Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 0:03
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Oplichting?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Aliyaah

Aliyaah

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: di 17 apr 2007 19:42    Onderwerp: Oplichting? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hey allemaal!!!

Ik heb een klein vraagje (zaakje) wat ik met jullie wil delen, en ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Het is echtgebeurd ( nog steeds aan de gang eigelijk) Maar ik heb jullie hulp nodig want ik kom er niet in me eentje uit.

Ik ken een meisje en die vroeg mij om hulp.

Ze kende een jongen voor een tijdje en dat ging over het algemeen erg goed.. maar het is nu zo dat ze door hem diep in de sh** zit.. Ze leende hem haar pinpas en alles.. maar dat was voornamelijk omdat hij eerst te vertrouwen was.. Ze heeft nu ongeveer een schuld van 8000 euro.. ook heeft ze een telefoon abonnement voor hem, op haar rekening staan.

hij zegt wel dat hij gaat betalen, maar dat doet hij niet..

nu is het zo dat zij niet de enige is wie hij oplicht, er is waarschijnlijk nog een andere man waar deze jongen een schuld van een paar duizend euro heeft..

En nu is mijn vraag wat kan ze het beste doen.. ze dacht eraan om een advocaat in te schakelen maar omdat ze geen geld heeft, wilde ze een pro deo advocaat inhuren (maar ik dacht dat je dze gwn aangewezen krijgt??)

Daarnaast vroeg ik me af of het hier wl om oplichting gaat, hheb al wel de wet erop nageslagen maar ik zit in de knel..

Ik wil haar snel helpen, omdat het al bijna 7 maande geleden is voordat dit begon, en ze wil er zo snel mogelijk van afkomen..

zo help me out please!!!!

hoe kan ze deze zaak het beste aanpakken???

thanx!!!!!!

liefs

Aliyaah

Moderatie: titel aangepast

Dit is echt leuk: registreer je hier!!http://www.moneymiljonair.nl/registreren.php?ref=krimo
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Aliyaah

Aliyaah

BerichtGeplaatst: di 17 apr 2007 19:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

oww wilde nog effe zeggen : sorry voor me taalgebruik Embarassed Embarassed

Dit is echt leuk: registreer je hier!!http://www.moneymiljonair.nl/registreren.php?ref=krimo
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 105
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: di 17 apr 2007 20:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aliyaah,
Eigenlijk kan ik je niet helpen, heb er ook geen weet van.
Is de pinpas al geblokkeerd, het telefoonabonnement al beëindigd?
Kijk even op www.hetjl.nl of ze in aanmerking komt voor gesubsidieerde rechtshulp.

Groetjes,
Jet.
Aliyaah

Aliyaah

BerichtGeplaatst: di 17 apr 2007 20:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JetKroket schreef:
Aliyaah,
Eigenlijk kan ik je niet helpen, heb er ook geen weet van.
Is de pinpas al geblokkeerd, het telefoonabonnement al beëindigd?
Kijk even op www.hetjl.nl of ze in aanmerking komt voor gesubsidieerde rechtshulp.

Groetjes,
Jet.

Jet,
Bedankt voor je reactie. Het is haar eigen pinpas, maar de pas is niet geblokkeerd of iets. Het abbonnement zal binen 10 dagen worden beindigd dat wel. Bedankt voor je sugesstie, ik zal het haar doormailen.

Ik vind het zoo zielig voor haar dat ik haar niet kan helpen Crying or Very sad Crying or Very sad

Ik hoop dat iemand anders nog suggesties heeft!!!!!!

tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 17 apr 2007 23:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, morgen aangifte doen bij de politie. Dit lijkt me wel een gevalletje 326 Sr. In het strafproces zich stellen als benadeelde partij.

Verder: pinpas natuurlijk meteen blokkeren en even maatregelen treffen om "uitpraten" door de meneer in kwestie te voorkomen.

Zo'n loverboy-situatie is dit .... bah.
mieke2

mieke2

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 18 apr 2007 10:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hardstikke rot voor dat meisje, Aliyaah. En om erger te voorkomen: direct aangifte doen bij de politie. Zo'n gast blijft immers slachtoffers maken als hij niet stevig wordt gestopt.

Alles waar hij misbruik van maakt blokkeren (bankpas, telefoonabonnement en evtl. andere dingen als bijv. huissleutels e.d.). En laat ze in overleg met de politie kijken of ze risico's loopt door hem aan te geven (wraakacties, of zo, van hemzelf of door vriendjes van hem).

Je schreef niet of ze wettelijk minderjarig of meerderjarig is, en hoe dat met haar ex-vriendje zit. Dat zal wel van belang zijn. En als het haar niet zo gauw lukt om juridische bijstand te krijgen zodat ze het geld kan gaan terugvorderen: misschien wil politie haar verwijzen naar Slachtofferhulp ter plaatse, want die mensen weten ook op dat gebied goed de weg. Trouwens, dat kan ze hen ook rechtstreeks vragen.

Of het (ook afhankelijk van leeftijden) hier idd om bewuste oplichting gaat (naar de letter van de wet), durf ik niet stellig te zeggen met deze informatie. Maar er is grof misbruik gemaakt van haar vertrouwen, en ze moet aanvoeren dat ze nooit toestemming heeft gegeven om haar zo te benadelen.
Waarom heeft ze de situatie al zoveel maanden laten bestaan? Was ze (blind) verliefd? Hoe kon haar bank toelaten dat ze zo'n schuld opbouwde? Trokken die niet aan de bel? Of was ze bang voor hem? Had ze reden om bang (geïntimideerd) te zijn? Heeft ze eerder om hulp gevraagd, anders dan dat jij nu tegen haar probleem aanliep? Het antwoord op die vragen is ook van belang voor een jurist zowel als voor de politie.

Een laatste opmerking: dan mag je nog blij zijn dat zo'n meisje niet intussen gedwongen in een of ander bordeel in Antwerpen of in een grote Duitse stad zit....

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 18 apr 2007 11:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Pro deo-advocaten worden niet toegewezen door e.o.a. instantie (dat is in eerste instantie wel het geval bij strafzaken, afhankelijk van wie parketdienst heeft). Ze kan dus wel zelf een advocaat zoeken, nu doet niet iedere advocaat zaken op toevoegingsbasis, maar vaak staat dat ook wel op de website v/h kantoor vermeld. Het lijkt mij inderdaad verstandig dat het meisje een advocaat zoekt, zeker gezien de hoogte van het bedrag. Deze kan haar dan helpen door de jongen een brief te sturen met een termijn voor terugbetaling, etc. Soms helpt het al als de 'schuldige' ziet dat er serieus werk van wordt gemaakt met/door een advocaat.

Aliyaah

BerichtGeplaatst: wo 18 apr 2007 11:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor jullie reactie!!! Ik zal het haar meteen doorgeven!!! Ze is idd meerderjarig, het is het gewoon een stomme actie van haar. Ik schrok ook ontzettend toen zze mij opbelde, en met dit verhaal kwam. Het is iets wat ik echt nooit van haar had verwacht!!!

Maar bedankt!!! Ik ga het meteen doorgeven, mocht iemand nog met sugessties komen dan hoor ik dat graag!!!

Liefs Aliyaah

mieke2

mieke2

BerichtGeplaatst: wo 18 apr 2007 11:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LeChat schreef:
Pro deo-advocaten worden niet toegewezen door e.o.a. instantie (dat is in eerste instantie wel het geval bij strafzaken, afhankelijk van wie parketdienst heeft). Ze kan dus wel zelf een advocaat zoeken, nu doet niet iedere advocaat zaken op toevoegingsbasis, maar vaak staat dat ook wel op de website v/h kantoor vermeld. Het lijkt mij inderdaad verstandig dat het meisje een advocaat zoekt, zeker gezien de hoogte van het bedrag. Deze kan haar dan helpen door de jongen een brief te sturen met een termijn voor terugbetaling, etc. Soms helpt het al als de 'schuldige' ziet dat er serieus werk van wordt gemaakt met/door een advocaat.

Er is een mogelijkheid voor iedere cliënt van een jurist ook in civiele zaken om voor (zeer) verminderd tarief van de diensten van zo'n advocaat gebruik te kunnen maken. De zogeheten gesubsidieerde rechtsbijstand.
Of je daarvoor in aanmerking komt hangt af van je inkomen en je vermogen. (Waarbij de waarde van een eigen woning na aftrek hypotheekschuld bijv. niet als vrij te besteden vermogen wordt gezien, want dat is het ook niet. En meer van dergelijke begripvolle i.e. praktische regels). Zie voor meer informatie bijvoorbeeld ('t is niet om reclame te maken) hier en dus hier: Raad voor Rechtsbijstand
LeChat

BerichtGeplaatst: wo 18 apr 2007 12:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat zeg ik toch ook? De TS spreekt in de openingspost alleen van een aangewezen pro-deo advocaat en ik leg uit dat die in civiele zaken *niet* worden aangewezen, maar dat je zelf naar een advocaat naar keuze toe kunt stappen, *alleen* dat niet iedere advocaat zaken op toevoegingsbasis doet. M.n. grote (dure) kantoren die veel voor bedrijven werken, zijn daar niet zo happig op.

De eigen woning wordt niet geheel buiten beschouwing gelaten, als iemand boven een bepaald bedrag hypotheekvrij bezit (eigen vermogen dus) heeft, wordt dat wel in de berekening meegenomen. Maar dat zal in het geval van het meisje in deze casus vast niet spelen.

mieke2

BerichtGeplaatst: wo 18 apr 2007 12:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LeChat schreef:

Dat zeg ik toch ook?

M'n antwoord was niet bedoeld als correctie, maar als informatie.
LeChat

BerichtGeplaatst: wo 18 apr 2007 13:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oké Smile

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 18 apr 2007 19:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is het aardige van je als slachtoffer stellen in de strafzaak. Je kunt dan nl. wel de hulp van een advocaat inroepen, maar er zijn ook nog een OvJ en een rechter die hun best doen.
jvdl

Leeftijd: 55
Geslacht: Man
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: wo 18 apr 2007 20:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit zijn altijd bijzonder spijtige situaties.

Maar, in hoeverre is hier sprake van bot gezegd 'eigen schuld' en hoezeer wordt dat principe meegenomen in een besluit van een rechter. Een meerderjarig persoon moet toch ook worden geacht volwassen besluiten te kunnen nemen. Dat geldt voor het geven van een pinpas, maar ook weer bij het terugdraaien van zo´n genomen beslissing. Ik snap ook wel dat dit soort kwesties niet zo makkelijk liggen maar ik vroeg mij af wat jullie mening is vwb het opdraaien voor zelf genomen acties zonder direct te kijken naar de hoogte van eventuele uitstaande schulden.

Hulp moet natuurlijk geboden worden waar en wanneer nodig maar wellicht weten de meer ervaren en geschoolde medeforumgenoten in hoeverre mijn aanname daadwerkelijk wordt meegenomen in rechterlijke besluiten.

Daarbij komt natuurlijk ook dat de betrokken jongen ook zijn waarheid heeft denk ik. Maar goed, dat is misschien te veel offtopic.
lexine

BerichtGeplaatst: wo 18 apr 2007 21:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Dat is het aardige van je als slachtoffer stellen in de strafzaak. Je kunt dan nl. wel de hulp van een advocaat inroepen, maar er zijn ook nog een OvJ en een rechter die hun best doen.

Ik hoop toch van harte dat de rechter in haar best doen niet verstaat dat zij de verdachte a priori schuldig acht?
De OvJ zal zeker haar best doen voor het slachtoffer, hopelijk want mijn ervaring is wat minder qua OvJ Crying or Very sad , maar de rechter is nog immer onpartijdig. (Of ik moet de afbraak van de laatste rechten van de burger echt gemist hebben).

On Topic:
Het slachtoffer kan ook zelfstandig een beroep doen op slachtofferhulp. Als zij aangifte doet, wat wel verstandig is, kan SH haar wel verder helpen met een toevoging en het stellen als benadeelde. (SH had weer positive ervaringen )
Iig Sterkte
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds