Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 16 aug 2025 9:55
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Crematie - As verstrooid tegen wil familie
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
avhulsen

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: za 12 mei 2007 19:11    Onderwerp: Crematie - As verstrooid tegen wil familie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou graag advies krijgen inzake het volgende..

Gisteren werd ik gebeld door de leidster van het crematorium waar wijlen mijn oma is gecremeerd.
Ze vertelde mij dat ze een fout hadden gemaakt met de asbestemming: mijn oma is verstrooid, terwijl het uitdrukkelijke verzoek was, dat ik haar as in een urn zou krijgen.

Bij het eerste bezoek van de uitvaartverzorger aan mijn vader was gezegd dat de as verstrooid moest worden. Echter is direkt de volgende dag door mijn vader doorgegeven aan de uitvaartverzorger, dat de bestemming veranderd was: ik wilde de as namelijk in een urn hebben. Ik had een sterke en emotionele band met mijn oma en daarom is het voor mij belangrijk dat ik haar op de juiste wijze kan gedenken.

De uitvaartverzorger heeft aan het crematorium doorgegeven dat de bestemming veranderd is, dat we de as dus in een urn wilden. Het crematorium heeft hier een notitie van gemaakt.

Tijdens de uitvaartceremonie bij het crematorium hebben mijn vader en ik de ceremoniemeester nog gesproken. Hij begon zelf al over de urn, en dat we daarvoor bij het crematorium kunnen kijken om een passende urn uit te kiezen.

Enkele weken later zijn mijn vader en ik bij het crematorium geweest om een urn uit te zoeken. Aangezien het een zaterdag was, was de administratie niet geopend, maar de medewerkster gaf ons haar visitekaartje mee, met daarop tevens het typenummer van de urn. De medewerkster alsook een andere medewerker hebben we gemeld dat het mijn oma betrof. We moesten nog even contact opnemen doordeweeks om het te bevestigen.

Bij het telefoongesprek, gevoerd in die volgende week, heb ik dezelfde medewerkster weer gesproken. Zij herinnerde zich ons gesprek nog en ook de urn in kwestie en de persoon voor wie het bestemd was. We moesten alleen nog even langskomen om te tekenen voor de bestelling, tevens doordeweeks, maar dat had alle tijd verzekerde zij mij. Aangezien ik in Amsterdam woon en werk ben ik vanzelfsprekend niet in de gelegenheid om doordeweeks af te reizen naar het noorden van het land, waar het crematorium is gevestigd.

Alles leek dus goed geregeld, totdat men gisteren mij dus telefonisch benaderde.
De uitvaartondernemer heeft blijkbaar gefaald om de wijziging te veranderen op het originele formulier en het crematorium heeft met de aantekeningen en diverse contacten blijkbaar niets gedaan.

Men heeft in ieder geval nog het identificatiesteentje bewaard dat bij de crematie meegeweest is in de oven; uiteraard is dat voor mij. De kosten voor de verstrooiing hoeven natuurlijk ook niet door mij betaald te worden. Verder wil men mij in ieder geval tegemoedkomen door op hun kosten iets uit te zoeken uit hun catalogus.
Echter is daarmee mijn oma niet bij mij, zoals de bedoeling was.

Maandagavond, 14 mei aanstaande, komt de leidster van het crematorium, alsmede twee van haar medewerkers die verantwoordelijk zijn voor de uitvaart, bij mij langs om persoonlijk van gedachten te wisselen en eveneens te zien om 'iets uit de catalogus te kiezen', zoals zij aangaven.
Hoe dan ook wil ik, wanneer ik ook maar naar het veld wil waar mijn oma is uitgestrooid, op kosten van het crematorium / uitvaartverzorger daar heen kunnen gaan. Ik ben echter benieuwd wat reëel is als schadevergoeding voor deze onherstelbare fouten.

Overigens heeft mijn vader vandaag een brief van het crematorium ontvangen waarin zij schuld bekennen en zeggen er alles aan te zullen doen om een 'zo goed mogelijke regeling te treffen' met mij.

Hopelijk wilt u mijn vraag beantwoorden. Bij voorbaat hiervoor mijn hartelijke dank.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 12 mei 2007 20:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vergoeding van immateriële schade (smartegeld, niet-vermogensschade) lijkt het meest voor de hand te liggen, maar art 6:106 BW regelt dergelijke schade uitputtend, terwijl m.i. geen van de gevallen onder a, b en c hier van toepassing is. Sub c komt in de buurt, maar de mits-clausule lijkt me in de weg te staan.

Quote:
Hoe dan ook wil ik, wanneer ik ook maar naar het veld wil waar mijn oma is uitgestrooid, op kosten van het crematorium / uitvaartverzorger daar heen kunnen gaan.

En dat is interessant. Als je hard kunt maken dat je, door de fout van het crematorium, nu "gedwongen" bent kosten te maken voor vervoer naar het crematorium, dan vormen die kosten wel vermogensschade, en kun je die m.i. claimen.

De vraag is in hoeverre je juridisch de link kunt leggen tussen de fout en het reizen naar het crematorium. Ik vind dat heel lastig te beoordelen. Iemand die geen speciale band heeft met de overledene heeft natuurlijk geen recht op een reiskostenvergoeding. Maar hoe beoordeel je de speciaalheid van zo'n band?

Een echt antwoord heb ik op het moment dus niet...

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 13 mei 2007 23:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Allereerst nog gecondoleerd met het overlijden van je grootmoeder.

V.w.b. je vraag:ik denk dat het heel lastig wordt in dit geval schade te claimen. Overigens heb je, als je dat zou willen, twee adressen daarvoor, waarbij ik zelf dan met name naar de uitvaartverzorger (als coordinator en tussenpersoon tussen de familie en het crematorium) kijk.

Mocht je dat al willen doorzetten, dan denk ik dat het crematorium al vrij veel doet het leed te verzachten. Vind het echt top hoe ze deze kwestie oppakken.

Ik zou hun voorstel afwachten en dan meedelen dat je er even rustig over wilt denken.

Heb je nog iets van de uitvaartverzorger gehoord? Of houdt die zich maar opvallend stil?

En tot slot nog een persoonlijke noot: het is heel zuur dat het zo anders gelopen is dan jij graag gewild hebt, maar jouw oma is altijd bij je, hoor.

Misschien is het een idee om een mooi beeldje te laten maken dat je dan in plaats van die urn bij je hebt? Het kan een hele concrete nagedachtenis zijn aan een bijzonder iemand.

Sterkte!
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds