mogelijkheid om zonder tussenkomst van een rechter te kunnen scheiden.
Volgens mij kan het alleen nog wel even duren tot het zover is...
Verstuur e-mail
nieky

Leeftijd: 73
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: za 12 mei 2007 21:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marja schreef:

Als je ex-partner na het ontbinden van het partnerschap in het buitenland iets stoms doet en/of schulden maakt... is de andere ex daar nog steeds aansprakelijk voor in die landen! Alsof het huwelijk nooit ontbonden werd.
Dàt wist ik helemaal niet.
...

Even terzijde:
Dit geldt óók voor het huwelijk. Als bijvoorbeeld een vrouw in Nederland is gehuwd, in Amerika wettelijk is gescheiden, dan kan zij niet in Griekenland in het huwelijk treden.
De bron van deze informatie kan ik desgewenst geven.

Nog een tweede punt. De EU heeft het mogelijk gemaakt dat de lidlanden een administratieve scheiding invoeren. Er is dus feitelijk geen beletsel om de flitsscheiding wat beter te regelen.
Dat de politiek niet hiervoor koos, is op verzoek van de rechterlijke macht. Helaas.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds