|
Auteur |
Bericht |
Lavinia
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 19 mrt 2007 10:00 Onderwerp: Gedeelde oprit |
|
|
Beste mensen,
ik woon 4 jaar in mijn huis. Ik heb sinds 6 maanden een nieuwe buurman die vanaf die tijd iedere 2 weken met een pompkar vol meel (zijn zoon bezit de bakkerij aan de andere kant van zijn woning) over de gedeelde oprit rijdt. Nu is het geval dat mijn woning 85 jaar uit is en dus ook een redelijk oude fundering e.d. heeft. Wanneer de pompkar langs rijdt is er een aardbeving in mijn woning.
Mijn buurman meent dat hij er recht op heeft, maar in mijn koopcontract (en de zijne) staat " op minst bezwaarlijke wijze". In mijn ogen is dat wanneer ik er bezwaar tegen heb niet meer het geval.
Hij heeft de mogelijkheid om het anders te lossen, maar vertikt dit. Uiteraard heb ik geïnformeerd bij notaris en gemeente, maar graag zou ik meer feedback willen hebben voor eventuele verder te nemen stappen.
In zijn koopcontract staat de woning aangeduidt als "woonhuis met garage".
Ik hoop van jullie te horen,
Lavinia |
|
|
|
 |
Tom84
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HInh
|
Geplaatst: ma 19 mrt 2007 10:15 Onderwerp: |
|
|
zoek even op internet naar "erfdienstbaarheid".. de exacte wetgeving hierin weet ik ook niet.. |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: ma 19 mrt 2007 19:22 Onderwerp: |
|
|
"Minst bezwaarlijke wijze" betekent volgens mij niet dat jij er geen bezwaar tegen hebt. Dat zou nogal subjectief zijn. Het betekent dat hij er zo weinig mogelijk overlast mee moet veroorzaken als hij er gebruik van maakt. Het is een nuanceverschil, maar wel een verschil.
Hoe kan hij het 'anders oplossen', dan? En waarom vertikt hij dit?
Wat staat er verder in het koopcontract? Staat er dat hij voor de bakkerij gebruik mag maken van de gedeelde oprit, oftewel bestaat er een erfdienstbaarheid?
Oh ja en wat zegt de notaris hierover? Als je bij de notaris hebt geïnformeerd kan je er in principe op vertrouwen dat zijn antwoord klopt. _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 19 mrt 2007 21:27 Onderwerp: |
|
|
Ik ben het met Michèle eens. De eigenaar van het dienende erf mag niet meer overlast worden bezorgd dan redelijkerwijs voor een behoorlijke uitoefening van de erfdienstbaarheid noodzakelijk kan worden geacht. Daarbij moet je denken aan niet luid gillend over de oprit lopen wanneer het ook normaal kan.
Kan hij het 'anders' oplossen door op een manier van de erfdienstbaarheid gebruik te maken die voor hem niet gelijk een stuk bezwaarlijker is? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|