|
Auteur |
Bericht |
luukg
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HZu
|
Geplaatst: za 03 mrt 2007 14:55 Onderwerp: Mag ik dit nu houden? |
|
|
Hallo,
Ik heb een vraag. Ongeveer een klein jaar terug heb ik een harde schijf gekocht via internet bij een bedrijf. Echter hij werkte niet goed. Ik dacht dat het aan mijn pc lag maar het was gewoon de harde schijf die kapot was.
Het bedrijf zit voor mij aan de andere kant van het land, dus ik dacht ik maak er een leuk dagje uit van en ben daar dus heen gereisd. Vervolgens hebben ze mijn oude harde schijf in beslag genomen voor onderzoek, en kreeg ik direct een nieuwe harde schijf mee van hetzelfde type/merk.
Deze werkte wel meteen goed en ik dus blij.
Nu kreeg ik echter vandaag een pakket binnen, ze hebben me nogmaals eenzelfde harde schijf opgestuurd zonder enkele rekening en een begeleidende brief erbij dat dit het vervangende product is.
Ben ik verplicht deze harde schijf nu terug te sturen of is deze fout van het bedrijf gewoon in mijn voordeel? |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: za 03 mrt 2007 15:07 Onderwerp: Re: Mag ik dit nu houden? |
|
|
luukg schreef: | Hallo,
Ben ik verplicht deze harde schijf nu terug te sturen of is deze fout van het bedrijf gewoon in mijn voordeel? |
Ja, u bent verplicht deze schijf terug te sturen, want het toezenden is een zogeheten 'onverschuldigde betaling'. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 03 mrt 2007 15:26 Onderwerp: |
|
|
Wel op kosten van het bedrijf... _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Nemine contradicente Moderator
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 2250
|
Geplaatst: za 03 mrt 2007 16:28 Onderwerp: |
|
|
In plaats van de schijf meteen terug te sturen, is het misschien verstandiger eerst het bedrijf in te lichten. _________________ Legere Iudicare Reparare |
|
|
|
 |
timo
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: zo 04 mrt 2007 0:05 Onderwerp: |
|
|
Nemine contradicente schreef: | In plaats van de schijf meteen terug te sturen, is het misschien verstandiger eerst het bedrijf in te lichten. |
Met een beetje geluk is het voor de bedrijfsadministratie ingewikkelder om die harde schijf terug te nemen en de verzendkosten te betalen, dan om hem gewoon bij jou te laten. Zorg dus dat je op vrijdagmiddag belt
Maar juridisch gezien ben je inderdaad verplicht om het ding terug te geven. Omdat je (bijv. door hier te posten) aangeeft te wéten dat het ding eigenlijk niet van jou is, geld je bovendien als 'te kwader trouw' als je niet even contact opneemt met die mensen. Dat heeft allerlei juridische nadelen (die in de praktijk trouwens allemaal wel mee zullen vallen). |
|
|
|
 |
timo
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: zo 04 mrt 2007 0:30 Onderwerp: Re: Mag ik dit nu houden? |
|
|
luukg schreef: | (...) of is deze fout van het bedrijf gewoon in mijn voordeel? |
Dat concept bestaat volgens mij alleen in Monopoly  |
|
|
|
 |
LexPauliana
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 2
|
Geplaatst: ma 26 mrt 2007 15:13 Onderwerp: |
|
|
Juridisch correct: onverschuldigde betaling, dus moet je hem terugsturen. Praktisch: gewoon niks doen, wat niet weet, wat niet deert.
Als je gewetensbezwaren hebt: ff bellen met het bedrijf |
|
|
|
 |
|