Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 30 jul 2025 1:12
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Een Vriendin van mij krijgt haar geld niet.
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
lxx_33

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: di 24 apr 2007 11:51    Onderwerp: Een Vriendin van mij krijgt haar geld niet. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,

Ik hoop dat ik middels dit forum een beetje duidelijkheid krijg in het volgende probleem.

Een vriendin van mij werkt al een geruime tijd in de horeca. Het vervelende wat nu is gebeurt is dat haar tas en eigendommen zijn gestolen tijdens terwijl ze op weg was naar de bank om de dagomzet af te storten.
Ook dit geld is nu weg. Het bedrag ligt tussen de 1000 en de 2000 euro.

Uiteraard meteen aangifte gedaan en omdat ook haar legitimatie en huissleutels gestolen waren meteen nieuwe sloten op de deuren gedaan enz.enz.

Nu heeft ze gewoon in het bedrijf haar arbeid vericht, alleen wilt de eigenaar van de horeca gelegenheid haar salaris niet uitkeren. Omdat hij haar verantwoordelijk wilt houden dat ze niet alleen het geld had mogen afstorten.

In mijn ogen is zijn het 2 verschillende zaken, maar de eigenaar heeft tegen die vriendin gezegd: "Als ik geen loon wil uitbetalen doe ik dat niet".

Hoe zou het nu verder moeten gaan en is hij in zijn recht of moet hij gewoon betalen? alvast heel heel heel erg bedankt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LeChat

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 24 apr 2007 12:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat zijn inderdaad 2 verschillende dingen. Hij moet dat loon gewoon uitbetalen. Ik weet niet hoeveel het is, maar wellicht helpt het als ze door een jurist (advocaat) een brief laat schrijven, met daarin de loonvordering. (Als dat haar tenminste niet teveel geld kost, wellicht komt ze in aanmerking voor een Lichte AdviesToevoeging of een gewone toevoeging - zie www.rvr.org of www.hetjl.nl ).

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 24 apr 2007 12:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij kan dit zeker niet. Het loon moet gewoon worden doorbetaald. Alleen een rechter kan bepalen of jouw vriendin verantwoordelijk kan worden gehouden voor de schade (aansprakelijk is) en dus of zij schadevergoeding moet betalen. Alleen in dat geval kan zo'n schadevergoeding eventueel met (een deel van) het loon verrekend worden. Haar baas zal daarvoor naar de rechter moeten stappen, en tot die tijd moet je vriendin gewoon haar loon ontvangen. Bovendien verplicht de wet om het loon op tijd te betalen, anders kan je vriendin zelfs nog een aanvullende schadevergoeding wegens vertraging vorderen.
lxx_33

BerichtGeplaatst: di 24 apr 2007 13:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt EJB_CH en LeChat,

Zou ik zelf ergens zo'n voorbeeld brief kunnen vinden, of moet ik echt ff via de De Raad voor Rechtsbijstand. Ik weet ook niet wat een advocaat moet kosten. Maar dat meisje verdient nog volgens mij onder de 1000 euro. Elke betaling voor haar is er 1 te veel.

Mochten jullie nog tips hebben via welke manier ik het beste kan handellen of naar de De Raad voor Rechtsbijstand gaan, dan hoor ik dat graag
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 24 apr 2007 13:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Omdat hij haar verantwoordelijk wilt houden dat ze niet alleen het geld had mogen afstorten.
Heeft hij dat ergens formeel vastgelegd, dan? Bijvoorbeeld in het arbeidscontract of het een of andere personeelsreglement?
bona fides

BerichtGeplaatst: di 24 apr 2007 13:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt me uitgesloten dat de werkneemster hier aansprakelijk gesteld kan worden voor de schade van de werkgever, ook als mocht blijken dat ze een regel heeft overtreden. Zie art 7:661 BW.

BerichtGeplaatst: di 24 apr 2007 18:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Quote:
Omdat hij haar verantwoordelijk wilt houden dat ze niet alleen het geld had mogen afstorten.
Heeft hij dat ergens formeel vastgelegd, dan? Bijvoorbeeld in het arbeidscontract of het een of andere personeelsreglement?

Beste tikSimone,

Er is niet ergens formeel vastgelegd.
Wat wel het geval is dat ze een paar dagen na de beroving een brief kreeg met daarin:

Beste blabla,

Wij betreuren heel erg wat er is gebeurt, maar je had nooit alleen het geld mogen afstorten dus ben je verantwoordelijk.

De brief heb ik hier niet helaas dus kan hem niet over typen. Maar er wordt in 99% van alle gevallen alleen door 1 persoon afgestort, omdat ze vaak maar met 2 mensen staan. Dus als je dan met zijn 2tjes geld zou afstorten is er niemand in de zaak. Maar nu is het dus een keertje verkeerd afgelopen en wilt de eigenaar zijn schade vergoed zien door dat meisje.

Help Help
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43

BerichtGeplaatst: di 24 apr 2007 20:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is uiteindelijk de baas zijn verantwoordelijkheid om zorgvuldige procedures op te stellen en te zorgen dat ze ook kunnen worden nageleefd.

Je hebt niet per sé een advocaat nodig, je zou zelfs zelf zo'n brief kunnen opstellen. Zo moeilijk is het ook weer niet, je moet gewoon goed onderbouwen waarom je je geld wilt en met juridische constructies smijten is niet noodzakelijk (maar wel leuk Wink ). Alleen heeft een logo van een advocatenkantoor of een afgestudeerd jurist nou eenmaal wat meer effect, doorgaans.

Wat trouwens wel belangrijk is, is of je vriendin wit werkt. Veel mensen in de horeca werken immers zwart of 'grijs'. Als ze zwart werkt, is het niet mogelijk de loonbetaling af te dwingen. Sad
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 105
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: di 24 apr 2007 20:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

lxx_33 schreef:
maar je had nooit alleen het geld mogen afstorten dus ben je verantwoordelijk.

Eén van de argumenten in je brief kan zijn:
Er wordt in 99% van alle gevallen alleen door 1 persoon afgestort.
We stonden maar met 2 mensen in de zaak. Dus als je dan met zijn 2tjes geld zou afstorten is er niemand in de zaak.

Moet natuurlijk wel waar zijn dat ze met zijn 2-en stonden.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 24 apr 2007 20:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kunt een brief schrijven waarin je de werkgever wijst op de rechten van de werkneemster.

Om te beginnen is ze niet aansprakelijk voor deze schade aan de werkgever, omdat er geen sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid (art 7:661 BW). Je kunt daarbij eventueel aanvoeren dat ze niet heeft afgeweken van de gebruikelijke gang van zaken enz., maar dat is niet de kern van de zaak. Dit soort schade komt eigenlijk gewoon automatisch voor rekening van de werkgever. Een lange discussie over de vraag of het in haar eentje afstorten nu wel of niet de bedoeling was moet je niet aangaan. Wijs gewoon op het artikel.

Verder mag schadevergoeding op zich wel verrekend worden, maar dan moet de vordering wel eerst vaststaan. Daarvoor moet de werkgever in beginsel naar de rechter. (Gezien art 7:661 BW is zo'n rechtsgang weinig kansrijk.)

Als de werkgever dan toch op eigen houtje besluit in te houden, dan kan de werkneemster bij de kantonrechter een loonvordering instellen waarbij het ingehouden bedrag vermeerderd met wettelijke rente en een verhoging wegens vertraging die kan oplopen tot 50% van het achterstallig loon (art 7:625 BW). Ook wel goed om te vermelden.

Als de werkneemster lid is van een vakbond kan ze die natuurlijk inschakelen.

Als de werkgever echt niet toegeeft zit er denk ik niet veel anders op dan het instellen van een loonvordering.

BerichtGeplaatst: di 24 apr 2007 20:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ze werkt inderdaad gewoon wit. Precies zoals het moet. En er waren inderdaad maar 2 mensen aanwezig.

Mocht er ergens een voorbeeld briefje zijn met ietswat juridische termen dan hou ik me aanbevolen.

In ieder geval heel erg bedankt alvast.
Nu ik dit lees zal ze toch een stuk geruster zijn.

Nu nog ff de juiste brief hebben of aan de juiste touwtjes trekken en er is weer zon achter die donkere wolken.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 24 apr 2007 23:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En even ter aanvulling: uit de jurisprudentie komt naar voren dat een werknemer wel héél erg gek moet doen wil er sprake zijn van dat "opzet of bewuste roekeloosheid".

bona fides schreef:
Je kunt daarbij eventueel aanvoeren dat ze niet heeft afgeweken van de gebruikelijke gang van zaken enz., maar dat is niet de kern van de zaak.
Klopt, maar ik zou het toch wel even zijdelings vermelden en ook dat de werkgever dat echt weet. Je weet maar nooit waar dat nog eens goed voor is Wink

Nou kom op lui, stellen we samen even een superbriefje op?

Ik maak een begin en jullie verbeteren:

Quote:
Geachte heer X,

Uw brief van xxxx betreur ik zeer. Zoals u bekend is zijn wij genoodzaakt in ons eentje naar de bank te gaan om het geld te storten en van een regel om dat met minimaal twee personen te doen is mij niets bekend.
Het gebeurde is erg vervelend, zowel voor u als voor mij, dus misschien is het goed om zoiets toch eens te regelen.

Voor zover u mij aansprakelijk wilt stellen voor de geleden schade wijs ik u op artikel 7:661 BW, dat inhoudt dat de schade in dergelijke gevallen door de werkgever gedragen wordt.

Met vriendelijke groet,

JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 105
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: di 24 apr 2007 23:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[quote] Nou kom op lui, stellen we samen even een superbriefje op? Ik maak een begin en jullie verbeteren [quote]
Doen we. Maar ik laat het aan jullie over.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 24 apr 2007 23:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Klopt, maar ik zou het toch wel even zijdelings vermelden en ook dat de werkgever dat echt weet. Je weet maar nooit waar dat nog eens goed voor is Wink

Maar dan ook niet meer dan zijdelings. Als je je primair beroept op de gebruikelijkheid van het handelen geef je de werkgever het idee dat hij kan winnen door die gebruikelijkheid in twijfel te trekken. Je hebt dan je oersterke positie gebaseerd op art 7:661 BW ingeruild voor een welles-nietes spel, jouw woord tegen het zijne en je weet niet wat de collega gaat doen. (Voor de rechter valt dat dan wel recht te trekken, maar je wilt er juist in de onderhandeling uitkomen.)

Zo zie ik het...

Quote:
Ik maak een begin en jullie verbeteren:

Ik zou het omdraaien, eerst art 7:661 BW. De brief geeft nu de indruk dat het toch hangt op de vraag of dit tevoren geregeld was.

Hoe denken anderen erover?

Leeftijd: 49

BerichtGeplaatst: wo 25 apr 2007 7:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Om haar loon te krijgen hoeft die vriendin in die brief helemaal niet in te gaan op de zaak van aansprakelijkheid. Ze heeft recht op haar loon totdat een rechter op vordering van de werkgever aansprakeljkheid vaststelt. Dát zou ik opschrijven. Mijn advies zou dan ook zijn om er inhoudelijk helemaal niet op in te gaan. Ze kan het wel doen, maar het hoeft niet, dat is nu juist het hele punt. Het gevaar is - als ze het wel doet - dat ze dingen schrijft die later, mocht de aansprakeljkheidszaak voor de rechter komen, tegen haar gebruikt worden.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds