|
Auteur |
Bericht |
spekkie24
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 23 mrt 2007 15:40 Onderwerp: Aansprakelijkheid waterschade opstal |
|
|
Beste mensen ik ben hier net nieuw op dit forum en vraag graag uw aandacht voor de volgende casus:
Iemand huurt een kelder van een woningbouwvereniging. Door die kelder loopt een rioleringsbuis die vervolgens door een opening in de muur de kelder verlaat. Nadat het een tijd erg hard heeft geregend is er water langs de rioleringsbuis de kelder ingelopen. Hierbij is schade aan kasten, een bank en een matras ontstaan. De verzekeraar beroept zich op een artikel in verzekeringsvoorwaarden waardoor het de schade niet hoeft te vergoeden. Ook de woningbouwvereniging weigert de schade te vergoeden met een beroep op overmacht, omdat de riolering door de hoge grondwaterstand "in het grondwater is komen te liggen, waardoor de afdichting onverwacht eruit is gedrukt."
Nou is de bezitter van de opstal in beginsel aansprakelijk voor de schade die is ontstaan indien die opstal niet voldoet aan de eisen die men daaraan in de gegeven omstandigheid mag stellen.
Mijn vraag is: Is hier sprake van een gebrekkige opstal? Mag ik verwachten dat een afdichting zodanig is gemaakt dat hij een hoge grondwaterstand kan weerstaan? Kan de woningbouwvereniging zich beroepen op overmacht, aangezien het wel vaker voorkomt dat het een periode hard regent?
Ik kijk uit naar jullie reakties.
Mark. |
|
|
|
 |
Tom84
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HInh
|
Geplaatst: vr 23 mrt 2007 15:56 Onderwerp: |
|
|
Quote: | De verzekeraar beroept zich op een artikel in verzekeringsvoorwaarden waardoor het de schade niet hoeft te vergoeden. |
kan je deze verduidelijken..? is niet helemaal zuiver..
verder denk ik dat overmacht beoordeeld moet worden aan de rechter. een lastig iets dus... |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 23 mrt 2007 21:59 Onderwerp: |
|
|
Ik vermoed dat de polisvoorwaarden een bepaling bevatten als besproken in deze thread.
Lastig te zeggen of art 6:174 BW hier aansprakelijkheid voor de woningbouwvereniging oplevert. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|