Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 0:30
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Beëindiging samenwonen
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gerard Smit

Leeftijd: 55
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: di 10 apr 2007 21:15    Onderwerp: Beëindiging samenwonen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Ik heb hier al aardig wat gelezen en flink wat opgestoken, maar in mijn situatie blijf ik toch met een aantal vragen zitten. Eerst mijn verhaal in een notendop:

Ik heb een bijna een jaar samengewoond, met een vrouw die, toen we gingen samenwonen, geen of nauwelijks inkomen had.

Geen probleem, ik verdien redelijk, dus voor even kon ik de uitgaven voor ons beiden wel dragen. Mondeling afgesproken dat zij direct een baan ging zoeken, en zodra ze werk had gevonden, zouden we de kosten van het huishouden delen.

Na korte tijd had ze een baan, maar meebetalen, dat deed ze niet. Elke keer weer een andere smoes. Eerst haar schulden inlossen, dan weer hier wat moeten betalen, dan weer daar. In het kort is de relatie o.a. hierdoor na bijna een jaar gestrand. Ze is daarop op mijn verzoek vertrokken met haar kleding en eigen administratie.

Nu eist ze haar deel van de gezamelijke inboedel op, waar ze een deel van meegebracht heeft toen we gingen samenwonen. Inmiddels woont ze ergens anders, maar staat tot nu toe nog ingeschreven op mijn adres.

Ik stelde toen voor: eerst financieel e.e.a. afwikkelen, daarna inboedel verdelen. Ik heb berekend dat ik nog ongeveer € 4000 van haar tegoed heb aan gezamelijke kosten als hypotheek, gas/water/licht, en aan haar geleend geld. Zij weigert echter om dit te betalen, maar slechts € 400 wil ze betalen.

Ze dreigt nu echter met de kantonrechter, omdat ik geen recht zou hebben om de inboedel vast te houden, ook al wil zij niet betalen, en ik zou geen recht hebben om haar de toegang tot mijn woning te ontzeggen. Mijn vragen zijn nu als volgt:

Maakt het verschil uit of ze nog in het GBA ingeschreven staat op mijn adres? Dit is nu nog zo, maar niet lang meer. Haar inschrijving op mijn adres staat in onderzoek bij de gemeente, en zal binnenkort beëindigd worden. Ik heb ergens gelezen dat dit wel degelijk verschil zou uitmaken?

Kan en mag ik haar de toegang tot mijn woning ontzeggen? De woning is mijn eigendom, en staat notarieel op mijn naam van voordat we gingen samenwonen. En als er politie aan te pas komt, moet ik haar dan toegang verlenen?

Zal een kantonrechter er van uit gaan dat, omdat het mijn koopwoning is, daarom de inboedel in de woning in principe aan mij toebehoort?

Klopt het dat zij van elk inboedelstuk zal moeten aantonen dat het haar bezit is?

Hoe zit het als een derde partij beweert dat hij inboedelstukken aan haar in bruikleen heeft gegeven? Heb ik daar iets mee te maken, zonder dat ik hier weet van heb gehad, en er geen bruikleenovereenkomst of iets dergelijks door mij ondertekend is?

Is het wettelijk gezien redelijk om te verwachten dat iemand meebetaald aan de kosten van de gezamenlijke huishouding, zolang je samen onder een dak woont, en beiden ongeveer gelijke inkomsten hebben?

Zal een rechter hier rekening mee houden, of is het voor mij: eigen schuld, dikke bult? Er staat (helaas) niets op papier, geen samenlevingsovereenkomst.

Ik heb elders op dit forum al gelezen dat de kosten van een rechtszaak vrij hoog op kunnen lopen, en dat in zo'n geval de kosten al snel meer worden dan de waarde van de gedeelde inboedel. Hoe hoog zijn die kosten ongeveer, van een zaak bij het kantongerecht voor haar?

En het allerbelangrijkste: indien ik voor de rechter gedaagd wordt, maak ik dan een kans om er goed uit te komen, of kan ik naar mijn geld fluiten, moet de inboedel afgeven, en kan ook nog eens veroordeeld worden voor het betalen van de rechtszaak?

Al met al zit ik met mijn handen in het haar, maar voordat ik het tot een rechtszaak zou willen laten komen, kan ik wel wat informatie gebruiken denk ik...

Alvast heel hartelijk bedankt voor alle informatie die jullie mij over dit onderwerp kunnen geven.

Gerard
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 105
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: di 10 apr 2007 21:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gerard,
Rot voor je. Ik kan je juridisch hierin helaas niet bijstaan. Wel kan ik je zeggen dat de soep niet zo heet gegeten wordt als hij wordt opgediend.
JetKroket

JetKroket

BerichtGeplaatst: wo 11 apr 2007 11:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kan niemand Gerard helpen?
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 11 apr 2007 13:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ben d'r over aan het nadenken, want het begroot me echt, deze situatie, maar heb op dit moment geen tijd het allemaal uitgebreid uit te puzzelen. Verstandigste advies nu is: toch even met terzake deskundige professional overleggen. Het gaat om veel geld.

Alvast wel een schot voor de boeg: v.w.b. de goederen en de verdeling daarvan geldt in dit geval volgens mij gewoon de toepasselijkheid van de bepalingen van de eenvoudige gemeenschap (titel 7, boek 3 BW, art 166 e.v.). Kijk alvast eens naar bijv. 3:179 BW. Dat gaat niet alleen over verdeling van de in de gemeenschap vallende goederen, maar ook de schulden. En ik denk dat je de normale huishoudelijke kosten als gas en licht welals schulden zou mogen betitelen.

Tip aan Gerard: noem het niet haar hypoheekbijdrage. Betitel dat eerder als bijdrage in de woonkosten.

Maar goed, moet dus nog vervolgd worden.
JetKroket

JetKroket

BerichtGeplaatst: wo 11 apr 2007 15:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gerard,
1: Laat haar zo snel mogelijk uitschrijven op jouw adres.
2: Als zij kan bewijzen (bijvoorbeeld door middel van een aankoopbon) dat een boedelstuk van haar is, laat het haar dan meenemen.
3: Zenuw niet over een gerechtelijke procedure. Hier is makkelijker mee te dreigen, dan te doen uitvoeren.
Het lijkt me dat na 1 en 2 er niet zoveel overblijft voor haar.
Voor jou wel. Je hebt immers berekend dat nog 4.000,= van haar tegoed hebt!
Gerard Smit

BerichtGeplaatst: wo 11 apr 2007 20:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi allemaal,

Ik heb vandaag met de Jurofoon gebeld, is niet zo duur als bij een advocaat naar binnen stappen, en ik moet zeggen dat ik perplex stond van de terzakekundigheid van de jongedame die mij te woord stond! Tennminste, daar ga ik voor het gemak wel even van uit.

1) mijn vordering van € 4000,00.
Daar zou ik niet zoveel mee kunnen, aangezien er niets op papier is gezet, en een kantonrechter zal zo'n (mondelinge) overeenkomst als het samen delen van de kosten van bewoning, bewezen willen zien. Als mijn ex-vriendin stelt dat het niet waar is wat ik zeg, dan zou ik al snel met mijn mond vol tanden staan? De rechter heeft verder niet veel met redelijkheid en logica, maar staaft wat ik stel simpelweg aan wat er in de wet over geschreven staat. En dat zou niet veel positiefs zijn.

2) de inboedel.
Daar zou mijn 'kracht' liggen: in principe zou het zo zijn, dat inboedel aanwezig in mijn woning, mijn eigendom zou zijn totdat anders bewezen wordt? Indien ik zou stellen dat de inboedel mij geschonken is, bijvoorbeeld gedeeltelijk in plaats van het betalen van een bijdrage in de woonkosten ( Wink naar tikSimone) aan mij , en ik geen bruikleenovereenkomst heb getekend, zou dat de bewijspositie van mijn ex (wat een rotwoord) veel lastiger maken. Dit aangezien ik om iets geschonken gekregen te hebben, dit juist niet zelf aangekocht kan hebben. Een aankoopbonnetje zou geen bewijs leveren dat een inboedelstuk niet aan mij geschonken zou zijn? Ik heb geen idee of dit zou werken, maar ik ben er niet echt voor om te gaan jokken. Al moet ik zeggen dat er aan de andere kant ook al aardig wat afgelogen wordt, dus dat zal voor een rechter niet anders zijn, ben ik bang. In ieder geval zou het stellen van een schenking mijn positie wel verstevigen, denk ik?

Overigens heb ik een briefje in de brievenbus ontvangen, dat mijn ex komende dinsdagavond 'haar deel' van de inboedel op wil komen halen. Dat zal betekenen haar eigen meegebrachte inboedel, maar ook een deel van de gezamenlijke inboedel, verwacht ik. Over een betaling wordt niet gesproken, dus daar kan ik in dat geval naar fluiten volgens mij.

3) Volgens de jongedame van de Jurofoon kan ik, en is het zelfs verstandig op dit moment, als eigenaar van mijn woning, haar de toegang ontzeggen tot mijn woning, en sta ik daarmee in mijn recht als eigenaar.

Haar inschrijving op mijn adres zou geen enkel bewijs zijn voor een rechter? Volgens de Jurofoon bestaat er niet zoiets als een 'woonrecht', waardoor er aan een inschrijving in het GBA geen rechten zijn te ontlenen.

De politie is trouwens een andere mening toegedaan: volgens hen kan ik haar de toegang niet ontzeggen zolang ze ingeschreven staat op mijn adres. Iemand enig idee wat nu de waarheid is in deze?

In ieder geval, als ik 3:178 BW lid 2 goed begrijp, zou ik aan de rechter kunnen vragen om haar eerst de 'schuld' te laten betalen, alvorens er tot verdeling van de inboedel wordt overgegaan? Dat zou natuurlijk goed nieuws zijn, want daarmee sta ik een stuk sterker in mijn schoenen, of begrijp ik het toch verkeerd?

Overigens worden de sloten van mijn woning zeer binnenkort vervangen, en zal ook de uitschrijving bij het GBA niet lang meer op zich laten wachten, hoop ik. Ik zit er over te denken om haar de toegang tot de woning te ontzeggen, en dan af te wachten wat er volgt.

tikSimone, ik heb er alle begrip voor dat je niet je vrije (of juist niet vrije) tijd in mijn probleem kunt steken! Ik ben gewoon al erg blij met elk beetje hulp dat jullie mij kunnen bieden Very Happy

Het geeft me toch een beetje het gevoel dat ik er niet alleen voor sta.
Hebben jullie nog een idee over wat ik hierboven geschreven heb?

Bedankt weer!

Gerard
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: wo 11 apr 2007 21:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan me niet voorstellen dat uit een inschrijving een woonrecht voortvloeit.
Heb de Wet op de GBA vluchtig doorgenomen. Daar vind ik alleen wat voor jou misschien wel relevant kan zijn:

Quote:
Artikel 66

1. De ingezetene die zijn adres wijzigt, is verplicht binnen vijf dagen na de wijziging van het adres bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente waar hij zijn nieuwe adres heeft, schriftelijk aangifte van adreswijziging te doen. Indien een ingezetene geen woonadres heeft, dient hij een briefadres te kiezen en is hij verplicht overeenkomstig het bepaalde in de vorige volzin aangifte van adreswijziging te doen.

2. Hij doet in die aangifte mededeling van het nieuwe en het vorige adres.

Uitgangspunt is, dat de GBA moet kloppen. Nu je ex vertrokken is klopt hij niet meer. Misschien kun je dat zelf nog even doorgeven aan de gemeente. Heb je destijds overigens toestemming gegeven voor de inschrijving op jouw adres? Want dat schijnt te moeten. Weet je waar zij nu woont?

V.w.b. de spullen en hoe daar mee om te gaan: het advies er een verhaal over te maken vind ik een slecht advies. Eerlijkheid duurt gewoon het langst.

Vast staat dat zij recht heeftop haar eigen spullen (de zaken die zij heeft ingebracht). V.w.b. eventuele gezamenlijke spullen: heeft zij daar inderdaad aan meebetaald? Of noem je dat gezamenlijk omdat ze in de periode waarin jullie samen waren zijn aangeschaft? Kun jij op enige manier bewijzen dat jij die dingen betaald hebt? (bonnen, afschrijvingen van je giro of bank)

Ik denk dat je haar de toegang tot je woning wel kunt ontzeggen, helemaal nu er geen formele relatie tussen jullie is (in de zin van huurder zijn etc).

V.w.b. die verdeling: misschien handig om nog even d.m.v. een aangetekende brief (bewaar een kopie) te melden dat:
- het spijtig is dat jullie zo uit elkaar gaan
- afgesproken is dat zij haar eigen spullen dinsdag komt halen en dat jij er zorg voor zult dragen dat ze buiten voor haar klaar staan.
- je haar de toegang tot jouw woning ontzegt
- je graag met haar tot spoedige afwikkeling van het resterende (verdeling van de gezamenlijke inboedel alsmede afrekening van wat zij jou verschuldigd is) wilt komen en in verband daarmee haar schriftelijke voorstel daaromtrent met belangstelling tegemoet ziet.

Is dat wat?

Voor wat betreft dat deel meebetalen aan gas en licht enzo: ik ben van mening dat daarover wel degelijk een overeenkomst tussen jullie is gemaakt. Als je vriendin dat ontkent zul je dat nader moeten onderbouwen. Maar het is toch helemaal niet onlogisch, zo'n afspraak? Helemaal niet op de condities die jij hebt gegeven (OK, ik wacht wel tot je werk hebt). Kun je dat geld lenen onderbouwen door overboekingen op haar rekening? Of is het cash gegaan??

Ik hoop dat anderen me willen aanvullen of zo nodig corrigeren.

Overigens denk ik dat je vriendin een beetje zit te bluffen, maar goed, dat weet je nooit zeker. Bij de kantonrechter hoef je in elk geval niet verplicht een advocaat mee te nemen, dus dat stelt misschien gerust. Overige kosten weet ik zo niet.
JetKroket

JetKroket

BerichtGeplaatst: wo 11 apr 2007 21:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
1) mijn vordering van € 4000,00.
Daar zou ik niet zoveel mee kunnen, aangezien er niets op papier is gezet, en een kantonrechter zal zo'n (mondelinge) overeenkomst als het samen delen van de kosten van bewoning, bewezen willen zien. Als mijn ex-vriendin stelt dat het niet waar is wat ik zeg, dan zou ik al snel met mijn mond vol tanden staan? De rechter heeft verder niet veel met redelijkheid en logica, maar staaft wat ik stel simpelweg aan wat er in de wet over geschreven staat. En dat zou niet veel positiefs zijn.

Dit is een civiele procedure. Mede-forumleden, wie kan helpen? Ik zit hiermee nog in de basiscursus en kan het zo snel niet vinden wat ik zou willen zeggen.
Quote:
Overigens heb ik een briefje in de brievenbus ontvangen, dat mijn ex komende dinsdagavond 'haar deel' van de inboedel op wil komen halen. Dat zal betekenen haar eigen meegebrachte inboedel, maar ook een deel van de gezamenlijke inboedel, verwacht ik. Over een betaling wordt niet gesproken, dus daar kan ik in dat geval naar fluiten volgens mij.

Het lijkt me dat je haar eigen meegebrachte inboedel moet meegeven.
Quote:
3) Volgens de jongedame van de Jurofoon kan ik, en is het zelfs verstandig op dit moment, als eigenaar van mijn woning, haar de toegang ontzeggen tot mijn woning, en sta ik daarmee in mijn recht als eigenaar.
Haar inschrijving op mijn adres zou geen enkel bewijs zijn voor een rechter? Volgens de Jurofoon bestaat er niet zoiets als een 'woonrecht', waardoor er aan een inschrijving in het GBA geen rechten zijn te ontlenen.

Dit lijkt me juist.
Quote:
De politie is trouwens een andere mening toegedaan: volgens hen kan ik haar de toegang niet ontzeggen zolang ze ingeschreven staat op mijn adres. Iemand enig idee wat nu de waarheid is in deze?

Let wel, dit is een civiele zaak. De politie is hierin niet geschoold. Het lijkt me dat de politie hierin geen gelijk heeft.
Quote:
Overigens worden de sloten van mijn woning zeer binnenkort vervangen, en zal ook de uitschrijving bij het GBA niet lang meer op zich laten wachten, hoop ik. Ik zit er over te denken om haar de toegang tot de woning te ontzeggen, en dan af te wachten wat er volgt.

Good Good

Naschrift: ik had de reactie van TiKSimone nog niet gelezen toen ik reageerde. Te klein tijdsverschil.
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: wo 11 apr 2007 22:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou, dat geeft toch niet? Wink
abraxes

abraxes

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: wo 11 apr 2007 22:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gerard Smit
Quote:
2) de inboedel.
Daar zou mijn 'kracht' liggen: in principe zou het zo zijn, dat inboedel aanwezig in mijn woning, mijn eigendom zou zijn totdat anders bewezen wordt? Indien ik zou stellen dat de inboedel mij geschonken is, bijvoorbeeld gedeeltelijk in plaats van het betalen van een bijdrage in de woonkosten ( Wink naar tikSimone) aan mij , en ik geen bruikleenovereenkomst heb getekend, zou dat de bewijspositie van mijn ex (wat een rotwoord) veel lastiger maken. Dit aangezien ik om iets geschonken gekregen te hebben, dit juist niet zelf aangekocht kan hebben. Een aankoopbonnetje zou geen bewijs leveren dat een inboedelstuk niet aan mij geschonken zou zijn? Ik heb geen idee of dit zou werken, maar ik ben er niet echt voor om te gaan jokken. Al moet ik zeggen dat er aan de andere kant ook al aardig wat afgelogen wordt, dus dat zal voor een rechter niet anders zijn, ben ik bang. In ieder geval zou het stellen van een schenking mijn positie wel verstevigen, denk ik?

Ik kan me goed voorstellen dat je er weinig voor voelt om de boel te belazeren, hetgeen je siert. Omtrent de bewijslast, jij stelt dat er sprake is van een schenking, hoofdregel is: wie stelt bewijst. Mijn verwachting is dat jij in eerste instantie met de bewijslast bent belast. Ook al is er een vermoeden dat jij de eigendom hebt: daarmee is niets gezegd over schenking. Indien jouw ex de aankoopbonnen kan overleggen zal waarschijnlijk kunnen worden bewezen dat de eigendom niet bij jouw berust. Ik zou derhalve niet een dergelijke constructie opwerpen. Of zie ik dat verkeerd?

Wellicht is het een optie -in lijn met tiksimone- om de mondelinge afspraak (lees:de overeenkomst), inhoudende een bijdrage te leveren aan betaling der huishoudkosten, in het geding te brengen. Een mondelinge overeenkomst aantonen is gezien de bewijslast niet altijd even makkelijk. Het zou uitkomt kunnen bieden wanneer er een getuige is.
Bekijk de homepage
Gerard Smit

BerichtGeplaatst: vr 13 apr 2007 15:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt weer voor jullie reacties! Ik ben er blij mee!

De sloten zijn inmiddels vervangen, en ook heb ik een brief voor haar klaar liggen waarmee ik haar de toegang tot de woning ontzeg. Ik heb nog tot dinsdag, dus ik wilde toch nog even wachten voor de zekerheid.

De gezamelijk gekochte inboedel is niet veel waard, het meeste stond al in mijn woning voordat we gingen samenwonen.
Natuurlijk is het wel zo, dat we van twee huishoudens samen een huishouden hebben gemaakt, waardoor er toch een aantal inboedelstukken van haar in de woning staan.

Mijn probleem is nu eigenlijk als volgt:

als ik haar de inboedel mee zou geven, die van haar is, denk ik niet dat ik ooit nog een betaling zal zien. De gezamelijk gekochte inboedel stelt zoals gezegd niet veel voor, is ongeveer 1/10 deel van de vordering die ik op haar heb. Zelfs al zou ik die niet meegeven, dan stelt dit nog steeds niets voor natuurlijk.

Dus is mijn vraag: is het mogelijk om haar de toegang tot mijn woning te ontzeggen, en te stellen dat er eerst een oplossing gevonden moet worden voor het financiële gebeuren, voordat ik haar toegang verleen tot mijn woning en dus ook haar deel van de inboedel?

Ik ben nl. erg bang dat ik anders naar mijn centen kan fluiten, en dat wil ik natuurlijk liever niet. Ook de boel belazeren wil ik liever niet... dus zoals ik het nu zie heb ik niet al te veel opties.

Kan ik in dit geval niet het beste gewoon haar de toegang tot de woning ontzeggen, en haar hiermee 'dwingen' om tot een voor beiden redelijke regeling te komen? € 4000 is natuurlijk een hoop geld, ook voor mij!

En indien ik haar de inboedel mee geef, zal ik denk ik zelf naar het kantongerecht moeten om haar te laten veroordelen de € 4000 aan mij te betalen, met alle risico's van dien. Daarmee wordt het verhaal ineens omgedraaid, dan ben ik het die naar de rechter zal moeten met alle kosten die daar aan vast hangen, en niet zij.

Omdat ik inderdaad niet helemaal overtuigd ben van het feit dat zij naar de rechtbank zal gaan als volgende stap, denk ik dat wat ik hierboven beschreven heb, nog niet zo slecht is, toch?
Enige nadeel is dat ik hiermee ook haar eigen inboedel als het ware in gijzeling neem. En als ik jullie responses nog eens na lees, zijn jullie het eigenlijk allemaal met elkaar eens dat ik dat niet kan maken.

Maar om mijn enige troef uit handen te gaan geven, lijkt mij toch ook niet zo'n handig idee, toch?
Ik hoor graag jullie gedachten hierover? Kan ik dit proberen, of kan ik mijn vordering beter gewoon vergeten omdat ik de inboedel af MOET geven?

Dank je wel voor jullie moeite weer,

Gerard
JetKroket

JetKroket

BerichtGeplaatst: vr 13 apr 2007 16:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een oude ervaring (gelukkig niet persoonlijk):
Als je ex kan bewijzen, bijvoorbeeld met een aankoopbon, dat een bepaald boedelstuk van haar is, dan kan zij, met behulp van de politie, dat boedelstuk terug krijgen. Op dit punt moet je dus niet moeilijk doen. Wat het overig betreft, weet ik het niet.
JetKroket

JetKroket

BerichtGeplaatst: vr 13 apr 2007 19:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie je ex niet naar de rechter stappen. Jij ook niet.
1: Aan een inschrijving in het GBA kan geen woonrecht worden ontleend.
2: Je kunt haar de toegang tot je woning weigeren.
3: De boedel:
a: de door haar meegebrachte.
b: de door jullie samen aangeschafte. Bewijsbaar?
Zoals hierboven aangegeven, dien je de boedel die bewijsbaar van haar is mee te geven. Als ze naar de politie stapt, krijg je met de politie te maken.
Blijft nog over de boedel die niet bewijsbaar van haar is.
Ze staat hiermee niet sterk bij de rechter.
Jij staat ook niet sterk, met de vordering.
Conclusie: jullie moeten er samen uitkomen.
Advies: praten. Laat haar dinsdag maar naar binnen. Let wel: als je het beu raakt, verzoek je haar de woning te verlaten. Hieraan moet ze gehoor geven. Doet ze dat niet, dan bel je de politie. Ze maakt zich schuldig aan huisvredebreuk, art. 138 Wetboek van Strafrecht.
Bedenk wel, 4.000 euro is voor haar ook een groot bedrag. Weet ze hoe jij aan dat bedrag gekomen bent? Mocht je tot een regeling kunnen komen, leg het dan schriftelijk vast!

Ik ben reuze benieuwd naar reacties van andere leden.
Gerard Smit

BerichtGeplaatst: do 19 apr 2007 7:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daar ben ik weer,

sorry dat ik een paar dagen niks meer heb laten horen, maar ik wilde even afwachten wat er zou gaan gebeuren. Ze is dinsdag niet aan de deur geweest.

Ik heb nu wel een aangetekende brief van haar ontvangen, waarin zij per direct toegang tot de woning eist, aangezien ik haar in haar recht zou belemmeren om haar eigendommen op te halen.

Verder wijst ze erop dat een eventuele financiële afhandeling los staat van het ophalen van haar inboedel. Indien ik geen gehoor geef zal ze haar vordering uit handen geven, en alle kosten hiervan op mij verhalen.

Ze weet overigens precies hoe ik aan dat bedrag gekomen ben: dit bedrag bestaat uit woonkosten, gas/water/licht, aan haar geleend geld. Dit heb ik in een eerdere brief tot de euro nauwkeurig voor haar berekend, maar zij heeft daarop geantwoord dat ik haar niet gevraagd zou hebben om huur te betalen, en dat ik er daarom geen recht op zou hebben. Dit staat inderdaad nergens op papier, maar natuurlijk had ik dit wel mondeling met haar afgesproken. Zodra ze een inkomen zou hebben, zou ze evenredig mee gaan betalen aan de kosten.

Opnieuw in haar brief geen aanbod om het financiële gedeelte te regelen, hier wordt verder niet over gesproken. Ik heb het idee dat ze probeert ervoor te zorgen dat ik met mijn vordering van € 4000 naar de rechter zal moeten, maar dat zij wel de inboedel wilt verdelen en ophalen zonder dat zij ervoor naar de rechter moet, en zonder dat ze hoeft te bewijzen dat er inboedel van haar bij is. Dan is wat dat betreft mijn inboedel dus vogelvrij, aangezien ze niet alleen zal komen.

Ik heb nu een brief voor haar klaar liggen, waarin ik stel dat eigendom eerst bewezen dient te worden, en dat ik voordat dat gebeurd is, niet verplicht ben om haar toegang tot mijn woning te verschaffen.

Ik heb gezocht of ik dit kon staven aan de hand van wetsartikelen, maar daar heb ik tot nu toe niets over kunnen vinden?

Wel wijs ik haar in die brief erop, dat ik de inboedel die niet bewijsbaar van haar is, niet hoef mee te geven. Ik weet zeker dat anders mijn huis door haar wordt leeggehaald, door haar en haar vrienden. Ik heb zelf aardig wat spullen staan waarvan zij al heeft aangegeven dat ze die wilt hebben. En dan zal ik moeten bewijzen dat dat spullen zijn die niet van haar zijn! Erger nog, als ze toegang krijgt tot de woning, zal ik moeten bewijzen dat ze spullen heeft meegenomen die van mij zijn!

Vandaar dat ik, om dit soort problemen te voorkomen, haar wil vragen om eerst te bewijzen wat van haar is, zodat mijn eigen inboedel niet in gevaar komt. Ook indien ze aangifte bij de politie wilt gaan doen, zal ze bewijzen moeten overleggen lijkt me, toch?

Alleen op deze manier kan ik haar denk ik overtuigen dat er gepraat moet worden, en dat we er samen uit moeten komen. Ik denk dat dit de enige manier is om haar te 'dwingen' om eerst over geld te praten, en mijn eigen bezit te beschermen?

Indien jullie mij aan wetsartikelen kunnen helpen waarin deze zaken beschreven staan, zou ik hiermee erg geholpen zijn!

Alvast bedankt weer, en als jullie een andere mening hebben, hoor ik die graag natuurlijk!

Gerard
JetKroket

JetKroket

BerichtGeplaatst: do 19 apr 2007 10:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gerard,
Schiet niet op, hé? Een beetje op het oorlogspad.

Met wetsartikelen kan ik je niet helpen. Zover in de studie ben ik niet.
Mijn advies is dan ook: wacht reacties van andere leden af.

Toch een enkele opmerking:
- Waar halen haar vrienden het recht vandaan om bij jou binnen te komen. Denk aan 138 Sr.
- Het lijkt me dat wanneer ze eigendom bewezen heeft, je niet verplicht bent om haar toegang tot jouw woning te verschaffen. Het lijkt me dat je verplicht bent het eigendom af te geven en dat kan op een andere manier. Bijvoorbeeld buiten de deur zetten of aan de deur overdragen.
- Is ze al uitgeschreven op jouw adres? Zo ja, dan kan er geen discussie plaatsvinden op dit punt, in het bijzonder met de politie die een andere mening is toegedaan.
- Kan de politie helpen? Overleg eens met ze. Zij komt met de politie en de bewijzen van dat deel van de inboedel dat van haar is bij jou, en dat bewijsbare deel van de inboedel wordt in aanwezigheid van de politie meegenomen.
- Met het onbewijsbare deel van de inboedel ligt het moeilijk. Als ze naar de politie stapt met de mededeling dat er eigendom van haar in jouw woning aanwezig is, dan zal de politie haar vragen dat te bewijzen. Kan ze dat niet, dan zal het antwoord zijn: ‘ Mevrouw, in dat geval kunnen wij niets voor u doen.’
- Je kunt het bewijsbare deel en zo je wilt het onbewijsbare deel buiten je deur zetten, zodat het opgehaald kan worden. Bedenk wel als andere mensen het meenemen, dan kan er een probleem voor je ontstaan met in ieder geval het bewijsbare deel.
Als je dit wilt, geef haar (in overleg) datum en tijdstip te kennen. Zo kan ze er zelf voor zorgen dat haar boel niet door anderen wordt meegenomen. M.i. is ze zelf verantwoordelijk.
- Als het zover komt, zorg voor de aanwezigheid van enkele vrienden..
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds