Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 3 van 3 |
Ga naar pagina Vorige 1, 2, 3 |
|
Auteur |
Bericht |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 20 mrt 2007 22:12 Onderwerp: |
|
|
Interessante link. Dank daarvoor.
V.w.b. de opmerking over de pauzes:
Quote: | Maar ik ben het er mee eens dat rokers maar gewoon in hun officiele pauzes en voor en na werktijd moeten gaan roken en dat de werkgever heus niet verder hoeft mee te werken aan de verslaving van hun werknemer onder werktijd. | Op een kantoor heb je meestal maar 1 pauze (half uurtje lunch), voor zover die al niet doorgebracht wordt met verder werken.
Maar ja, het is inderdaad de vraag of:
- je als werkgever een roker mag weigeren ook al zou die in werktijd helemaal niet roken
- je als werkgever het nemen van een bescheiden aantal rookpauzetjes mag weigeren.
In hoeverre is roken nog een recht?
Als het om verzuim gaat zou ik trouwens eerder stellen dat de sollicitant geen vrouw-met-relatief-jonge-kinderen mag zijn... maar goed, dat is niet het topic. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 21 mrt 2007 8:41 Onderwerp: |
|
|
Actuele aanvulling van Fokke en Sukke: klik
 _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 21 mrt 2007 21:10 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Maar ja, het is inderdaad de vraag of:
- je als werkgever een roker mag weigeren ook al zou die in werktijd helemaal niet roken |
Hier zijn we het denk ik wel over eens. Dit mag niet. Wat een werknemer in zijn vrije tijd doet, gaat een werkgever in beginsel niets aan (waarop je wel uitzonderingen kunt bedenken, maar niet zo makkelijk één die met roken verband houdt).
Quote: | - je als werkgever het nemen van een bescheiden aantal rookpauzetjes mag weigeren. |
Ik denk dat dit in beginsel wel mag, maar dat het in de praktijk niet meevalt. Het invoeren van zo'n regel kan voor een werknemer een nogal bezwaarlijke wijziging inhouden van zijn arbeidsvoorwaarden. Als iemand echt niet zonder roken kan, zal hij zelfs ontslag moeten nemen.
Zo'n regel kun je daarom, denk ik, alleen aan nieuwe werknemers opleggen. Maar dan maak je als werkgever onderscheid in de behandeling van je werknemers, en moet je toch wel hard kunnen maken waarom dat gerechtvaardigd zou zijn.
Het lijkt me daarom erg problematisch, tenzij alle huidige werknemers akkoord gaan of het bedrijf net is opgericht. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 3 van 3 |
Ga naar pagina Vorige 1, 2, 3 |
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|