|
Auteur |
Bericht |
suzanne23
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: vr 27 apr 2007 15:51 Onderwerp: relativiteitsvereiste / productenaansprakelijkheidsregeling |
|
|
Klopt mijn indruk dat de productenaansprakelijkheidsregeling geen relativiteitsvereiste kent (zoals 6: 163 BW in het onrechtmatigedaadsrecht)? |
|
|
|
 |
abraxes
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: za 28 apr 2007 22:46 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat je gelijk hebt. Art 6:163 kent in vergelijk met productenaansprakelijkheid een ruimer toepassingsbereik voor relativiteit. De regeling van poductenaansprakelijkheid vereist ook wel relativiteit maar binnen het kader van die regeling, hetgeen minder ruim is en daarmee juist eerder aannemelijk. Mijns inziens bestaan de relativiteit er met name uit dat de in de regeling voorziene aansprakelijkheid kan worden ingeroepen door het subject.
Dit regeltje is zeker de boosdoener?
Art 6:188: De benadeelde moet de schade, het gebrek en het causaal verband tussen gebrek en schade bewijzen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: za 28 apr 2007 23:22 Onderwerp: |
|
|
In de productaansprakelijkheidsregeling vind ik inderdaad geen relativiteitsvereiste terug. Zo heel vreemd vind ik dat niet, want uiteindelijk bestrijkt die regeling ook maar één enkele vorm van onrechtmatig handelen, nl. het op de markt brengen van een gebrekkig product. De regeling beoogt klaarblijkelijk een ieder te beschermen die door een gebrekkig product schade lijdt in de zin van art 6:190 BW. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|