|
Auteur |
Bericht |
christel
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 16 apr 2007 0:27 Onderwerp: Opzetten bewonerscommissie |
|
|
Ik studeer zelf rechten, maar alle tips met betrekking tot het opzetten van een bewoners- / huurderscommissie zijn van harte welkom!
Zo ver ben ik zelf tot nu toe gekomen:
De commissie wil ik in gaan schrijven als een vereniging of een stichting, omdat er dan meer rechten aan ontleend kunnen worden, onder andere aan de Wet op overleg huurder verhuurder.
Mijn vragen zijn:
Wat als de verhuurder medewerking blijft weigeren?
Wat is de beste optie? Vereniging of stichting?
Heeft deze inschrijving bij een notaris uiteindelijk (ik zal de inschrijving doen en als contactpersoon fungeren) voor mij belastingtechnisch gevolgen? Daar kom ik niet helemaal uit. Het is een commissie, die geen winst zal behalen.
Alle tips zijn welkom! Thanx!! |
|
|
|
 |
bolletje
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 16 apr 2007 12:31 Onderwerp: |
|
|
Als ondernemer/oprichter van stichtingen/bestuurder enzo, wil ik wel even meedenken. Vraag 1: wat zou het doel van je commissie zijn? |
|
|
|
 |
christel
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 16 apr 2007 23:54 Onderwerp: |
|
|
Alvast bedankt!
Het doel is het behartigen van de belangen van de huurders en meer weerstand kunnen bieden aan de (niet altijd even correcte) particuliere verhuurder.
Er zijn veel problemen met de verhuurder en ik heb de hoop dat we verenigd iets meer hier tegen kunnen doen! |
|
|
|
 |
bolletje
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 17 apr 2007 11:15 Onderwerp: Re: Opzetten bewonerscommissie |
|
|
christel schreef: |
(1) Wat als de verhuurder medewerking blijft weigeren?
(2) Wat is de beste optie? Vereniging of stichting?
(3) Heeft deze inschrijving bij een notaris uiteindelijk (ik zal de inschrijving doen en als contactpersoon fungeren) voor mij belastingtechnisch gevolgen? |
(1) Grof ingedeeld zijn er 2 situaties: die waarbij de verhuurder weigert om X te doen, terwijl er (a) wel een juridische verplichting daartoe ligt, contractueel dan wel wettelijk; (b) geen juridische verplichting daartoe ligt. In geval (a) kan je commissie in de onderhandeling met verhuurder op die situatie wijzen, evt. dreigen met juridische stappen, bijv. dagvaarding, melding bij toezichthouder, etc.. In geval (b) kan je commissie dreigen met niet-juridische actie, bijv. creatieve stiptheidsacties. Bijv. de automatische incasso van de huur opzeggen, allemaal afzonderlijk bezwaarschriften tegen een huurverhoging sturen, etc. Als je de verhuurder laat weten dat dit een dreigend gevolg is van zijn weigering tot X, komt hij wellicht tot inkeer. Voordeel van de commissie is dat je samen goede acties kunt bedenken en goed kunt coordineren.
(2) Een vereniging ligt meer voor de hand. Dit geeft de huurders meer reden om zich aan te sluiten, zowel in rechte als in actie. Want als je een stichting opricht, heb je een paar mensen die het bestuur vormen, en in de praktijk laten de andere huurders dan graag het werk over aan de bestuurders.
(3) Een vereniging kan zonder notaris opgericht worden, bij mijn weten. Inschrijving gebeurt hooguit bij de Kamer van Koophandel, maar lijkt mij in beginsel onnodig. Fiscale gevolgen zie ik niet. Wat je nodig hebt, is een taakverdeling: voorzitter, penningmeester, secretaris. Begin er niet aan als je niet direct een paar enthousiaste medewerkers hebt. Dan kun je nog beter af en toe wat informeel overleg met medehuurders houden en tot gezamenlijke acties besluiten.
Tenslotte: houd er altijd rekening mee dat huurder en verhuurder vanuit verschillend belang en perspectief naar een kwestie kunnen kijken. Zelfs al voel je dat je helemaal "in je recht" staat, dan kan dit een moreel oordeel zijn, waarbij de ander een heel andere beoordeling heeft. Als je dan het gevecht aangaat, krijg je waarschijnlijk twee verliezers. Beter is het om in zulke situaties meningen te blijven uitwisselen, eventueel samen te besluiten tot mediation. Laat het vuur van je rechtvaardigheid branden, maar kijk uit dat jullie mooie woonplek niet in de hens gaat.
Succes!  |
|
|
|
 |
|