|
Auteur |
Bericht |
Bartaz
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM Studieomgeving (MA): UM Berichten: 58
|
Geplaatst: zo 08 apr 2007 17:59 Onderwerp: Politieagent rijdt zelf op inbeslaggenomen scooter? |
|
|
Casus:
Jantje rijdt met zijn scooter, die niet verzekerd is, zonder helm en certificaat over de openbare weg. Hij wordt aangehouden door twee politieagenten in een auto en de scooter wordt in beslag genomen. Jantje krijgt een bewijs mee dat de scooter in beslag is genomen waarop de ene politieagent op de scooter stapt en deze (ook zonder helm) naar het bureau rijdt.
Mag hij dit, aangezien hij wellicht in strijd is met de wegenverkeerswet? Mijn gevoel zegt dat hij dit mag, maar ik kan daar geen wetsbepaling bij vinden. Ik ben daarna min of meer tot de conclusie gekomen dat het doel van de agent hetzelfde doel is dat de wegenverkeerswet probeert na te streven en de materiele wederrechtelijkheid dus ontbreekt.
Wie kan dit bevestigen/ontkrachten? |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 08 apr 2007 18:25 Onderwerp: |
|
|
Leuke vraag. Ik denk dat je gelijk hebt en dat het gedrag bovendien wel onder artikel 2 Politiewet zal vallen.
Zo zie je ook vaak een motoragent over de stoep rijden .... _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: zo 08 apr 2007 20:34 Onderwerp: |
|
|
De politie heeft vrijstelling van het RVV.
Aangezien het dragen van een helm bepaald is in artikel 60 lid 1 RVV hoeft de politie zich daar dus niet aan te houden.
Arnoud |
|
|
|
 |
JBA
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 09 apr 2007 14:26 Onderwerp: |
|
|
En wat betreft de verzekering: Politiemensen zijn verzekerd indien ze op dit moment een ongeval krijgen met de bromfiets. |
|
|
|
 |
|