|
Auteur |
Bericht |
Heriup
Leeftijd: 70 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 22 apr 2007 17:49 Onderwerp: Werken zonder pauze |
|
|
Mijn zoon werkt bij een bedrijf met 30 man personeel zonder c.a.o.
In verband met grote vraag naar hun producten werken zij in ploegendienst,
volgens de baas moeten zij 8 uur werken maar dan zonder pauze.
Mijn vraag:mag hun baas je 8 uur laten werken zonder pauze.
zijn verdediging anders moet ik jullie minder uren betalen.
kan dat zomaar.In mijn tijd werkten we 8 uur in ploegen inclusief pauze.
In afwachting van jullie reactie verblijf ik. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 22 apr 2007 18:13 Onderwerp: |
|
|
Volgens de arbeidstijdenwet is de werkgever verplicht bij een arbeidsdienst van meer dan 5,5 uur een pauze van 30 minuten of twee van 15 minuten in te lasten, zie art 5:4 lid 2 onder a. Volgens lid 3 kan daarvan bij CAO worden afgeweken, maar dan moet er wel een CAO zijn (en dan is nog steeds een pauze van 15 minuten verplicht). Er lijkt geen andere mogelijkheid te zijn om af te wijken, al kan ik iets over het hoofd zien.
In principe hoeft de werkgever geen loon te betalen over rusttijden, maar het is voor mij daarmee niet direct duidelijk dat de werkgever inderdaad het uitbetaalde loon mag verlagen wanneer hij vanaf nu zijn wettelijke verplichtingen nakomt. Dat ligt denk ik aan de inhoud van de arbeidsovereenkomst. Als er bijvoorbeeld een bepaald bedrag per dienst is afgesproken, dan kan het m.i. niet zo zijn dat die dienst als 8 uur aan 1 stuk was bedoeld. Dat zou immers in strijd zijn met de arbeidstijdenwet. Het overeengekomen bedrag per dienst lijkt me daarom het overeengekomen bedrag per dienst van 7,5 uur plus 0,5 uur rust. Maar een ander ziet dat misschien weer anders. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
mieke2
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 23 apr 2007 10:03 Onderwerp: |
|
|
En dan is er ook nog de Arbeidsinspectie
Quote: | Een werkgever die de Arbeidstijdenwet overtreedt kan daarvoor een boete opgelegd krijgen van maximaal 45.000 euro. De ernstigste overtredingen, zoals een ongeval bij kinderarbeid of het negeren van het bevel om het werk stop te zetten, worden nog steeds via het strafrecht bestraft.
Werkgevers kunnen voortaan een boete krijgen voor het overtreden van de normen voor de arbeidstijd, de dagelijkse en wekelijkse rusttijd, de pauze en nachtarbeid. Vroeger werd hiervoor proces-verbaal opgemaakt.
|
Indien het werk van uw zoon en zijn collega's ook maar in de verste verte tevens gevaarlijk is (bediening van potentieel gevaarlijke machines, bijvoorbeeld), dan is het werken zonder rusttijden uiteraard nog veel verwerpelijker. En zeker een zaak voor de Arbeidsinspectie die dikwijls onderzoek komt doen nadat een arbeidsongeval heeft plaatsgevonden, maar die natuurlijk ook liever voorkomt dan geneest. _________________ ...free as a bird... |
|
|
|
 |
Michaelm
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 23 apr 2007 12:15 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | In principe hoeft de werkgever geen loon te betalen over rusttijden, maar het is voor mij daarmee niet direct duidelijk dat de werkgever inderdaad het uitbetaalde loon mag verlagen wanneer hij vanaf nu zijn wettelijke verplichtingen nakomt. Dat ligt denk ik aan de inhoud van de arbeidsovereenkomst. Als er bijvoorbeeld een bepaald bedrag per dienst is afgesproken, dan kan het m.i. niet zo zijn dat die dienst als 8 uur aan 1 stuk was bedoeld. Dat zou immers in strijd zijn met de arbeidstijdenwet. Het overeengekomen bedrag per dienst lijkt me daarom het overeengekomen bedrag per dienst van 7,5 uur plus 0,5 uur rust. Maar een ander ziet dat misschien weer anders. |
Ik heb zo'n vaag vermoeden dat het er wel op gegooid zal worden dat ook de werknemer had moeten weten dat hij niet 8 uur aan een stuk mag werken en dat daarom de werkgever het half uurtje pauze niet hoeft te betalen. _________________ All errors are intentional but mistakes could have been made. |
|
|
|
 |
lhovius
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 23 apr 2007 13:59 Onderwerp: |
|
|
Herriup, als je zoon jonger is dan 18 jaar gelden zelfs nog strengere regels voor doorwerken zonder pauze.
Overigens heb ik zelf helaas nog nooit mogen ervaren dat de arbeidsinspectie liever voorkomt dan geneest. Het is een onmisbare instantie, maar helaas ook onzichtbaar. Haalt wel groots de pers met strenge sanctiemogelijkheden, maar controle schiet ver tekort.
In ieder geval ben ik het met de andere reacties eens: die wet is er niet voor niets, 8 uur achtereen doorwerken is teveel gevraagd van de concentratie en geeft veel meer kans op ongevallen.
Hoe doen ze dat trouwens als een medewerker naar het toilet moet? _________________ "I'm not a lazy bum! I'm a potential workaholic with highly developed stress management skills." |
|
|
|
 |
Heriup
Leeftijd: 70 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 23 apr 2007 19:20 Onderwerp: Werken zonder pauze |
|
|
Ben hier van geschrokken de jongens werken met machines en ik ben ook niet blij met wat daar gebeurd.De werkgever dreigt zelfs over te stappen op polen want die hebben daar geen problemen mee(hij heeft ook een bedrijf in Polen)Maar met dit dreigement komt hij natuurlijk niet ver mee.
mijn zoon is 23 jaar en leeft zelfstandig.
Ik wil jullie allemaal bedanken voor de hulp.hier kunnen wij verder mee. |
|
|
|
 |
Marco Knol
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: di 24 apr 2007 13:37 Onderwerp: |
|
|
De arbeidsinspectie komt alleen na een klacht van vakbond of werknemers. Bij een individuele klacht van een werknemer zal de arbeidsinspectie deze persoon beschermen door deze persoon anoniem te houden.
Pauzes hoeven in het algemeen niet doorbetaald te worden dus het is een beetje afhankelijk van wat daarover is afgesproken in het contract. Geen pauze en dus wel werk levert uiteraard op dat er wel betaald moet worden. |
|
|
|
 |
Eva
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: wo 25 apr 2007 15:21 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef
Quote: | Als er bijvoorbeeld een bepaald bedrag per dienst is afgesproken, dan kan het m.i. niet zo zijn dat die dienst als 8 uur aan 1 stuk was bedoeld. Dat zou immers in strijd zijn met de arbeidstijdenwet. Het overeengekomen bedrag per dienst lijkt me daarom het overeengekomen bedrag per dienst van 7,5 uur plus 0,5 uur rust. Maar een ander ziet dat misschien weer anders.
|
Lijkt het je niet logischer dat het bedrag overeenkomt met 8 uur werk plus 0,5 uur rust? Dus rust in je eigen tijd zeg maar. |
|
|
|
 |
|