|
Auteur |
Bericht |
mackenzie
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: vr 30 mrt 2007 13:56 Onderwerp: Huurcontract wijzigen? |
|
|
Hallo, ik had een vraag aan jullie mbt een huurcontract. Ik woon onderhuur bij iemand in huis en heb natuurlijk een contract moeten tekenen. Nu is het zo dat zij (de hoofdhuurder) niet wist dat ik rookte en er dus ook niet in het contract staat dat ik niet mag roken. Omdat zij, volgens haar, veel last van de rook van heeft, wil ze het contract aanpassen zodat ik niet meer mag roken in huis. Nu is mijn vraag: kan zij zomaar het huurcontract wijzigen/aanpassen? Opzich kan ik wel begrijpen dat zij niet meer de rook in huis wil hebben, maar kan zij het huurcontract zomaar rechtsgeldig wijzigen? Ik hoop dat jullie mij een antwoord kunnen geven. Alvast bedankt!
met vriendelijke groet,
Sjoerd Leferink. |
|
|
|
 |
MarijnP
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 321
|
Geplaatst: vr 30 mrt 2007 14:07 Onderwerp: |
|
|
Je kan een overeenkomst natuurlijk niet zomaar wijzigen zonder toestemming van de wederpartij. Dat is ook het hele principe van een overeenkomst, lijkt me. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 30 mrt 2007 14:11 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij je 2e draad. Eénzijdig wijzigen kan in principe niet, maar gedurende de eerste 9 maanden van kamerhuur geniet je geen huurbescherming dus zou het contract ook gewoon opgezegd kunnen worden.
Daarnaast ken ik de omstandigheden natuurlijk niet precies, maar kan ik me wel goed voorstellen dat je op basis van de "aanvullende werking van de redelijkheid en billijkheid" een rookverbod in de huurovereenkomst kunt inlezen. Het is dan niet expliciet op papier geregeld, dat wil niet zeggen dat niet gewoon de "huisregels" van toepassing zijn, voor zover die het welzijn van de hoofdhuurder beschermen.
En anders kan de verhuurder middels een beroep op dwaling de ovk nog ontbinden, al is daarvoor nodig dat jij op het moment van sluiten van de ovk wist of behoorde te weten dat het feit dat jij rookt van belang was voor de verhuurster. Of dat zo is kan ik op basis van de gegevens niet beoordelen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
mackenzie
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: vr 30 mrt 2007 14:49 Onderwerp: |
|
|
In ieder geval zijn de 9 maanden zondag om, wanneer ik dus een aangepast contract van haar krijg. Maar op het moment dat ik er in kwam, wist ik niet dat zij last zou hebben van de rook en zij niet dat ik rookte. Ik denk dat ik dan maar gewoon teken. Bedankt voor jullie hulp. |
|
|
|
 |
|