|
Auteur |
Bericht |
ozgur
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
|
Geplaatst: ma 26 mrt 2007 23:17 Onderwerp: Onverschuldige betaling, belasting nadeel |
|
|
Mijn vader heeft twee maanden 300 euro te veel ontvangen(totaal 600). Zijn salaris zou, met ingang van december 2006, worden ingekort met 30% omdat hij dan in zijn tweede ziektejaar zit. Dit gebeurde de eerst twee maanden niet, waardoor me vader naar mijn inziens een gerechtvaardigd vertrouwen had dat hij het niet hoefde terug te betalen, omdat hij ook een de tweede maand 100% kreeg, dus te goeder trouw 3:11.
Maar nu zijn ze er achter gekomen en vorderen het geld terug ogv onverschuldigde betaling 6:203. Mijn vader heeft een salaris van ongeveer 1000 euro dus ze hebben hem 600 euro te veel betaald. De probleem is nu dat ze 900 euro vorderen met die belasting gedoe.
In art 6:203 lid 2 staat: ' de vordering strekt tot teruggave van een gelijk bedrag', kunnen wij nu ons hierop beroepen en 600 euro betalen ipv de gevorderde 900?
In art 6:207, staat dat de ontvanger recht op vergoeding heeft als er kosten zijn gemaakt voor het ontvangen en teruggave, wordt onder 'kosten voor teruggave' ook de belastingnadeel begrepen, zodat wij hier een beroep op kunnen doen?
Ik zou graag willen weten of er andere wetsartikelen/arresten zijn wat op deze geval van toepassing zijn en hoe het, het beste kan worden opgelost en natuurlijk of we onder die 900 euro uit kunnen komen en 600 euro moeten betalen.
mvg
Ozgur |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: ma 26 mrt 2007 23:32 Onderwerp: |
|
|
Het is heel krom, maar bij teveel betaald salaris moet het brutobedrag terugbetaald worden. Het teveel betaalde bedrag aan belasting krijgt u van de belastingdienst terug. |
|
|
|
 |
ozgur
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
|
Geplaatst: di 27 mrt 2007 13:57 Onderwerp: |
|
|
StevenK schreef: | Het is heel krom, maar bij teveel betaald salaris moet het brutobedrag terugbetaald worden. Het teveel betaalde bedrag aan belasting krijgt u van de belastingdienst terug. |
Wat een krom systeem..
Kun je me misschien uitleggen hoe we het van de belasting terug kunnen krijgen ? Me vader heeft al een aangifte inkomstenbelasting 2006 opgestuurd. De teveel betaalde salaris is verspreid over 2006 (dec) en 2007 (jan). |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: di 27 mrt 2007 14:16 Onderwerp: |
|
|
ozgur schreef: | StevenK schreef: | Het is heel krom, maar bij teveel betaald salaris moet het brutobedrag terugbetaald worden. Het teveel betaalde bedrag aan belasting krijgt u van de belastingdienst terug. |
Wat een krom systeem..
Kun je me misschien uitleggen hoe we het van de belasting terug kunnen krijgen ? Me vader heeft al een aangifte inkomstenbelasting 2006 opgestuurd. De teveel betaalde salaris is verspreid over 2006 (dec) en 2007 (jan). |
Je kunt een briefje sturen aan de belastingdienst, waarin je de situatie uitlegt. Voor 2007 kun je gebruik maken van de 'voorlopige teruggave'. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 27 mrt 2007 15:28 Onderwerp: |
|
|
ozgur schreef: | Kun je me misschien uitleggen hoe we het van de belasting terug kunnen krijgen ? Me vader heeft al een aangifte inkomstenbelasting 2006 opgestuurd. De teveel betaalde salaris is verspreid over 2006 (dec) en 2007 (jan). |
Het teveel aan ingehouden salaris over december komt vanzelf terug, omdat dit bedrag is inbegrepen in de ingehouden loonheffing die je vader van zijn jaaropgave over 2006 heeft overgenomen.
Voor 2007 kan het op dezelfde manier, maar via een voorlopige teruggave wellicht sneller. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|