|
Auteur |
Bericht |
Keijzer
Leeftijd: 70 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 20 mrt 2007 10:03 Onderwerp: Plichten bij recht van overpad |
|
|
Mijn huis ligt 250 meter van de weg, ons land omvat het huis van de buurman, die voor ons weiland woont en rechts van ons zandpad dat naar de weg leidt. links van dit pad ligt ons andere weiland.
hij heeft volgens ons koopkontrakt recht van overpad.
Het gedeelte tot aan zijn huis ligt steeds vol met kuilen. wij rijden er over en hij ook. Al onze beide gasten ook. en de tractoren die zo nu en dan bij ons op het land werken ( er lopen geen dieren: bomen plaatsen, grond verplaatsen) plus de tractoren die bij buurman zo nu en dan iets doen.
ons gedeelte van het pad NA zijn huis ligt er verrassend goed bij met maar weinig kuilen. wij hebben dit pad sinds wij hier 6 jaar geleden kwamen wonen nu elk jaar op laten harden met puin ( €1000,-) en de reactie van buurman is steevast: fijn dat ik rijke buren heb...
nu is mijn vraag: is hij verplicht bij te dragen in het onderhoud van het gedeelte van het pad tot aan zijn huis? wij worden het nl een beetje zat dat hij blijkbaar alle rechten heeft maar geen plichten.
en de volgende vraag: in ons koopkontrakt staat dat wij hem recht van overpad moeten geven. op zich dus geen probleem. maar hij heeft een flink weiland voor zijn huis waar hij een boer uit de buurt de schapen op laat grazen ( heel soms) en kan eigenlijk dus een pad op zijn eigen erf aan leggen!
kunnen wij dit van hem vragen en onze plicht van overpad in het contract laten vervallen? via een notaris natuurlijk. |
|
|
|
 |
Dingess
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: ma 26 mrt 2007 18:14 Onderwerp: |
|
|
Geachte mevrouw Keijzer,
Alhoewel ik dit graag wil onderzoeken en beantwoorden heb ik tot a.s. woensdag geen tijd i.v.m tentamens. Dit is een erfdienstbaarheid waardoor in ieder geval Titel 6, Boek 5 BW van toepassing is. Art 5:75 BW is een interessante artikel (bevoegdheden en verplichtingen) dus beste juristen(in spe) die meelezen. Kijk even of jullie tijd hebben en misschien deze casus voor mevrouw willen uitwerken. Als ik woensdag niks zie doe ik zelf een gooi. Heb gelukkig het boek Tekst en Commentaar en het boek Goederenrecht dus de kans is groot dat het me zal lukken. Anyway, we de kennis en tijd heeft: help mevrouw Keijzer svp.
Goetjes Dingess |
|
|
|
 |
Keijzer
|
Geplaatst: di 27 mrt 2007 13:52 Onderwerp: plichten BIJ RECHT VAN OVERPAD |
|
|
beste Dingess,
geweldig dat je dit wilt uitzoeken.
alvast mijn hartelijke dank hiervoor!
mw Keijzer |
|
|
|
 |
Keijzer
|
Geplaatst: ma 16 apr 2007 8:55 Onderwerp: |
|
|
Als ik woensdag niks zie doe ik zelf een gooi. Heb gelukkig het boek Tekst en Commentaar en het boek Goederenrecht dus de kans is groot dat het me zal lukken. Anyway, we de kennis en tijd heeft: help mevrouw Keijzer svp.
..... blijkbaar komt het er niet van. in ieder geval bedankt voor de moeite
mvg Mw Keijzer |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 16 apr 2007 22:05 Onderwerp: |
|
|
Geachte mevrouw Keijzer,
Het is wat lastig om in zijn algemeenheid hier iets over te zeggen, omdat ik niet weet of er alleen een recht van overpad is of dat er een erfdienstbaarheid gevestigd is. Hoe dat zich tot elkaar verhoudt is kort hier weergegeven.
Welke verplichtingen de partijen ten opzichte van elkaar hebben wordt bepaald in de akte van vestiging van de erfdienstbaarheid.
Als er zo'n erfdienstbaarheid is gevestigd, dan kan die worden opgeheven.
Dat staat in artikel 78 van boek 5 BW en artikel 79 van datzelfde boek. In uw geval lijkt me artikel 79 het passende artikel. U bent het dienende erf.
Als er alleen een recht van overpad is, dan vrees ik dat de kosten voor uw rekening blijven komen. Ik hoop echter van harte dat iemand met meer kennis van zaken op dit gebied mij ongelijk gaat geven. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 16 apr 2007 22:32 Onderwerp: |
|
|
Keijzer schreef: | kunnen wij dit van hem vragen en onze plicht van overpad in het contract laten vervallen? via een notaris natuurlijk. |
Vragen kan uiteraard altijd. Als hij ermee akkoord gaat, evt. tegen een vergoeding, kunnen jullie de erfdienstbaarheid via de notaris opheffen. (Ik ga ervan uit dat het om een erfdienstbaarheid gaat, al maakt dat niet per se veel uit voor deze vraag.)
Als hij niet akkoord gaat, zie ik geen mogelijkheden.
tikSimone schreef: | Hoe dat zich tot elkaar verhoudt is kort hier weergegeven. |
De uitleg op die pagina klopt niet helemaal. Wanneer iemand over een "recht van overpad" spreekt, zal denk ik meestal bedoeld worden een recht van overpad in de vorm van een erfdienstbaarheid.
Het klopt wel dat zo'n recht ook via een normale overeenkomst kan worden afgesproken. Maar wat weer helemaal niet klopt (op die pagina) is dat een erfdienstbaarheid altijd een recht van overpad zou inhouden. En het stuk over verkrijgende verjaring van een erfdienstbaarheid raakt werkelijk kant noch wal. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Keijzer
|
Geplaatst: ma 23 apr 2007 9:31 Onderwerp: recht van overpad |
|
|
als ik het goed begrijp, kan onze buur dus met een gerust geweten van ons pad gebruik blijven maken zonder hiervoor iets aan het onderhoud van het pad te hoeven doen.
En het opheffen van het recht van overpad is dus pas mogelijk als hij bijvoorbeeld zijn huis verkoopt? Of er op andere wijze andere mensen komen wonen?
mag ik u allen vriendelijk danken voor de genomen moeite? En voor eventuele nieuwe antwoorden...
Mw M Keijzer |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 23 apr 2007 11:14 Onderwerp: Re: recht van overpad |
|
|
Keijzer schreef: | En het opheffen van het recht van overpad is dus pas mogelijk als hij bijvoorbeeld zijn huis verkoopt? Of er op andere wijze andere mensen komen wonen? |
Een erfdienstbaarheid rust op de grond zelf, en gaat bij verkoop dus over op de nieuwe eigenaar.
Opheffen kan via de notaris, natuurlijk alleen met medewerking van de buurman. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 23 apr 2007 22:13 Onderwerp: |
|
|
We weten niet of het hier een echt recht van erfdienstbaarheid is.
Het kan ook een persoonlijk recht zijn, toch? En dan gaat het niet mee over. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 23 apr 2007 22:34 Onderwerp: |
|
|
Dat kan, daarom schrijf ik erfdienstbaarheid. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
koikarper
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: zo 06 mei 2007 21:48 Onderwerp: |
|
|
Dan gaat het ook over op de volgende eigenaar, want er is sprake van een kwalitatief recht. Zie 6:251 BW |
|
|
|
 |
|